Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در اهواز:

در برنامه ششم توجه لازم به آماده سازی و تکمیل زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره نشده است

اهواز - ایرنا - مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: در بسیاری از کشورها ارزش افزوده بخش کشاورزی تا 13 برابر ارزش اولیه محصول و این رقم در ایران حدود 2.5 برابر است.

در برنامه ششم توجه لازم به آماده سازی و تکمیل زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره نشده است

اهواز - ایرنا - مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: در بسیاری از کشورها ارزش افزوده بخش کشاورزی تا 13 برابر ارزش اولیه محصول و این رقم در ایران حدود 2.5 برابر است .

به گزارش ایانا و به نقل از ایرنا حسین صفایی روز چهارشنبه در آئین بهره برداری از سردخانه یک هزار تنی ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی اهواز افزود: تا زمانی که زنجیره تولید از مرزعه تا سفره در کشور ما تکمیل و سازماندهی نشود نباید انتظار داشت ارزش افزوده بخش کشاورزی افزایش یابد .

وی با بیان اینکه هنور در بخش زنجیره تولید از مزرعه تا سفره فاقد یک برنامه سازمان یافته هستیم و همین نارسایی سبب شده بخش کشاورزی ما به رشد و پویایی لازم نرسد افزود: در برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است توجه لازم به آماده سازی و تکمیل زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره نشده است .

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: پشتیبانی کشاورزی ایران یا زنجیره غذایی هنوز به مرحله ای از رشد و پویایی نرسیده تا بتواند با ارزش افزوده، معیشت کشاورزان و درآمد آنان را افزایش دهد و این یک نقص بزرگ است .

صفایی، توجه نکردن به پشتیبانی کشاورزی و تهیه نشدن یک سند جامع در این ارتباط را یک ضعف اساسی بیان کرد و افزود: زنجیره تولید از مزرعه تا سفره باید به گونه ای سازماندهی شود تا امنیت غذایی کشور ارتقا یابد و بازار مصرف نیز به ثبات برسد .

تعاونی ها حلقه زنجیره کشاورزی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران تعاونی ها و مراکز خدمات کشاورزی را یکی از حلقه های مدیریت زنجیره کشاورزی در کشور برشمرد و با تقویت آنان تاکید کرد .

صفایی افزود: تعاونی های کشاورزی سهم مهمی در بهبود معیشت کشاورزان و تامین نیازهای اساسی آنان داشته و دارند .

وی گفت: تعاونی های باید به سمت بهبود زیرساخت ها از جمله ساخت سردخانه ، انبار و فراوری و صنایع تبدیلی بروند تا بتوانند کشاورزان را توانمند و بخش کشاورزی ایران را اقتصادی تر کنند .

خوزستان مستحق بهبود پشتیبانی کشاورزی

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران خوزستان را قطب نخست و مهم کشاورزی کشور برشمرد و افزود: این استان با توجه به اینکه از اجرای ناشی از طرح 550هزار هکتاری کشاورزی با افزایش تولید محصولات کشاورزی رو به رو خواهد بود استحقاق بیشتری در بهبود زنجیره غذایی یا پشتیبانی کشاورزی دارد .

وی گفت:در خوزستان 60 سردخانه و انبار ذخیره سازی محصولات کشاورزی وجود دارد ولی این تعداد با توجه به حجم تولیدات کشاورزی خوزستان کافی نیست بنابراین باید به سمت ساخت سردخانه و انبارهای جدید و طرح های پس از تولیدبرویم .

صفایی در ادامه از آیت الله هاشمی رفسنجانی که نقش مهمی در فراهم کردن زیرساخت ها در دوران سازندگی و اجرای طرح های بزرگ زیربنایی در کشور داشت تجلیل کرد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور برای بهره برداری سردخانه یک هزار تنی اهواز و شرکت در آیین معارفه مدیر تعاون روستایی خوزستان روز چهارشنبه به اهواز سفر کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید