Iranian Agriculture News Agency

رئیس دیوان محاسبات کشور : این همه نظارت و آن همه فساد



شهروند| دستگاه‌های نظارتی ایران برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته هوشمند نشده است و همچنان توسط نیروی انسانی و به صورت دستی اداره می‌شود. این موضوع به بروز فساد اقتصادی در کشور دامن زده است. این موضوعی است که عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات روز گذشته در همایش حسابداری بخش عمومی اعلام کرد و گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی هوشمند بودند، فساد اقتصادی در ایران دامنه‌دار نمی‌شد و پدیده‌هایی مانند فیش‌های حقوقی به وجود نمی‌آمد. رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه اقتضائات نظام مالی در ایران بخشی از فسادها را می‌طلبد، اعلام کرد: مثلا وقتی تصدی‌گری به دولت سپرده می‌شود، لاجرم چنین فضاهایی به وجود می‌آید.
آذر با طرح این سوال که در ایران با وجود انواع دستگاه‌های نظارتی چرا این‌قدر آمار فساد بالاست؟ گفت: این در حالی است که ما این موضوع را زیاد می‌شنویم که مدیر می‌گوید من باید یک ساعت کار کنم، ٢٣ ساعت پاسخگو باشم؟سوال اینجاست که پس چرا وضع چنین است و باید چه کنیم که چنین اتفاقاتی نیفتد؟ چه کنیم که حکمرانی خوب اتفاق بیفتد؟ وقتی مردم امور نظارتی را به ما واگذار کردند، چرا نتوانسته‌ایم جلوی فسادها را بگیریم؟
او در عین حال ذکر این نکته را ضروری دانست که اکنون یک سری می‌گویند فساد در ایران سیستمی شده ولی این درست نیست و گفتن این قبیل حرف‌ها تبعات دارد.
عادل آذر با ذکر این نظر که برای مقابله با فساد و کارآمدی در دستگاه‌های نظارتی در دو بخش می‌توان اقدام کرد، افزود: ابتدا زیر‌ساخت‌ها و پیش‌نیازهاست که همچنان نظام کنترل‌ داخلی دستگاه‌های اجرایی یا کاملا مستقر نشده یا باوری به آن نیست و کیفیت استقرار نظام‌های حسابرسی و مکانیزم استقرار نظام بودجه‌ریزی نیز جای بحث است.
او با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های نوین بودجه‌ریزی را بکار ببندیم، می‌توانیم جلوی دوباره‌کاری‌ها و موازی‌کاری‌ها و... را بگیریم و مشکلات بسیاری حل می‌شود، افزود: باید در دستگاه‌های اجرایی این مکانیزم نوین به کار گرفته شوند.
رئیس دیوان محاسبات بیان کرد: سیستم‌های هوشمند نکته‌ای است که باید برقرار شوند تا به موجب آنها حسابرسی هوشمند برقرار شود. به نظر من هوشمندسازی حسابرسی و حسابداری می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات ازجمله فیش‌های حقوقی را بگیرد.
آذر همچنین گفت: نکته دیگر منافذ قانونی است که من اسمش را سیاه‌چاله‌ها گذاشتم. سیاه‌چاله‌هایی که در بودجه‌ریزی و سیستم‌های حسابرسی ما وجود دارد؛ همچنین وجود ابهام در قوانین است که به موجب آن می‌توان از قانون تفاسیر متعددی به دست آورد.
عادل آذر بخش دیگر را مربوط به هم راستایی و چفت بودن دستگاه‌های نظارتی دانست وگفت: به این ترتیب که هر دستگاهی نقش خود را ایفا کند و برای رسیدن به این وضع باید برنامه‌ای جامع برای دیوان محاسبات، خزانه‌داری، سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی نوشته شود که هم‌راستا شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید