Iranian Agriculture News Agency

بدرقه تاریخ ساز / مردم سنگ تمام گذاشتند


ایران ، فریبا خان احمدی
شجااع نوری: آیت‌الله هاشمی یک کوه صبور بود. هم وزنه بود، هم می‌شد به ایشان تکیه داد و هم می‌شد زیر سایه اش نشست
صدر عاملی: ویژگی‌های برجسته ایشان میزان حضور مؤثر و با برکتی بود که همیشه در اذهان و افکار عمومی امیدواری و صبوری ایجاد می‌کرد یعنی درس صبوری و امیدواری و وفادار بودن به شرایط و آرمان‌ها که تا لحظه آخر زندگی‌اش هم بر این باورها ایستادگی کرد


ساعت هشت و نیم صبح پله‌های برقی ایستگاه مترو میدان انقلاب از کــــــــار افتاد. ازدحام جمعیتی که از واگن ها خارج می‌شدند تا خود را به مراسم تشییع آیت‌الله برسانند باعث شد مأموران کنترل مترو بلندگوها را روشن کنند و از مردم بخواهند آرامش را حفظ و مراعات سالمندان را بکنند. خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب همه بسته بود. عزاداران مسیر‌های منتهی به میدان انقلاب را پیاده طی می کردند. خیابان اصلی و حتی کوچه‌های فرعی مملو از جمعیت بود. مردم مقابل دانشگاه تهران جمع شده بود و شعار می دادند.چیزی که برایم جالب بود حضور مردمی بود که از هر قشر و طبقه ای برای عزاداری آمده بودند. اصلاح طلب و اصولگرا. همان طور که محسن هاشمی فرزند آیت‌الله خواسته بود، مراسم تشییع ایشان عامل وحدت میان مردم شد.

شعارهای جمعیت حاضر رفته رفته بیشتر می‌شود.پوسترهایی با شعارهای «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است»، «تنهایمان نگذاشتی، تنهایت نمی‌گذاریم»، «خداحافظ رفیق دیرین رهبری» و «خداحافظ سنگ زیرین آسیا» در دست‌های مردم است.
ساعت 9 صبح است و هر لحظه به جمعیت شرکت‌کننده در مراسم در خیابان‌های فرعی منتهی به میدان انقلاب افزوده می‌شود. علیرضا شجاع نوری، حجت‌الله ایوبی و رسول صدرعاملی هم کنار دکه روزنامه فروشی در خیابان قدس ایستاده‌اند. نزدیک تر می‌روم و درباره انگیزه حضورشان در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی در میدان انقلاب تهران می‌پرسم.علیرضا شجاع نوری بازیگر سینما می‌گوید: «آمدم به آقای هاشمی بگم که دیدم، فهمیدم و ممنونم. آیت‌الله هاشمی یک کوه صبور بود. هم وزنه بود، هم می‌شد به ایشان تکیه داد و هم می‌شد زیر سایه اش نشست.»رسول صدرعاملی کارگردان سینما هم درباره ویژگی‌های برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید:‌ «خیلی چیزها می‌توان گفت. ویژگی‌های برجسته ایشان میزان حضور مؤثر و با برکتی بود که همیشه در اذهان و افکار عمومی امیدواری و صبوری ایجاد می‌کرد یعنی درس صبوری و امیدواری و وفادار بودن به شرایط و آرمان‌ها که تا لحظه آخر زندگی‌اش هم بر این باورها ایستادگی کرد.» صدرعاملی درباره حضور پرشور مردم در این مراسم هم می‌گوید: «هر چه هست برکت است و امیدوارم پیام با «تم رفاقت» رهبری ، مورد توجه سایرین قرار گیرد و در واقع همه به دل شان بنشیند که چیزی که بیش از همه لازم است رفاقت گمشده است.»
جوان 32 ساله‌ای که همراه برادرش به اتوبوس تکیه داده درباره استقبال مردم از مراسم تشییع اینگونه توضیح می‌دهد: «آیت‌الله هاشمی مرد بزرگی بود، آیت‌الله مرد روزهای سخت بود. دوران متفاوت داشتند، سال‌های 84 و 88 چرخش داشتند. مرد بزرگی بود که صدای ملت را فهمید و رویه‌اش را عوض کرد. خواست مردم را شنید و با اصلاحات همراه شد . مردی با فراز و فرود زیاد بود. بالا رفت، پایین آمد ولی مردم حمایتش کردند. آمدن مردم امروز بیشتر نشانه قدردانی از اوست.»از دور زن و شوهر جوانی با پلاکاردی که رویش نوشته «هاشمی زنده است» خودشان را به میان جمعیت عزادار می‌رسانند، از آنها درباره علت حضورشان می‌پرسم. مرد جوان جواب می‌دهد: «می‌خواهیم بگوییم که راه آقای هاشمی ادامه دارد.»
مرد سن و سال داری که ماسک روی صورتش را بالا و پایین می‌کند هم می‌گوید: «به خاطر خدماتی است که آیت‌الله هاشمی چه قبل وچه بعد از انقلاب انجام دادند در تشییع جنازه او شرکت می‌کنیم واقعاً زحمات زیادی برای انقلاب کشیدند.»
در حال صحبت با یکی از عزاداران هستم. بعد از پایان صحبت‌هایم کنار مرد جوانی می‌روم و از او درباره انگیزه‌ حضورش در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی می‌پرسم. می‌گوید: «بالاخره آقای هاشمی کسی بود که در طول 38 سال سعی کرد اعتدالی را بین تندروها برقرار کند. آدم مؤثری در جمهوری اسلامی بوده است، سعی کرد اوضاع را کنترل کند. به هر حال در این 10 سال گذشته مواضع آقای هاشمی خیلی تغییر کرد.»
پیرمردی که همراه نوه خردسالش روی جدول کنار خیابان نشسته بودند تا خستگی در کنند با دست‌های لرزانش جمعیت را نشان می‌دهد و می‌گوید: «این جمعیت را ببینید همه برای آقای هاشمی آمده‌اند. آقای هاشمی یکی از استوانه‌های اصلی انقلاب اسلامی بودند و خدمات خیلی زیادی به انقلاب کردند و یکی از بنیانگذاران نظام اسلامی در ایران بودند و از همه مهم تر یار امام و رهبر بودند و همیشه خدمتگزار اسلام و ایران. از ویژگی‌های خاص ایشان قدرت در مدیریت قوی در همه امور بود چه آنهایی که مربوط به کار روحانیت اصلی شان بود و چه در کارهای مربوط به جنگ و پیروزی انقلاب همه شان نقش بسزایی داشت. ما باید در جهت حفظ اسلام و انقلاب همیشه به خدمتگزاران احترام بگذاریم و پیرو راهشان باشیم. ان شاءالله که خداوند رحمت‌شان کند.»
زن جوان که دخترش را با کالسکه جابه‌جا می‌کند بدون اینکه درخواست مصاحبه کنم نزدیک تر می‌آید و می‌گوید: من برای شخصیت ایشان احترام قائل بودم. با توجه به اینکه ایشان را از یاران امام می‌دانستم. در واقع یک مدت طولانی هم زمان قبل و بعد از انقلاب در جریان کل حوادث بودند و واقعاً فکر می‌کنم بخاطر احترامی که برای شان قائل بودم تصمیم گرفتم در مراسم شان شرکت کنم.پیرمرد دیگری که خودش را حصارلویی معرفی می‌کند، می‌گوید: برای انجام وظیفه آمده‌ام. ما همیشه از آقای هاشمی خوبی دیدیم بالاخره برای خدا و انقلاب کار کردند، خدا اجرشان بدهد.زن میانسالی که خودش را از زنان فعال پیروزی انقلاب معرفی می‌کند، می‌گوید: چند سالی که ما چشم باز کردیم آیت‌الله هاشمی را در صدر کار، سیاست، اقتصاد و اجتماع دیدیم. آقای هاشمی بعد از رهبر انقلاب، مرد اول از نظر سیاست و اقتصاد بود. زحمات زیادی برای کشور کشید، پس شرکت در مراسم ایشان وظیفه ما بود. ستون بود، بزرگ‌تر بود. در خانواده یک بزرگ‌تر که فوت می‌کند کل خانه دگرگون می‌شود این هم غم بزرگی برای ملت ایران بود.
مرد جوانی که خودش را دانشجوی رشته مهندسی برق معرفی می‌کند درباره استقبال گسترده مردم از مراسم تشییع می‌گوید: به یاد بزرگمردی آمدم که در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما ایفای نقش کردند و طبیعتاً ادای دینی است که هر کسی اینجا بیاید و وظیفه و پاسداشتش را اعلام کند. برای مصاحبه نزد زن میانسالی می‌روم که با چشم گریان عزاداری می‌کند. او یکی از همان زنان فعالی است که روزهای انقلاب اسلامی را دیده و درک کرده است. می‌گوید: من به عنوان یک فرد ایرانی که از اول تشکیل نظام جمهوری اسلامی فعالیت داشتم آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان یکی از ستون‌ها و مؤثرترین فرد در پیشبرد انقلاب اسلامی و دلسوزترین فرد برای ملت و پیشرفت مملکت و حفظ ارزش‌های واقعی می‌شناسم. ایشان اسلام واقعی را در این شرایط فعلی و با توجه به صحبت‌های امام که اسلام را باید با توجه به زمان و مکان پیاده کرد، نشان دادند. ایشان از شاگردان مخلص امام (ره) بودند که می‌خواستند به معنای حقیقی از اسلامی که امام معرفی کردند دفاع کنند و شبانه‌روز برای آبادانی تلاش کردند. من به عنوان کوچک‌ترین وظیفه در قبال این همه تلاش و فعالیت ایشان در این مراسم شرکت کردم و واقعاً به معنای حقیقی کلمه عزادار هستم یعنی نمی‌توانم بیان کنم. شما جوان هستید بنابراین شاید نسبت به ما که در متن انقلاب بودیم شناخت ندارید ولی با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آوردیم، آقای هاشمی رفسنجانی را به معنای حقیقی یکی از ستون‌های اصلی انقلاب می دانیم و تمام دشمنی‌های داخل و خارجی به خاطر این بود که ایشان می‌خواستند افکار و اندیشه‌ها و اسلام امام را پیاده کنند. نه اینکه اسلامی که یک عده با فهم خودشان به عنوان اسلامی که قابل پیاده شدن در این زمان نیست و مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌کرد.
همیشه دغدغه شان این بود ولی متأسفانه در این مسیر زجر کشیدند که همه این غصه‌ها و مظلومیت‌ها که حضرت امام نسبت به مظلومیت شهید بهشتی گفتند درباره ایشان هم صدق می‌کند. ایشان هم مظلومیت و صبرش به خاطر حفظ مملکت و ملت و اسلام حقیقی بود.هر آنچه داشت را در طبق اخلاص گذاشت و ما باید سعی کنیم شناخت مان از افراد را بیشتر کنیم. خانمی هم در میان این ازدحام جمعیت چادرش را سفت گرفته و بلند بلند گریه می‌کند: «آیت‌الله همیشه مواضعش روشن بود. در دوره‌های مختلف زندگی همیشه حرفش را می‌زد اگر چه شاید خیلی وقت‌ها به نفعش هم نبود.» دوستش هم تأکید می‌کند: «ای کاش بود و به آرزوهایش درباره ایران می‌رسید. همیشه دلش می‌خواست ایران را آباد و آزاد ببیند. »
پسری جوان پوستر آیت‌الله را به دست گرفته و بلند بلند می‌گوید: « اصلاً مگر می‌شود ایران بدون هاشمی. مگر می‌شود که نباشد و نبیند و برنامه‌ای برای ما نریزد. ما به اسم هاشمی به فکر هاشمی برای ایران این روزها نیاز داریم.» پیرمردی هم تأکید می‌کند: «اصلاً فکرش رو نمی‌کردم که برای آقای هاشمی اتفاقی بیفته. خدا بیامرزدشون. خیلی تهمت زدن بهشون. اما آقای هاشمی کلی برای ایران کار کرد خیلی بهشون مدیون هستیم.» ساعت از 11 صبح گذشته و عزاداران برای رفتن به حرم مطهر امام آماده می‌شوند تا با مردی که به اعتدالگرایی شهره بود، خداحافظی کنند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید