Iranian Agriculture News Agency

نبض ضعیف کشاورزی در صفحه نیازمندی‌ها

صفحه نیازمندی‌ها را ورق می‌زند و همزمان دور شغل‌هایی خط می کشد که با رشته تحصیلی‌اش مرتبط نیست. تلفن همراهش را برمی‌دارد و با تک‌تک آنها تماس می‌گیرد و غروب که می‌شود ناامید روزنامه را کنار می‌گذارد.

نبض ضعیف کشاورزی در صفحه نیازمندی‌ها


صفحه نیازمندی‌ها را ورق می‌زند و همزمان دور شغل‌هایی خط می کشد که با رشته تحصیلی‌اش مرتبط نیست. تلفن همراهش را برمی‌دارد و با تک‌تک آنها تماس می‌گیرد و غروب که می‌شود ناامید روزنامه را کنار می‌گذارد.

امین 25 ساله، دانش‌آموخته رشته کشاورزی از یکی از دانشگاه‌های معتبر تهران است. او معتقد است که رشته کشاورزی بالاترین میزان بیکاری را در کشور دارد و این موضوع باعث شده است تا سه سال متوالی به‌دنبال شغل باشد.

طبق گزارش مرکز آمار در تابستان سال 95 سهم اشتغال در بخش کشاورزی 19.4 درصد بوده است که در مقایسه با بخش صنعت با 31.5 و خدمات با 49.1 درصد، میزان ناچیزی است. همچنین این آمار می‌افزاید که رشته کشاورزی، جنگلداری و شیلات با 22 درصد و محیط زیست با 49.1 درصد بالاترین میزان بیکاری را به خود اختصاص می‌دهند.

بنا بر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌دانند. طبق این تعریف یکی از شاخص‌های مهم سنجش امنیت غذایی در سطح کلان ضریب خودکفایی محصولات غذایی یا به عبارتی دیگر درجه تأمین نیازهای غذایی اساسی کشور از منابع تولید داخلی است؛ بنابراین نقش محصولات کشاورزی در بقای حیات بشریت و اهمیت آن در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. حال پرسش اینجاست که چرا بخش کشاورزی با چنین مزایایی نقش کمرنگی در ایجاد اشتغال دارد؟

پیش از این نیز رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور گفته بود که نرخ بالای بیکاری دانش‌آموختگان بخش کشاورزی نگران‌کننده است.

گفته رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مبنی بر کاهش سالانه 50 هزار نفر از تعداد کشاورزان نیز مهر تأییدی بر عدم تمایل جوانان به فعالیت در پیشه کشاورزی است.



جلال‌الدین بصام، رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که طی سالیان گذشته میزان اشتغال در رشته کشاورزی کاهش پیدا کرده است.

وی دلیل آن را افزایش تکنولوژی می‌داند و به خبرنگار ایانا می‌گوید: با پیشرفت علم در جهان، به مرور زمان تکنولوژی جای نیروی انسانی را می‌گیرد و این امر رفته‌رفته باعث کاهش نیروی کار خواهد شد. بخش کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و استفاده از تکنولوژی روز باعث کاهش نیروی کار در بخش کشاورزی شده است.

بصام درباره افزایش میزان اشتغال در بخش صنعت می‌افزاید: افزایش تمایل مردم به محصولات فراوری باعث شده است تا تولید این محصولات افزایش پیدا کند و این امر به مرور زمان باعث افزایش افراد مشغول در بخش صنعت شده است.

وی میزان تولید محصولات کشاورزی را دارای اهمیت می‌داند و بیان می‌کند: کمتر از یک درصد مردم آمریکا کشاورز هستند؛ اما 25 درصد از محصولات کشاورزی جهان را تأمین می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: بخش عمده فعالیت کشاورزی از طریق کشاورزانی با رده سنی بالای 40 سال انجام می‌شود؛ بنابراین برای پیشرفت در بخش کشاورزی، باید به‌دنبال راهکاری برای افزایش علاقه‌مندی جوانان به رشته کشاورزی باشیم./

K-951022-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید