Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

مرگ قوهای فریادکش فریدونکنار بر اثر آنفلوانزا/ پروانه شکار پرنده همچنان صادر نمی‌شود

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی قوهای فریادکش فریدونکنار بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند.

مرگ قوهای فریادکش فریدونکنار بر اثر آنفلوانزا/ پروانه شکار پرنده همچنان صادر نمی‌شود


مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی قوهای فریادکش فریدونکنار بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند.

علی تیموری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از ممنوعیت صدور پروانه شکار پرنده در سراسر کشور خبر داد.

وی بیان کرد: افرادی که پیش از اعمال ممنوعیت پروانه شکار دریافت کرده‌اند نیز حق استفاده از مجوزهای خود را ندارند.

تیموری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ‌گونه پروانه جدیدی صادر نمی‌کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با گروهای مختلف از طریق محیط بان‌ها تلاش می‌کنیم که تمام تالاب‌های کشور پایش شود.

وی عنوان کرد: در طول این مدت اگر تخلفات شکار نیز مشاهده شود، بدون اغماض با متخلف برخورد خواهد شد و تلاش می‌کنیم پرندگان مهاجر توسط افراد شکار نشوند.

مشاهده آنفلوانزای فوق حاد در 11 استان کشور

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 11 استان کشور مشاهده شده است.

تیموری تأکید کرد: به‌دلیل حساسیتی که ورود این بیماری به کشور دارد، دیروز بخشنامه‌ای به استان‌های شمالی کشور ارسال کردیم تا یگان حفاظت بیشتر بازارهای این استان‌ها را پایش کند و با عرضه پرندگان و شکار آنها، با قدرت بیشتری مقابله کند تا آسیبی به مردم نرسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پروانه‌های شکار صادر شده و وجوه پرداخت شده توسط متقاضیان، یادآور شد: طبق ماده شش قانون حفاظت و بهسازی رئیس دستگاه یعنی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار را دارد که زمان پیش آمدن مخاطرات جدی، از ادامه کار و شکار جلوگیری کند.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: بر اساس این قانون از ادامه فعالیت دارندگان پروانه شکار جلوگیری کرده‌ایم و پول پروانه‌ها نیز بازگردانده نمی‌شود زیرا برخی از افراد یک ماه گذشته مجوز شکار دریافت کرده و از پروانه‌های خود استفاده کرده‌اند.

تیموری گفت: توقف شکار به دلیل بحرانی است که پیش آمده و تا خروج بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از کشور، ممنوعیت شکار پرنده را ادامه خواهیم داد. در صورت رفع بحران، به استان‌ها ابلاغ خواهد شد که شکار از سر گرفته شود.

وی درباره میزان تلفات پرندگان مهاجر در اثر شیوع بیماری آنفلوانزای عنوان کرد: سازمان دامپزشکی بیشتر در این مسئله دخیل است اما در تالاب میقان استان مرکزی بیش از 1600 قطعه پرنده تلف شده است. در استان‌های شمالی و به‌ویژه مازندران نیز تلفات داشته‌ایم.

تیموری افزود: قوهای فریادکش فریدونکنار بر اساس اعلام دامپزشکی به‌دلیل ابتلا به آنفلوانزای تلف شده‌اند. به همین دلیل ماموران محیط زیست استان با شدت بیشتری با عرضه پرندگان در بازار و شکار غیرقانونی آن برخورد کرده و مسئله را پیگیری می‌کنند که شکار کاهش پیدا کند.

آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است. بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تماس نزدیک و طولانی مدت با پرندگان آلوده امکان انتقال این بیماری به انسان را فراهم می‌کند. این تماس شامل نگهداری، بازی با پرندگان، سربریدن آنها، کندن پر، از بین بردن بقایای اجساد پرندگان و غیره است. راه اصلی انتقال بیماری در سطوح باز مثل چشم، بینی و دهان تثبیت شده و وارد دستگاه تنفسی انسان شود. بیماری از طریق خوردن گوشت پخته پرندگان انتقال نمی‌یابد زیرا ویروس مولد آن در دمای 50 درجه از بین می‌رود. با توجه به بقای طولانی مدت ویروس در محیط مرطوب و خنک تا چند هفته می‌تواند زنده بماند. امکان انتقال ویروس از محیط به انسان در جریان نوشیدن آب آلوده یا خود تلقیحی وجود دارد./

L-951019-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید