Iranian Agriculture News Agency

تشییع آیت‌الله در اینستاگرام


شرق: فضای اینستاگرام در روزهای گذشته کاملا متأثر از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. فیلم‌ها و عکس‌های متعددی از حضور مردم در مراسم تشییع آیت‌الله در حساب‌های اینستاگرامی به اشتراک گذاشته شده بود. از حسن خمینی گرفته تا دیگر فعالان سیاسی عموما اصلاح‌طلب. اما آنچه پست‌های روز تشییع را با روزهای دیگر متفاوت می‌کرد، تغییر موضع برخی از منتقدان سرسخت هاشمی‌رفسنجانی به فاصله یکی، دو روز بود. برخی از آنها مثل وحید یامین‌پور از اعضای جبهه پایداری که هم‌زمان مجری شبکه افق هم هست، یک روز قبل از تشییع در پستی اعلام کرده بود ادب دینی حکم می‌کند که برای هاشمی طلب آمرزش کرده و از طرح اختلافات در این مقطع پرهیز شود.
چرخش یامین‌پور
یامین‌پور اما یک روز هم نتوانست دوام بیاورد. او هم‌زمان با روز تشییع پیکر آیت‌الله با انتشار تصویری از فائزه هاشمی که در حال نشان‌دادن علامت وی از شیشه اتوبوسی است که خانواده آنها را به حرم امام می‌رساند، به نقد رفتار او پرداخت و نوشت: «گروهی از فتنه‌گران سبزمسلک از جمله این دختر معلوم‌الحال احساس‌شان این است که آرزوهایشان با جناب هاشمی‌رفسنجانی به خاک سپرده خواهد شد. لذا هیجان‌زده حرمت جنازه را هم هتک می‌کنند. در این آزمون باز هم اهل دیانت و انقلاب با کرامت و ادب تصویری انسانی و اخلاقی از منش خود به نمایش گذاردند. جناب هاشمی‌رفسنجانی مانند هر تازه‌درگذشته‌ای به فاتحه و یاسین نیازمند است. به آنها که ظهر ماه رمضان روزه‌خواری کردند و با کفش نمازجمعه خواندند و کتیبه‌های عاشورای حسینی را آتش زدند بگویید که فاتحه بخوانند. و اگر قرآن نیاموخته‌اند دست‌کم به رسم ادب سکوت کنند».
رفتار دوگانه صداوسیما
حمید رسایی نماینده سابق تهران در مجلس و از نزدیکان به جریان پایداری اما برخورد متفاوتی از یامین‌پور داشت. او یک روز قبل از تشییع پیکر آیت‌الله، فیلمی از برخورد مهدی هاشمی و رئیس سازمان صداوسیما در روز وداع با پیکر مرحوم هاشمی را منتشر کرده و از تغییر موضع صداوسیما در برابر هاشمی انتقاد کرده بود. او در بخشی از پست خود نوشته بود: «همان‌طور که در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب نیز آمد، هاشمی در زندگی‌اش فرازونشیب‌های مختلفی داشت و امروز نیازی نیست تا نشیب‌های زندگی او در چشم مردم یادآوری شود، فرازهایش کافی است! از زندان قبل از انقلابش تا ترورش توسط فرقان تا درگیری‌هایش در دهه ٦٠ با ملی مذهبی‌ها و... به اندازه کافی افتخارآمیز است و کفایت می‌کند و نیازی نیست تا با تحریف تاریخ، هاشمی «پراشتباه» و مملو از «خطاهای نابخشودنی» به یک موجود بی‌عیب‌ونقص تبدیل شود که عامه مردم با شنیدن این روایت از او دچار «دوگانگی» شوند! که اگر غیر از این بود رهبر معظم انقلاب نیز در انتهای پیام خود برای وی همانند خیلی‌های دیگر همچون مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی درخواست «علو درجات» می‌کردند نه «عفو الهی». پیش از این نیز در چند برهه دیگر رسانه ملی این خطا را به‌خاطر «جوگیری» انجام داده بود».
نماز شب اول قبر بخوانیم
حمید رسایی اما هم‌زمان با روز تشییع پیکر آیت‌الله در پست جدید خود مردم را به خواندن نماز شب اول قبر برای مرحوم هاشمی دعوت کرد. او چنین نوشت: «علی‌رغم همه انتقادهایی که به این شخصیت سیاسی پرفرازونشیب داریم، اما به پاس خدماتش در دوره‌ای از عمر انقلاب و با توجه به پیام‌هایی که از نماز امروز نایب امام عصر(عج) بر پیکر آن مرحوم دریافت کردیم، مطابق آداب و سنن اسلامی، نماز شب اول قبر را برای ایشان بخوانیم و از پروردگار رحمان برای خود و ایشان طلب رحمت و مغفرت کنیم».
اشاره بی‌نام
سعید جلیلی از جمله منتقدان و مخالفان هاشمی هم در صفحه اینستاگرام خود در پستی با اشاره به حضورش در نماز میت مرحوم آیت‌الله به این جملات بسنده کرد بی‌آن‌که بخواهد نامی از مرحوم هاشمی بیاورد: «حضور در مراسم اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام».
بی‌معرفت
از منتقدان که فاصله بگیریم، یکی از نزدیک‌ترین همراهان آیت‌الله، سیدحسن خمینی است. او در پست خود نوشت: «من که به اندازه عمرم از این مرد خاطره دارم، ناباورانه نگاه مى‌کردم. ٣٦ سال همسایه دیوار به دیوار بودیم و با فرزندان ایشان از کودکى هم‌بازى و هم‌درس و هم‌مدرسه. نمى‌دانم چرا ولى بسیار دوستش مى‌داشتم... در این سال‌ها و سال‌هاى مبارزه همسر مکرمه‌اش که سال‌ها از نزدیک‌ترین دوستان و همدمان همسر امام بود، بسیار سختى کشید. کمتر به ایشان تسلیت گفته شده است. لازم دانستم به این بانوى بزرگوار که از نوادگان مرجع عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله‌العظمى سیدمحمدکاظم یزدى(ره) است، مستقلا تسلیت بگویم. پریشب خطاب به بدن بى‌جان آقاى هاشمى مى‌گفت بى‌معرفت مگر قرار نبود مرا تنها نگذارى؟ حالا من بى‌تو چه کنم؟ تقدیر دیگرگونه رقم خورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید