Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد:

خشک شدن 30 درصد قنوات استان سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر / کمبود اعتبارات احیاء قنوات را با مشکل مواجه ساخته

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به میزان خسارت های وارده به قنوات استان در اثر خشکسالی های اخیر و کثرت درخواست های کشاورزان و کمبود اعتبارات، احیاء قنوات بدون مشارکت بهره برداران قنات به ویژه در امر لایروبی سالانه قنات که هر ساله در فصل زمستان انجام می شود، میسر نخواهد بود.

خشک شدن 30 درصد قنوات استان سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر / کمبود اعتبارات احیاء قنوات را با مشکل مواجه ساخته

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از خشک شدن 30 درصد قنوات این استان در چند ساله اخیر خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، محمد حسن یادگارزایی با بیان اینکه یک هزار و 925 رشته قنات در استان وجود دارد، گفت: افزون بر 30 درصد قنوات این استان به دلیل خشکسالی های پی در پی در چند ساله اخیر خشک شده است.

وی طول قنات های سیستان و بلوچستان را دو هزار و 327 کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: این استان جزو استان های قنات خیز کشور محسوب می شود، به گونه ای که رتبه ششم کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

وی ادامه داد: طویل ترین قنات سیستان و بلوچستان با حدود 25 کیلومتر و پر آب ترین قنات ها با آب دهی متوسط 300 لیتر در ثانیه در شهرستان سراوان واقع شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: آب قنوات استان در بخش شرب و کشاورزی و دامی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه قنوات استان در اثر خشکسالی های متمادی و سیلاب های فصلی آسیب فراوان دیده افزود: با توجه به اهمیت و نقش قنات ها در تأمین آب، هر ساله این سازمان طرح مرمت و بازسازی قنوات را از محل اعتبارات استانی و ملی در دستور کار قرار می دهد.

یادگارزایی در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به میزان خسارت های وارده به قنوات استان در اثر خشکسالی های اخیر و کثرت درخواست های کشاورزان و کمبود اعتبارات، احیاء قنوات بدون مشارکت بهره برداران قنات به ویژه در امر لایروبی سالانه قنات که هر ساله در فصل زمستان انجام می گردد، میسر نخواهد بود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید