Iranian Agriculture News Agency

در حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رخ داد:

رونمایی از اپلیکیشن شناسایی و ردیابی دام زنده/ سبدهای حمل مرغ تمیزتر از بشقاب‌های بسیاری از رستوران‌ها است

امروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از اپلیکیشن شناسایی و ردیابی دام زنده در سازمان دامپزشکی رونمایی شد.

رونمایی از اپلیکیشن شناسایی و ردیابی دام زنده/ سبدهای حمل مرغ تمیزتر از بشقاب‌های بسیاری از رستوران‌ها است


امروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از اپلیکیشن شناسایی و ردیابی دام زنده در سازمان دامپزشکی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، از آنجا که وظیفه سازمان دامپزشکی تا خارج از مرزهای کشور و در سطح بین‌المللی گسترش یافته است؛ بنابراین طیف وسیعی از فعالیت‌ها در حوزه دام، طیور و آبزیان را دربر می‌گیرد که این موضوع لزوم نظارت‌های این سازمان را نسبت به فرآورده‌های خام پروتینی از مزرعه تا سفره و از سفره تا گمرکات دوچندان می‌کند؛ بنابراین در راستای شفاف‌سازی، به حداقل رساندن مراجعات به ادارات دامپزشکی سراسر کشور و همچنین کنترل مستمر، سریع و به‌موقع بیماری‌های دام و طیور از مهم‌ترین وظایف این سازمان به‌شمار می‌رود که توسعه الکترونیکی برای شفاف‌سازی فعالیت‌ها و همچنین نظارت دقیق‌تر سازمان دامپزشکی در سراسر کشور از اساسی‌ترین اقدامات انجام‌شده به حساب می‌آید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم ضمن اشاره به وظایف ملی و تعهدات بین‌المللی این سازمان گفت: به جرأت می‌توان ادعا کرد که سازمان دامپزشکی تفسیر عملی مفاهیم اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی سلامت جامعه را دنبال می‌کند.

مهدی خلج با اشاره به عوامل مختلف بیماری‌زایی که از خارج مرزها کشور را تهدید می‌کند، افزود: در سال 95 ارزش تولیدات دام زنده به بیش از 142 هزار میلیارد تومان رسید که تمام آنها با نظارت‌های بهداشتی و کنترل مأموران دامپزشکی در داخل کشور توزیع یا صادر شده است.

به گفته وی، موقعیت جغرافیایی ایران در جایی قرار گرفته است که از طریق همسایه‌های مرزی ممکن است بیماری‌های مختلفی به داخل کشور نفوذ کند. از طرف دیگر در داخل کشور نیز دام کوچ‌روی عشایر وجود دارد که احتمال آسیب‌پذیری را دوچندان می‌کند؛ زیرا از نظر علمی، دام متحرک جابه‌جاکننده عوامل بیماری‌زا به‌شمار می‌رود. به هر ترتیب، سازمان دامپزشکی 181 عامل بیماری‌زا را در کل کشور پایش می‌کند.

خلج بیان کرد: از آنجا که سازمان دامپزشکی موظف است به محض مشاهده بیماری طبق تعهدات بین‌المللی آن را به سازمان بهداشت اعلام کند، بنابراین سازمان‌هایی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند خصوصیات "سازمان‌های واکنش سریع" را داشته باشند؛ به عبارتی باید در جهان امروز بتوان قبل از ایجاد خسارت جدی توسط عامل بیماری‌زا، آن را با اطلاع‌رسانی و آگاهی از کانون‌های بیماری کنترل کرد.

وی ادامه داد: سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی که توسط سازمان دامپزشکی راه‌اندازی شده است، قدرت فرماندهی دامپزشکی را در سراسر کشور و بدون حضور فیزیکی فراهم کردند؛ بر این اساس، سالانه حدود 15 هزار تن فرآورده‌های خوراکی را تحت نظارت قرار داده و 300 هزار واحد تولیدی اعم از کارخانه‌ها و مراکز قطعه‌بندی و... را تحت نظارت دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: به‌جز موارد گفته‌شده، سالانه سه میلیون نوبت کنترل‌ها در کشور است و همراه آن پایش بیماری‌ها صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه نمونه‌های ارسال‌شده به آزمایشگاه دامپزشکی حدود 28 تا 32 آلاینده، سموم، فلزات سنگین، مایکوتوکسین‌ها و... ازجمله مهم‌ترین پایش‌های این سازمان به‌شمار می‌رود.

خلج معتقد است: با یک گرم مدفوع دامی، 800 میلیون ویروس می‌تواند منتقل شود؛ بنابراین سازمان دامپزشکی ترتیبی اتخاذ کرده تا نظافت کامیون‌های حمل دام و طیور به بهترین حالت پاکیزه باشد، به‌طوری که می‌توان ادعا کرد اکنون سبدهای حمل مرغ تمیزتر از بشقاب‌های بسیاری از رستوران‌ها است.

وی یادآور شد: در 9 ماه گذشته از طرف سازمان دامپزشکی کشور 15 میلیون و 554 هزار مجوز بهداشتی صادرات برای 69 کالا به کشورهای مختلف صادر شده که دو مورد عدم تطبیق به‌وجود آمد. یک مورد از برگه‌های مجوز تخلف شده بود و دیگری تفسیر متفاوت بین ما و کشور مشتری بود.

خلج در پایان عنوان کرد: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که 75 درصد واکسن‌های دامی، 35 درصد واکسن‌های طیور و 95 درصد داروهای دامی در داخل کشور تولید می‌شود؛ بنابراین وظیفه خطیر دامپزشکی را در سلامتی غذای مردم نمی‌توان نادیده گرفت، ضمن اینکه قوانین مربوط به آن باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد./

V-951022-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید