Iranian Agriculture News Agency

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد:

تشکیل زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: زنجیره عرضه مرکبات شامل مجموعه ای از جریان نهاده ها، اطلاعات، پول و تکنولوژی است که از تحویل مواد خام و نهاده ها از عرضه کنندگان این زنجیره شروع و تا تحویل کالا یا خدمات نهایی به مصرف کننده ادامه می یابد.

تشکیل زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تشکیل زنجیره عرضه مرکبات در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، هدایت اله رحیمی با بیان این مطلب گفت: استان فارس با دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و خاک مناسب استعداد بالقوه ای در تولید انواع گونه های باغی گرمسیری، نیمه گرمسیری، سردسیری و میوه های خشک، تولید محصولات خارج از فصل در مناطق معتدل و نیمه گرم و تولید محصولات گلخانه ای، گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچ های خوراکی دارد و از لحاظ سطح و میزان تولید سالانه محصولات باغی دارای رتبه نخست را در کشور است که می تواند سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: استان فارس با سطح زیر کشت حدود 62 هزار هکتار و تولید سالانه بالغ بر یک میلیون و 421 هزار تن مرکبات رتبه دوم را در کشور در تولید مرکبات به خود اختصاص داده است که شرایط مناسب آب و هوایی و به کارگیری اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت و مهم تر از آن، تلاش باغداران سخت کوش باعث شده تا با وجود محدودیت منابع آبی در مناطق مرکبات خیز، با تولید 137 تن در هر هکتار بالاترین عملکرد مرکبات در کشور را داشته باشد.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد : از جمله مهم ترین مراکز تولید مرکبات در استان فارس می توان شهرستان های جهرم، داراب، کازرون، فسا و قیروکارزین را نام برد.

وی افزود: با توجه به وجود این پتانسیل ها و در راستای سیاست های وزارت جهادکشاورزی زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس با نگاه ملی ایجاد شد. این زنجیره در برگیرنده عناصر، اشخاص حقیقی و حقوقی و مناسبات رسمی و غیر رسمی است که عملیات و مناسبات پیش از تولید تا بازاررسانی و مصرف را در برمی گیرند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این زنجیره شامل مجموعه ای از جریان نهاده ها، اطلاعات، پول و تکنولوژی است که از تحویل مواد خام و نهاده ها از عرضه کنندگان این زنجیره شروع و تا تحویل کالا یا خدمات نهایی به مصرف کننده ادامه می یابد. ناپایداری و نوسانات شدید در بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی، وجود ضایعات بالا، ضعف استانداردهای کیفی و ضوابط و معیارهای فنّی در تولید و عرضه مرکبات از جمله مشکلات فراروی بازار آن به حساب می آیند.

رحیمی اظهار داشت: بر اساس تجربیات جهانی، توسعه، تکمیل و اصلاح زنجیره عرضه، رویکرد مناسبی به منظور انجام اصلاحات مورد نیاز در مدیریت سیستم های تولید و بازاریابی این محصولات و فائق آمدن بر این مشکلات به حساب می آیند و براساس ادبیات مربوط به زنجیره عرضه، «یکپارچه سازی افراد و سازمان های درگیر» و «هماهنگ سازی بهتر جریان نهاده ها، اطلاعات و مسائل مالی» دو ابزار عمده برای بهبود رقابت پذیری یک زنجیره به حساب می آیند.

وی مهم ترین مأموریت مدیریت زنجیره عرضه را یکپارچه سازی نهاده ها از یک سو و هماهنگ سازی تولید، موجودی، محل و موقعیت حمل و نقل در بین اجزای زنجیره به منظور رسیدن به بهترین ترکیب پاسخ دهی و کارایی برای بازار مورد نظر، از سوی دیگر دانست و خاطرنشان ساخت: برای رسیدن به آن ابزارها و روش های مختلف بسته به شرایط می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند که این موارد در زنجیره عرضه به نحو مناسب مدیریت و اجراء می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید