Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در گفت‌وگو با ایانا:

زنجیره تولید قارچ در کشور راه‌اندازی می‌شود

بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی و با همکاری سه‌جانبه میان معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت باغبانی این وزارتخانه و انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی زنجیره تولید قارچ در کشور راه‌اندازی می‌شود.

زنجیره تولید قارچ در کشور راه‌اندازی می‌شود


بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی با همکاری سه‌جانبه میان معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت باغبانی این وزارتخانه و انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی زنجیره تولید قارچ در کشور راه‌اندازی می‌شود.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: زنجیره تولید قارچ در کشور با هدف یکپارچه‌سازی و کنترل تمام حلقه‌ها از تولید تا بازار این محصول شکل می‌گیرد تا مشکلات ناشی از بی‌برنامگی سال‌های گذشته در این صنعت مرتفع شود.

علی صدیق‌پناه مشکل مازاد تولید را نتیجه بی‌برنامگی در این صنعت دانست و افزود: برای ساماندهی مازاد تولید قارچ در کشور در قالب زنجیره تولید سه راهکار؛ فرآوری، افزایش صادرات و سرانه مصرف قارچ در نظر گرفته شده است.

وی میزان صادرات قارچ از کشور را بسیار محدود عنوان کرد و اظهار داشت: در اجرای این طرح برای ایجاد زمینه‌های افزایش صادرات؛ تعریف استانداردهای تولید، بهبود در کشت، جلوگیری از نوسانات تولید و افزایش کیفیت توسط انجمن مد نظر قرار می‌گیرد و وزارت جهاد کشاورزی نیز عهده‌دار مذاکره با گمرک، تأمین سردخانه مجهز، تأمین امکانات حمل و نقل مناسب، رایزنی برای روان‌سازی صادرات خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه قارچ محصولی سریع‌الفساد است، بیان کرد: معطلی در گمرک برای دریافت مجوز ازجمله موانع مهم صادراتی است که حل آن فقط در توان بخش دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

صدیق‌پناه درباره افزایش سرانه مصرف در قالب زنجیره تولید، یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در این طرح با فرهنگ‌سازی مناسب سرانه مصرف به مرز 1.5 کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ایران در رتبه هشتم تولید قارچ خوراکی قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر 900 واحد رسمی و مجوز دار در کشور وجود دارند که از این تعداد 715 واحد فعال هستند و مابقی یا درحال توسعه بوده یا به‌دلیل شرایط نامناسب بازار ریزش کرده و از چرخه تولید خارج شده‌اند.

به گفته صدیق‌پناه، در حال حاضر تولید اسمی واحدهای قارچ کشور 182 هزار تن و تولید رسمی آنها 150 هزار تن است./

G-951020-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید