Iranian Agriculture News Agency

مکانیزاسیون کشاورزی پایدار با هدف افزایش بهره‌وری

آماده‌سازی زمین نخستین اقدام برای بازده بیشتر محصولات/ امکان سریع‌تر نابودی علف‌های هرز و بهبود معیشت کشاورزان با مکانیزاسیون

بهره‌وری شاخص خوبی برای شرایط زمین است چراکه بازتاب مستقیم کیفیت و ضعف‌های آن است. اهداف اصلی مدیریت خاک برای کشاورزی عبارت است از: ایجاد شرایط مطلوب برای رشد خوب محصولات، جوانه‌زنی گیاه، خروج گیاهان جوان از خاک، رشد ریشه، رشد گیاه، تشکیل دانه و برداشت. بهره‌وری پایدار در ارتباط مستقیم با عملیات مدیریتی خوب است.

آماده‌سازی زمین نخستین اقدام برای بازده بیشتر محصولات/ امکان سریع‌تر نابودی علف‌های هرز و بهبود معیشت کشاورزان با مکانیزاسیون


بهره‌وری شاخص خوبی برای شرایط زمین است چراکه بازتاب مستقیم کیفیت و ضعف‌های آن است. اهداف اصلی مدیریت خاک برای کشاورزی عبارت است از: ایجاد شرایط مطلوب برای رشد خوب محصولات، جوانه‌زنی گیاه، خروج گیاهان جوان از خاک، رشد ریشه، رشد گیاه، تشکیل دانه و برداشت. بهره‌وری پایدار در ارتباط مستقیم با عملیات مدیریتی خوب است.


آماده‌سازی زمین

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو، آماده‌سازی زمین نخستین اقدام برای اطمینان از رسیدن به بیشترین بازده محصولات است. فراهم‌کردن بهترین شرایط خاک برای رشد و نمو گیاهان ضروری است. بستر دانه مناسب باید با مواد مغذی و شرایط درست آماده شود، به‌گونه‌ای که در درجه اول باعث جوانه‌زدن و سپس رشد گیاه شود. آماه‌سازی زمین به طور سنتی با عملیات خشن انجام می‌شود، مثل خیش‌زنی، بریدن و سوزاندن. این عملیات نه‌تنها در درازمدت پایدار نیستند، فشار شدیدی به نیروی کار هم وارد می‌کند، مخصوصاً در شرایطی که از مکانیزاسیون کمی استفاده می‌شود، بنابراین بار و فشار شدیدی به کشاورزان خرد که باید بستر دانه را با ابزارهای ابتدایی و دستی آماده کنند وارد می‌کند.

فائو راه‌های جایگزینی برای آماده‌سازی زمین اجرا می‌کند که هدفشان هم کاهش نیاز به کارگر و هم کاهش کار سنگین است، در حالی که هم‌زمان برای رسیدن به پایداری در فعالیت‌های آماده‌سازی زمین هم تلاش می‌کند. کاهش شخم‌کاری و استفاده از ابزارها و تجهیزات کافی می‌تواند در رسیدن به این هدف نقش داشته باشد.

کار آماده‌سازی زمین و ازبین‌بردن علف‌های هرز با استفاده از این ابزارها کم‌فشارتر خواهد شد: بیل‌های کج پیشرفته، کشت ردیفی، شکاف‌دهنده خاک که با نیروی حیوانات بارکش کار می‌کند، کلوخ‌شکن و شن‌کش و دستگاه‌های کاشت گیاه. در زمانی که شرایط اجتماعی و اقتصادی مساعد و همچنین خدمات زیرساختی مناسب فراهم باشد و کشاورزان ظرفیت لازم را داشته باشند استفاده از تراکتور تک محوری گزینه ویژه‌ای است. بقیه کارهای مربوط به نگهداری پوشش خاک و آماده‌سازی زمین با استفاده از مواد علف‌کُش‌ و تکنولوژی‌های اسپری‌کننده آن‌ها که کار ازبین‌بردن علف هرز در مقیاس وسیع را حذف می‌کند هم انجام‌شدنی است. این کار باید با کشت حفاظتی و سیستم شخم‌کاری کم یا با حداقل شخم‌کاری انجام شود، مانند بسترهای کشت.


عملیات تولید

کمیت و کیفیت عملیات کشاورزی، بازده تولید محصول را تعیین می‌کنند از جمله: شیوه کاشت محصول و ازبین‌بردن علف‌های هرز. مقدار کافی کاشت، فاصله‌گذاری و جای گذاری برای رشد و نمو گیاه بسیار مهم‌اند. شرایط خاک و سیستم کاشت نیز عوامل تاثیرگذارند. از کاشت دستی که دانه‌ها را پخش می‌کند تا کاشت دقیق با دستگاه‌هایی که با فشار هوا، دانه را می‌کارند؛ گستره زیادی از تجهیزات و ابزارها هست که در شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی و محیط‌زیستی کشاورز، عملیات کاشت را می‌توانند بهبود بخشند.

در اجرای کشت حفاظتی ترکیبی از شخم‌کاری کم و کاشت مستقیم در حفظ شرایط خاک و جای گذاری دانه نقش دارند. دستگاه‌های کاشت دانه و گیاهی هستند که در شرایط شخم‌کاری کم استفاده‌کردنی‌اند، مانند دستگاه‌های دستی کاشت گیاه، دستگاه‌های کاشت مستقیم دانه که از نیروی حیوانات استفاده می‌کند، تراکتورهای دوچرخه کاشت گیاه و دانه (مناسب برای محصولات مختلف) و تراکتورهای چهارچرخه که به دستگاه‌های کشت مستقیم دانه متصل می‌شوند و آن را می‌کشند (با طراحی‌ها و سطوح کارآیی بسیار متنوع). کاهش کار سنگین و انجام عملیات در زمان مقرر و صحیح مزایای استفاده از ماشین کاشت مستقیم دانه است. این مزایا امکان رسیدن به محصول بیشتر و استفاده از انرژی انسان برای کشاورزان خرد را فراهم می‌کند.


از بین‌بردن علف‌های هرز

کندن علف‌های هرز یک هکتار زمین با استفاده از بیل‌های کج سنتی تقریباً 140 ساعت به ازای کار هر یک نفر زمان می‌برد. از بین‌بردن علف‌های هرز در زمان معین و دقیقی انجام می‌شود تا از تشکیل علف و آسیب به محصول پرهیز شود. کندن محصولات قبلی برای جلوگیری از ریخته‌شدن دانه‌های ناخواسته روی خاک انجام می‌شود.‌ استفاده کافی از ابزارها و تجهیزات، امکان انجام سریع‌تر از بین‌بردن علف‌ها را با صرف انرژی کمتر، بهبود معیشت کشاورزان و بهبود بازده زمانی فراهم می‌کند. برای کنترل علف‌ها دو روش وجود دارد: روش مکانیکی و روش شیمیایی. هدف از روش مکانیکی ریشه‌کن‌کردن علف‌هاست. درحالی که هدف روش شیمیایی ازبین‌بردن علف‌ها با استفاده از مواد شیمیایی انتخاب ‌شده است موادی که معمولاً روی محصول اسپری می‌شود.


برداشت

برداشت دستی معمولاً با ابزارهای دستی ساده مانند داس و چاقو انجام می‌شود و زمان زیادی می‌برد. بنابراین استفاده از مکانیزاسیون بازده زمانی برداشت محصول و کیفیت محصول نهایی را بهبود می‌دهد. دستگاه‌های برداشت برای برداشت محصول در ابعاد مختلف طراحی شده‌اند (کوچک، متوسط و ماشین‌های بزرگ) از جمله ماشین‌های برداشت کومباین. استفاده از ماشین‌های برداشت کارآمدتر در کاهش ضایعات محصول بعد از برداشت نقش دارد.

علاوه بر این کاهش زمان برداشت محصول در مناطقی که چند فصل برداشت دارند بسیار مهم است، مناطقی که محصول اولیه در افزایش برداشت محصولات بعدی نقش دارد.

استفاده کافی از تجهیزات و همچنین دسترسی به خدمات سرویسی در شرایط کشاورزان خرد که به زمان رسیدن محصول وابسته‌اند می‌تواند تغییر مثبتی ایجاد کند./


بیل کج


کشت ردیفی


بسترهای کشت

ترجمه: صبا نائلی


منبع:

http://www.fao.org/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید