Iranian Agriculture News Agency

رهاسازی آب زاینده رود برای مصارف کشاورزی 28 دی ماه



آب سد زاینده رود از ۲۸ دی ماه برای مدت ۲۲ روز، به میزان ۴۶ متر مکعب در ثانیه برای اراضی کشاورزی، رهاسازی خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبی که رهاسازی می شود به کشت و کار بپردازند.

به‌گزارش ایسنا، در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، رهاسازی آب سد زاینده رود از ۲۸ دی ماه و مدیریت مصرف پنج درصدی آب در مصارف شرب و کشاورزی اصفهان مصوب شد.

میزان رهاسازی آب برای کشاورزان از سد زاینده ۴۶ متر مکعب در ثانیه است که به مدت ۲۲ روز انجام خواهد شد. همچنین با توجه به ورودی‌های سد زاینده‌رود، در ابتدای بهار نیز این رهاسازی متناسب با حجم آبی که در روزهای پایانی دی‌ماه رهاسازی می‌شود، اجرایی خواهد شد.

میزان بارش ها در بالادست حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای مهرماه تا ۱۷ دی ماه بیش از ۶۷۰ میلی‌متر تخمین زده شده که این بارش‌ها زمینه لازم را برای برای رها سازی آب از سد زاینده رود فراهم کرده است.

در زمان حاضر سد زاینده رود حدود ۲۴۸ میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده و این در شرایطی است که ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای مهرماه تا ۱۷ دی ماه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

علاوه‌بر این نیز سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که در اواخر دی‌ و بهمن ماه جاری، شاهد بارش های بیش از حد نرمال در حوضه آبریز زاینده رود و بخصوص در قسمت های غربی آن خواهیم بود.

وزارت نیرو تصمیم‌هایی مبنی بر همچون کنترل برداشت‌های غیرمجاز، تاکید بر نصب لوازم اندازه گیری جریان آب و صرفه جویی پنج درصدی در بخش های شرب و صنعت نیز در این حوزه اتخاذ کرده است که بی شک در احیای رودخانه زاینده‌رود بی تاثیر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید