Iranian Agriculture News Agency

یک عضو شورایعالی جنگل امشب به ایانا گفت:

بحران آب، مهم‌ترین دغدغه زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

به گواه یکی از اعضای شورایعالی جنگل، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جریان بازدید از پارک یادگار امام(ره) که 15 اسفندماه سال 92 افتتاح شد، نگران تأمین آب این پارک بود.

بحران آب، مهم‌ترین دغدغه زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی


به گواه یکی از اعضای شورایعالی جنگل، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جریان بازدید از پارک یادگار امام (ره) که 15 اسفندماه سال 92 افتتاح شد، نگران تأمین آب این پارک بود.

مرتضی شریفی امشب یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: پارک یادگار امام (ره) در جنوب شرق تهران واقع شده و به خاطر دارم که در زمان افتتاح این پارک، هنوز منابع مطمئنی برای آبیاری این مکان نداشتیم.

وی افزود: چاه‌های گمانه‌ای حفر شده بود تا بدانیم وضعیت منابع آب منطقه برای حفر چاه و آبیاری درختان چگونه است. البته برنامه‌هایی نیز برای تأمین آب مورد نیاز این پارک از تصفیه فاضلاب جنوب داشتیم که هنوز عملیاتی نشده بود.

این عضو شورایعالی جنگل ادامه داد: شنیده بودم که رئیس جمهوری وقت (هاشمی) باهوش است و حساسیت‌های ویژه‌ای در ارتباط با بخش کشاورزی و آب دارد؛ بنابراین دعا می‌کردم که درباره نحوه تأمین آب پارک، سؤالی از من پرسیده نشود.

شریفی عنوان کرد: پس از حضور رئیس جمهوری وقت در محل پارک یادگار امام (ره) بعد از طرح چند پرسش و ارایه پاسخ از سوی من، بلافاصله آیت‌الله هاشمی درباره تأمین آب پارک پرسشی مطرح کرد که توضیحاتی ارائه کردم و از تلاش برای تصفیه فاضلاب سخن گفتم. هاشمی لبخندی زد و ادامه داد که تأمین آب و استفاده از فاضلاب ثانویه دغدغه چندین‌ساله ماست که امیدواریم عملیاتی شود، اما این مسئله تاکنون محقق نشده‌ است.

وی یادآور شد: مرسوم است که بدنه کارشناسی، توضیحات تخصصی مرتبط با اجرای پروژه‌ها را در چند برگ تنظیم و معمولاً قبل از مراسم افتتاح در اختیار رؤسای جمهور قرار می‌دهند. برای افتتاح پارک یادگار امام (ره) نیز ما به همین شکل عمل کردیم. در کمال تعجب رئیس جمهور وقت با دقت این مطالب را مطالعه کرده و در سخنرانی مراسم افتتاحیه تمام آنچه در نوشته‌ها به آن اشاره شده بود، ارائه کرد.

شریفی تأکید کرد: در روزنامه‌های آن زمان از سخنان رئیس جمهوری وقت تیترهایی نظیر "ایران از پیشتازان ایجاد پارک در دنیا" و "جلوگیری از تخریب محیط زیست از کارهای زیربنایی ماست" در رسانه‌ها درج شد.

این عضو شورایعالی جنگل اضافه کرد: در جریان مراسم افتتاح پارک یادگار امام (ره) ، هاشمی‌رفسنجانی پیشنهاد در نظر گرفتن فضایی برای کاشت نهال توسط سران کشورهای مختلف در این پارک را نیز مطرح کرد تا به این ترتیب فضای سبز مجاور مرقد مطهر امام راحل توسعه یابد.

وی که در دوره ریاست جمهوری هاشمی، به‌عنوان کارشناس مسئول پارک‌ها و ذخایر جنگلی فعال بود، با مقایسه نسبی دوره‌های مختلف ریاست جمهوری، گفت: دوران آیت‌الله هاشمی برای بدنه کارشناسی مناسب‌ترین دوران و فرصت برای خدمت بود. در آن مقطع پیش‌نویس لایحه ذخایر جنگلی را تدوین کردم که بعد از طی مراحل، در مراجع ذی‌ربط به قانون رسمی تبدیل شد.

شریفی بیان کرد: حدود 90 سایت ذخیره‌گاهی از گونه‌های متنوع جنگلی را در سطح کشور شناسایی و تحت مدیریت در آوردیم. تا آنجا که حضور ذهن دارم، دیگر فعالیت‌های مرتبط به حوزه کاری‌ام یعنی پارک‌های جنگلی طبیعی و دست کاشت، پارک‌های طبیعت، جنگلداری شهری و فضای سبز و... از نظر حجم کار با فعالیت‌های انجام گرفته طی تاریخ سازمان جنگل‌ها برابری می‌کرد. در آن مقطع دو پروژه‌ پارک یادبود امام (ره) و پارک آبیدر توسط رییس جمهوری وقت افتتاح شد./

L-951019-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید