Iranian Agriculture News Agency

کارشناس دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد:

توزیع بذور گواهی شده یارانه‌دار پنبه به کشاورزان اصفهان / خرید تضمینی محصول تولیدی از پنبه کاران

کارشناس دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال زراعی جاری حدود یک هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت پنبه اختصاص پیدا کرد که تاکنون در این اراضی سه هزار تن وش تولید شده و انتظار می‌رود یک هزار و 500 تن وش دیگر نیز تولید شود.

توزیع بذور گواهی شده یارانه‌دار پنبه به کشاورزان اصفهان / خرید تضمینی محصول تولیدی از پنبه کاران

کارشناس دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از توزیع بذور گواهی شده یارانه‌دار پنبه به کشاورزان این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بنی‌اسدی با بیان این مطلب گفت: سازمان در راستای افزایش سطح زیر کشت پنبه اقدام به توزیع بذور گواهی شده یارانه‌دار کرده است، محصول تولیدی نیز در صورت کاهش قیمت به صورت تضمینی خریداری می‌شود .

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود یک هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت پنبه اختصاص پیدا کرد که تاکنون در این اراضی سه هزار تن وش تولید شده و انتظار می‌رود یک هزار و 500 تن وش دیگر نیز تولید شود. این محصولات به سه کارخانه پنبه پاک کنی استان فرستاده می‌شود تا در آن جا عملیات تصفیه پنبه انجام شود، مقداری از محصولات نیز به استان‌های دیگر همچون قم ارسال می‌گردد.

کارشناس دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: پنبه از جمله گیاهان مهم محسوب می‌شود که با توجه به تشکیل ریشه عمیق می‌تواند زمینه افزایش نفوذپذیری و حاصل‌خیزی خاک را فراهم آورده، از همین‌ رو نقش مهمی در تناوب زراعی ایفاء می‌کند .

وی بیان کرد: با این وجود سطح زیر کشت پنبه در کشور به دلایلی همچون رویکرد صنایع نساجی به سمت نخ‌های مصنوعی و افزایش هزینه‌های برداشت و مشکلات کم آبی با کاهش رو به رو بوده است. عمده مناطق پنبه کاری استان شامل شهرستان‌های اصفهان(شرق)، آران و بیدگل، کاشان و در سطح کمتر در شهرستان‌های نایین و اردستان است .

بنی‌اسدی گفت: با توجه به دوره طولانی رشد و نیاز آبی بالای پنبه و به منظور سهولت در برداشت و کشت این گیاه و کاهش هزینه‌های تولید، وزرات جهاد کشاورزی در چند سال گذشته اقدام به تولید ارقامی با طول دوره رشد کوتاه، نیاز آبی پایین و برداشت راحت‌تر وش کرده است که از آن جمله می‌توان به ارقام خورشید، گلستان، شایان و ساجدی اشاره کرد .

کارشناس دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: این ارقام در سال زراعی جاری در منطقه ورزنه و در غالب مزرعه الگویی کشت شد و رضایت کشاورزان را به همراه داشت، امیدواریم در سال‌های آینده شاهد توسعه کشت این ارقام در سطح استان نیز باشیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید