Iranian Agriculture News Agency

5 سد کشور زیرخط قرمز تامین آب شرب هستند

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می گوید، پنج سد از مجموع سدهای کشور در شرایط بحرانی و زیر خط قرمز تامین آب شرب قرار دارند.


«محمد حاج رسولی ها» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این سدها شامل سد «دوستی» در استان خراسان رضوی، «درودزن» و «ملاصدرا» در استان فارس، زاینده رود اصفهان و «شمیل و نیان» و میناب در استان هرمزگان هستند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در برخی شهرها نظیر کرمان، یزد و بیرجند نیز با مشکلات تامین آب شرب از منابع آبی زیرزمینی مواجه هستیم که مقرر شده است در این شهرها کارگروه هایی از سوی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای رفع مشکلات برگزار شود.
حاج رسولی ها تصریح کرد: بودجه و اعتبارهای لازم برای تامین آب شرب پایدار برای این شهرها و عبور از مشکلات آبی نیز در این جلسات کارگروه تعیین خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به جریانات آب سطحی کشور، تصریح کرد: در سال آبی جاری، ورودی آب به سدهای کشورپنج میلیاردو 960 میلیون مترمکعب بود که در همسنجی با سال آبی گذشته 34 درصد کاهش دارد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: از نظر جریان بارش ها، در سال آبی 96- 1395 در مقایسه با 48 سال گذشته در رتبه چهل و دوم قرار داریم و امسال دهمین سال متوالی است که بارندگی کشور در مقایسه با میانگین 48 ساله پایین تر است و به عبارتی، خشکسالی های پیاپی در ایران 10 ساله شد.
به گزارش ایرنا، پیشتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در جلسه شورای عالی آب کشور با بیان اینکه تامین آب شرم مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است، گفته بود، لازم است وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف دو هفته، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تامین آب شرب را در استان هایی که با بحران مواجه هستند، تدوین و ارایه کنند.
حاج رسولی ها نیز پیشتر اعلام کرده بود، 53 سد تا پایان امسال (سال پایانی برنامه پنجم) به بهره برداری رسیده یا آبگیری می شوند که با حجم مخازن 14 میلیارد مترمکعب، بالاترین رکورد در همه برنامه های توسعه کشور به حساب می آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید