Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد:

توزیع 75 دستگاه انواع بذرکار با یارانه حداقل 7.5 میلیون تومان در فارس

رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اکثر کشاورزان به دلیل محدودیت های اقتصادی، مالی، شرایط زمین و بافت خاک امکان استفاده از بذرکارها را نداشتند ولی در حال حاضر با توجه به مزیت فراوان کارنده ها و صرفه اقتصادی، کشاورزان تمایل بیشتری به کاربرد آنها نشان می دهند.

توزیع 75 دستگاه انواع بذرکار با یارانه حداقل 7.5 میلیون تومان در فارس

در راستای توسعه کشت دانه های روغنی و کاهش وابستگی به واردات روغن تعداد 75 دستگاه انواع بذرکارها در سال زراعی جدید به ناوگان ماشین های کشاورزی استان اضافه شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا پرویزی با اعلام این خبر گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در سال های قبل در زمینه کاشت محصولات دانه ریز مثل کلزا و گزارش شهرستان ها در خصوص معایب کارنده ها با پیگیری های به عمل آمده و تلاش مسئولان سازمان جهاد کشاورزی فارس تعداد 75 دستگاه انواع بذرکار در هنگام کاشت در سطح شهرستان های استان با یارانه حداقل 7.5 میلیون تومان به ازای هر دستگاه توزیع شد.

وی افزود: فرسوده بودن، ناتوانایی در کاشت محصولات دانه ریز به مقدار کم، تنظیم نبودن عمق مناسب، امکان نبودن کشت در کف جویچه ها درمناطق شور جنوب استان از جمله معایب کارنده ها بود.

رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با ورود این بذرکارها در زمان کاشت کلزا در سطح استان و حضور کارشناسان ستادی و شهرستانی در مزارع و تنظیم و راه اندازی بذرکارها سطح کاشت مکانیزه کلزا به طور چشمگیری افزایش یافت .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نواقصی در دستگاه ها و بذرکارهای ساخته شده وجود دارد که ضمن جمع آوری نظرات کارشناسان و بهره برداران شهرستان ها و اعلام به شرکت های سازنده این معایب کوچک نیز برطرف شود تا کشاورزان و بهره برداران با فراغ بال و بدون نگرانی از این بذرکارها استفاده کنند .

پرویزی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه بذرکارها چند منظوره بوده و می توانند در کاشت سایر محصولات زراعی از جمله گندم، جو، تریتیکاله، یونجه و ارزن نیز به کار گرفته شوند، انتظار می رود براساس افق پنج ساله برنامه افزایش سطوح کاشت مکانیزه غلات را داشته باشیم .

وی در ادامه گفت: در سال زراعی گذشته سطح بذرکاری کاشت گندم آبی استان 43 درصد بود که پیش بینی می شود با توجه به برنامه ریزی های انجام شده از جمله ورود بذرکارهای جدید، آموزش کارشناسان، تنظیم و راه اندازی دستگاه، حضور به موقع کارشناسان تخصصی ستادی و شهرستان ها در مزارع کشاورزان، تهیه بستر مناسب و استفاده از ارقام جدید این سطح افزایش یافته و براساس افق برنامه پنج ساله تا 50 درصد افزایش یابد .

رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: اکثر کشاورزان از مزایا و اهمیت بکارگیری بذرکارها مطلع هستند ولی شاید به دلیل محدودیت های اقتصادی، مالی، شرایط زمین و بافت خاک امکان استفاده از آنها را نداشته باشند و در حال حاضر با توجه به مزیت فراوان کارنده ها و صرفه اقتصادی، کشاورزان تمایل بیشتری به کاربرد آنها نشان داده و تهیه بستر مناسب تری نیز انجام می گیرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید