Iranian Agriculture News Agency

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد:

پیشرفت کشورها در حفاظت جنگل‌ها و کاهش جنگل‌زدایی/ تشدید طرح حفاظت از جنگل در شیلی، غنا، مکزیک، نپال و کنگو

پیشرفت‌های قابل توجهی در حفاظت از جنگل‌ها و تغییرات آب و هوا در سال 2016 به انجام رسیده است، با توجه به توافقنامه تاریخی پاریس COP21، 2016 سالی بود که بانک جهانی به حمایت مالی از کشورها در برابر چالش تغییرات آب و هوا جهانی اقدام کرد. به‌ویژه در چگونگی استفاده پایدار از زمین ازجمله مدیریت پایدار جنگل که در موافقتنامه پاریس برای دستیابی به اهداف بلند محیط زیستی حیاتی است.

پیشرفت کشورها در حفاظت جنگل‌ها و کاهش جنگل‌زدایی/ تشدید طرح حفاظت از جنگل در شیلی، غنا، مکزیک، نپال و کنگو


پیشرفت‌های قابل توجهی در حفاظت از جنگل‌ها و تغییرات آب و هوا در سال 2016 به انجام رسیده است، با توجه به توافقنامه تاریخی پاریس COP21 ، 2016 سالی بود که بانک جهانی به حمایت مالی از کشورها در برابر چالش تغییرات آب و هوا جهانی اقدام کرد. به‌ویژه در چگونگی استفاده پایدار از زمین ازجمله مدیریت پایدار جنگل که در موافقتنامه پاریس برای دستیابی به اهداف بلند محیط زیستی حیاتی است.

به گزارش ایانا از سایت بانک جهانی، سطح پیشرفت کشورها در این سال در حفاظت از جنگل‌ها قابل توجه بوده که می‌توان به شیلی، غنا، مکزیک، نپال و جمهوری کنگو اشاره کرد که برای پیاده‌سازی استراتژی بلندپروازانه برای کاهش جنگل‌زدایی و تخریب جنگل آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. این تلاش‌ها تحت عنوان REDD + (1) است؛ بسته‌های آمادگی کشورها در سال 2016 توسط صندوق تسهیلات مشارکت کربن جنگل ( FCPF: Forest Carbon Partnership Facility Readiness Fund ) تأیید شده است. این صندوق همچنین از کامبوج، ساحل عاج، ماداگاسکار و نیکاراگوئه پشتیبانی کرده است.

همچنین این کشورها می‌توانند به اجرای سیاست‌هایشان با حمایت بیشتر از صندوق کربن FCPF اقدام کنند. در ماه ژوئن، کاستاریکا و جمهوری دموکراتیک کنگو از نخستین کشورهایی بودند که برنامه کاهش انتشار در مقیاس بزرگ را به صندوق کربن ارائه کردند که باعث می‌شود تا نخستین پرداخت مبتنی بر عملکرد کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشورهای خود را دریافت کنند. در دسامبر، شیلی و مکزیک به این کار اقدام کردند. برای تسهیل و کمک به اقدامات مذکور سرمایه صندوق در سال 2016 از یک میلیارد دلار تجاوز کرده است.

با پشتیبانی صندوق BioCarbon بانک جهانی در حوزه جنگل پایدار ( ISFL )، کلمبیا، اتیوپی و زامبیا پیشرفت های قابل توجهی در سال 2016 را به انجام رساندند. از دیگر حمایت های این صندوق می توان به موارد زیر اشاره کرد: اتیوپی برنامه خود را برای ایالت ارومیا، که شامل 6.5 میلیون هکتار جنگل های آسیب پذیراست، نهایی کرد. کلمبیا برنامه ، برای منطقه Orinoquía و برای کمک به مدیریت پایدار تالاب ارزشمند این منطقه، مراتع و جنگل ها آماده کرد و زامبیا برنامه خود را در استان شرقی با تمرکز بر بهبود زمین با استفاده از کشاورزی آب و هوای هوشمند (کشاورزی سازگار با تغییرات آب و هوا)، تولید انرژی روستایی و فراهم کردن مقررات به منظور ارتقاء مدیریت پایدار جنگل ها و حیات وحش راه اندازی کرده است.

با تمام این پشتیبانی‌ها، در سال 2016 گام هایی برای ظرفیت‌سازی برداشته شد، به‌طوری‌که کشورها با استفاده ازمنابع مالی و فنی برنامه‌هایشان را اجرا کردند.

در ماه آوریل، FCPF یک سری برنامه های آموزشی موفق درباره نظارت بر جنگل در تایلند اجرا کرد و همچنین تا جولای در پرو این برنامه ادامه یافت، و در ماه سپتامبر در اتیوپی انجام شد.

FCPF همچنین از تبادل اطلاعات بین مکزیک و اتیوپی در ژوئن به منظور تسهیل رویکرد طرح‌های جنگلداری، بازسازی جنگل، پرداختن به خدمات محیط زیست، و کاهش انتشار گلخانه‌ای حمایت کرد.

در ماه اکتبر، بیش از 60 شرکت کننده از 29 کشور در یک کارگاه جهانی به میزبانی صندوق بانک جهانی در حوزه جنگل و آب و هوا در واشنگتن دی سی در مورد تعامل با IPLC در طراحی و اجرای برنامه‌ها و چشم‌انداز برای کاهش تولید گازهای گلخانه گرد هم آمدند.


طرح‌های جهانی و مشارکت برای حفاظت از جنگل‌ها

بودجه بانک جهانی در حوزه جنگل و آب و هوا، بخشی از تامین مالی جوامع در سراسر جهان است که برای کاهش جنگل زدایی و افزایش پوشش جنگلی در حالی که بهبود معیشت ذی نفعان جنگل را به دنبال دارد، به کار گرفته می شود. برای نمونه در ماه اکتبر، ISFL با شرکت مالی بین‌المللی IFC) ) عضوی از بانک جهانی، همراه با شرکت قهوه نسپرسو( Nespresso ) و موسسه بین المللی غیر انتفاعی TECHNOSERVE (2) به‌منظور بهبود تولید پایدار قهوه در منطقه ارمیا اتیوپی همکاری کرد. این مدل حمایت جهانی از جوامع می تواند از پتانسیل فوق العاده برای بهبود معیشت با هدف کاهش تغییرات آب و هوا حمایت کند.

طرح‌هایی مانند پروژه قهوه پایدار اتیوپی توسط طرح تغییرات آب و هوا و طرح جنگل (طرح‌های بانک جهانی) در ماه آوریل سال جاری راه‌اندازی شد.

گفتنی است، طرح تغییرات آب و هوایی ( Climate Change Action Plan ) بانک جهانی نقشه راه پنج ساله برای کمک به کشورها با اهداف ملی تغییر آب و هوا است. طرح جنگل ( Forest Action Plan ) با هدف به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های "جنگل هوشمند" یک رویکرد جامع است.

سیاست‌ها و رویکردهای FCPF و صندوق کربن Carbon Funds و همچنین ISFL از کشورها برای اجرا کردن برنامه‌هایی که در سال 2016 ارائه کرده‌اند، حمایت می‌کنند.

در نهایت، این طرح‌های پیچیده که نیاز به راه‌حل‌های خلاقانه دارند، نمی توانند در یک زمان کوتاه به نتیجه برسند./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- Reducing emissions from deforestation and forest degradation : یک مکانیسم است که تحت مذاکره کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا ( UNFCCC ) از سال 2005، با هدف کاهش تغییرات اقلیمی از طریق کاهش آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای از طریق افزایش مدیریت جنگل در کشورهای در حال توسعه انجام می‌شود.

2- سازمان غیرانتفاعی و بین‌المللی است که به ترویج راه حل کسب و کار در راستای کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید