Iranian Agriculture News Agency

مصر برای افزایش راندمان مصرف آب اقدام کرد

کاهش مصرف آب با مکانیزاسیون تا 75 درصد نسبت به آبیاری سطحی سنتی/ طرح مکانیزاسیون طی چهار سال عملکرد محصولات را از 18 به 22 تن در سال رساند

مصر استفاده از طرح مکانیزاسیون و برپایه کشاورزی بستر "raised bed farming" برای ترویج بهره‌وری مصرف آب اقدام کرده است.



مصر استفاده از طرح مکانیزاسیون و برپایه کشاورزی بستر " raised bed farming " برای ترویج بهره‌وری مصرف آب اقدام کرده است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت xinhuanet ، این طرح چندی پیش در 60 کیلومتری شمال قاهره، با حضور مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق خشک ( ICARDA )، مرکز تحقیقات کشاورزی ( ARC )، دانشگاه زقازیق " Zagazig " مصر و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) راه‌اندازی شد.

کشاورزی بستر ( raised bed farming )، نوعی از کاشت محصولات است که در آن شیارهایی عمیق، باریک در زمین ایجاد می شود و محصولات با فاصله در نوار ایجاد شده، کاشته می‌شوند.

پهنای (محدوده) نوار این امکان را می‌دهد تابه گونه ای همگن آب کافی در خاک و نیاز گیاه توزیع شود. این در حالی است که فن آوری کشاورزی بستر همراه با تولید انواع محصول بهبود یافته و شیوه های زراعی برای پاسخ به مشکلات کمبود آب در مصر توسعه داده شد.

این اقدامات از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی (ARC) ، دانشگاه زقازیق مصر و مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) با همکاری نزدیک با شرکای محلی خود و در چارچوب کمپین ملی گندم مصر و پروژه امنیت غذایی عرب توسعه داده شد و بودجه آن توسط صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی عرب ( AFESD ) ، بانک توسعه اسلامی، صندوق اوپک در حوزه توسعه بین المللی تامین شد، و بیش از 29 هزار هکتار در مصر تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

این طرح علاوه بر بهبود مصرف آب تا 75 درصد در مقایسه با آبیاری سطحی سنتی، باعث شد تا به کاهش هزینه‌های آبیاری و بهره‌وری بالاتر محصول بینجامد. همچنین میزان برداشت گندم تا 25 درصد افزایش یافت به گونه ای که روی درآمد کشاورزان به طور قابل توجه تاثیر گذار بوده است.

Haj Hamada ، یکی از کشاورزانی که از این مکانیسم استفاده کرده به خبرگزاری شین هوا گفت: "طی چهار سال با استفاده از این روش آبیاری، عملکرد محصولات از 18 تن به 22 تن در سال رسیده است، همچنین این فناوری موجب صرفه‌جویی در آب، کود و بذر هم شده است.

Fawzi Karaja ، مشاور آبیاری منطقه ای و دفتر منابع آب فائو به خبرگزاری شین هوا گفت: "ما در حال تلاش برای تشویق استفاده گسترده‌تر از این فناوری در سراسر منطقه هستیم و امیدواریم که بتواند به تولید 75 درصد از نیاز گندم مصر بینجامد."

این طرح، در مزارع گندم، شبدر مصری، باقلا، ذرت و پنبه تحت پروژه‌ای با عنوان "پروژه معیار آبیاری" ( Irrigation Benchmark Project ) با سرپرستی مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک ( ICARDA ) در دلتای مصر آزمایش شد که به بهبود قابل توجه در بهره‌وری کشاورزی و مدیریت آبیاری اراضی انجامید.

از نکات برجسته این طرح افزایش بهره وری گندم تا 25 درصد و 15 درصد برای باقلا و کاهش میزان آب در حدود 30 درصد بود.

Dr. Mahmoud Solh ، مدیرکل ICARDA گفت: "مصر نخستین کشوری است که با مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق خشک ( ICARDA ) به عنوان یک شریک استراتژیک در زمینه تحقیقات کمبود آب همکاری داشته است. از زمان تاسیس این مرکز در سال 1977، دولت مصر و ICARDA همکاری استواری با یکدیگر داشته اند که بسیاری از پروژه ها در زمینه تحقیقات در حوزه توسعه پایدارو امنیت غذایی بوده است.

همچنین، طرح منابع آب ملی مصر 2017، تخمین می زند که میزان برداشت به حدود 8.06 میلیون هکتار تا سال 2017، و حدود 9.66 میلیون هکتار، تا سال 2030 افزایش یابد./

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید