Iranian Agriculture News Agency

حشرات هم تحت تاثیرافزایش جهانی دما قرار گرفتند


محققان دانشگاه شفیلد انگلستان دریافتند حشرات تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی زمین قرار گرفته‌اند و در اثر افزایش دما، قابلیت تولید مثل آن‌ها دچار اختلال شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از اوولوشنری بایولوژی، بر اساس این تحقیقات هنگامی که حشرات در دوران قبل از بلوغ در معرض افزایش دما قرار می‌گیرند، توانایی تولید مثل آن‌ها پس از بلوغ کاهش پیدا می‌کند.

همچنین بر اساس تحقیقات معلوم شد دامنه این تاثیر منفی بسته به موقعیت جغرافیایی حشرات، متفاوت است. حشرات ساکن کشورهایی که در مناطق پست مانند اسپانیا قرار دارند، در مقایسه با حشرات ساکن مناطق مرتفع، سازگاری بیشتری با تغییرات دما دارند. بنابراین حشرات ساکن کشورهای مرتفع، بیش از سایر حشرات در برابر افزایش دما آسیب‌پذیر هستند و احتمالا به مرور جمعیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

با وجود این که ممکن است عوامل ژنتیکی در میزان مقاومت حشرات در برابر تغییرات دمایی و نحوه مقابله با این مشکل، موثر باشند، هدف محققان از انجام این تحقیقات بررسی تفاوت ژنتیکی حشرات ساکن مناطق پست و مرتفع نبوده است؛ بلکه صرفا بررسی اثر تغییرات دما بر حشرات ساکن در این مناطق است.

در این تحقیقات منحصر بفرد، نوزادان مگس میوه در معرض افزایش دمای ناچیزی قرار گرفتند؛ اما آثار این پدیده روی حشرات در دراز مدت مورد بررسی قرار گرفت. محققان معتقدند افزایش دمای زمین روی سایر حشرات نیز تاثیر مشابهی خواهد داشت.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Evolutionary Biology منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید