Iranian Agriculture News Agency

مدیران تشکل‌های کشاورزی و روستایی در گفت‌وگو با ایانا اعلام کردند:

جامعه بزرگ کشاورزان و روستاییان، فردا با سردار سازندگی وداع می‌کنند

مدیران تشکل‌های کشاورزی و روستایی در گفت‌وگو با ایانا از نگاه ویژه زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به بخش کشاورزی و حقوق جامعه بهره‌برداران گفتند.

جامعه بزرگ کشاورزان و روستاییان، فردا با سردار سازندگی وداع می‌کنند


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - سپیده قاسمی:

مدیران تشکل‌های کشاورزی و روستایی در گفت‌وگو با ایانا از نگاه ویژه زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به بخش کشاورزی و حقوق جامعه بهره‌برداران گفتند.



علاقه خاص و نگاه ویژه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به بخش کشاورزی

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا:

علاقه خاص و نگاه ویژه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به بخش کشاورزی مثال زدنی است. وی در هر سمتی که حضور داشت همواره صنعت کشاورزی و کشاورزان را عوامل مؤثر در توسعه و سازندگی می‌دانست. خوب به خاطر دارم که در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی، من مدیر یکی از بخش‌های استانی بودم. در آن زمان با حمایت ایشان توانستیم طرح‌های آبخیرداری و آبخوانداری را در منظقه ای از فسا در استان شیراز که بیابانی لم‌یزرع بود اجرا کنیم و در آن منطقه کشت و صنعت بزرگی راه بیندازیم. تفکر آیت‌الله هاشمی محدود به تفکرات سیاسی و جناحی نمی‌شد. وی درباره تمام مسائل و فعالیت‌های اقتصادی نگاه هوشمندانه‌ای داشت. سال‌ها بعد وقتی باردیگر با اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور فرصت شرف‌یابی به حضور آیت‌الله هاشمی را پیدا کردم، چندین بار به ما تأکید کرد از ظرفیت جوانان کشور برای توسعه بخش کشاورزی حداکثر استفاده را کنید؛ زیرا این جوانان متخصص کشاورزی هستند و می‌توانند باعث ارتقاء بهره‌وری در صنعت کشاورزی و استفاده از منابع آبی کشور شوند. اعضاء این اتحادیه با حضور در مراسم ارتحال آیت‌الله هاشمی سعی خواهند کرد تا ادای دینی داشته باشند به لطف و توجهی این مرد بزرگ به بخش کشاورزی کشور.



افزایش توان مالی کشاورزان، دغدغه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

علیرضا عزیز‌اللهی، مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا:

مستندات بسیاری وجود دارد که کشاورزی و مشکلات آن همیشه دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. ایشان در هر فرصتی که دست می‌داد، در حضور رسانه‌ها از کشاورزی و مسائل مربوط به آن سخن می‌گفت و رهنمودهای خود را در این حوزه به گوش مسئولان می‌رساند. آیت‌الله هاشمی تأکید داشت باید ظرفیت‌های بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و با شناخت مشکلات، موانع رشد این صنعت از پیش روی کشاورزان برداشته شود. او بر این باور بود که اقتصاد کشور بدون رشد بخش کشاورزی توانمند نخواهد شد و این بخش می‌تواند ضامن تأمین امنیت غذایی کشور باشد.

آیت‌الله هاشمی درباره مسائل تخصصی کشاورزی نیز صاحب نظر بودند؛ به‌طوری‌که بارها درباره تحقیقات و نتایج روز دنیا در این صنعت صحبت داشتند و به جامعه علمی توصیه می‌کردند در کارهای تحقیقاتی خود به مسائل کشاورزی بپردازند. توجه وی به قشر زحمت کش کشاورز و افزایش توان مالی آنها از موضوعاتی بود که در طول دوران زندگی شان در هر سمتی که بودند به آن می‌پرداختند و تأکید داشتند. مطمئناً نبود ایشان ضایعه بزرگی برای اقتصاد ایران و بخش کشاورزی است. این اتحادیه با فراخوان از اعضای خود خواسته است تا با حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی، قدردان زحمات ایشان به انقلاب و صنعت کشاورزی باشند.



جای خالی سردار سازندگی در صنعت کشاورزی

وحیدرضا ابطحی، مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا:

به باور اینجانب، زنده یاد آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی از استوانه ­های انقلاب و یار امام و رهبری بود که به ملکوت اعلی پیوست و دل مشتاقان به این انقلاب را داغدار کرد. هاشمی مرد روز­های سخت، هم در عرصه سیاست خوش درخشید و هم در عرصه سازندگی نیز تا آنجا پیش رفت که ملقب به سردار سازندگی شد. روستازاده ای که با مشکلات روستا و بخش کشاورزی آشنا بود در زمان زمامداری نیز محور توسعه کشور را کشاورزی می­ دانست. زحمات طاقت‌فرسای او در بخش ذخیره‌سازی آب و ساخت سد و تأکید بر افزایش تولید محصولات کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و بی‌شک توسعه بخش کشاورزی بعد از اتمام جنگ مرهون زحمات وی است.

توسعه تعاونی­ های تولید کشاورزی که از محورهای توسعه­ های بخش کشاورزی است به دست توانا و فعالیت­ های بی‌دریغ ایشان صورت گرفت تا جایی که در خطبه­ های نماز جمعه سال 74 تنها راه توسعه بخش کشاورزی را تأسیس تعاونی­ های تولید کشاورزی عنوان و از توسعه این تعاونی­ ها دفاع ­کرد. نگاه ویژه آیت‌الله هاشمی به آب و زمین باعث شد که در تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش شایسته و محوری ایفا کند. قطعاً فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ایران - انقلاب اسلامی به‌ویژه بخش کشاورزی ضایعه غیرقابل جبرانی است. این اتحادیه، ارتحال این مجاهد خستگی‌ناپذیر را به مقام معظم رهبری و بیت شریفشان تسلیت گفته و با حضور اعضای اتحادیه از سراسر کشور در مراسم فردا دوشنبه، به سوگ این مرد بزرگ خواهیم نشست.



اثرگذار و واقعه‌ساز بخش کشاورزی بود

رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغدارن میهن در گفت‌وگو با ایانا:

صنعت کشاورزی یکی از دلسوزان شایسته خود را از دست داد، زیرا آیت‌الله هاشمی در سراسر دوران خدمت خود به نظام جمهوری اسلامی، مسائل و مشکلات این بخش می‌پرداخت. خدمات بسیار اثرگذار و واقعه‌ساز ایشان به‌ویژه در مرحله گذر کشور از دوران قبل به بعد از انقلاب در حوزه کشاورزی فراموش نشدنی است. زنده یاد آیت‌الله هاشمی چه در دوران خدمت خود در مجلس و چه دوران ریاست جمهوری که به سردار سازنگی شهرت یافت، بخش کشاورزی را فراموش نکرد و با تمام توان خود به حمایت تولیدکنندگان این بخش پرداخت. ازجمله مهم‌ترین کارهای وی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، اجرای پروژه‌های حفاظت آب و خاک، ایجاد سدها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بود. حرکت به سوی خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از برنامه‌هایی بود که در دوران آن مرحوم کلید خورد. بی‌شک آیت‌الله هاشمی، پرچمدار اعتدال نظام جمهوری اسلامی بود و هیچ‌کس نمی‌تواند جای ایشان را پر کند. فقط امیدواریم سایر مسئولان ادامه دهنده مسیر ایشان باشند. حضور این اتحادیه و اعضاء آن وظیفه‌ای است بر گردن ما تا یاد ایشان را گرامی بداریم و ارج نهیم./

G-951020-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید