Iranian Agriculture News Agency

الزام طرح ترافیک برای موتورسواران



شرق: «تمامی موتورسیکلت‌های پایتخت برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید برای اخذ آرم طرح ترافیک سالانه اقدام کنند». این خبری است که روز گذشته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد؛ طرحی که در صورت نهایی‌شدن قرار است برای سال ٩٦ اجرائی شود.
به گزارش ایسنا، اقبال شاکری در جمع خبرنگاران با اشاره به خبر الزامی‌شدن دریافت آرم طرح ترافیک سالانه برای موتورسیکلت‌های پایتخت گفت: در حین بررسی تعرفه‌های طرح ترافیک در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران برای اولین‌بار پیشنهاد شد که در راستای ساماندهی موتورسیکلت‌های پایتخت، تمهیدات ویژه‌ای برای سال ٩٦ اتخاذ شود. وی با بیان اینکه باید تمامی موتورسیکلت‌ها برگه معاینه فنی داشته باشند، گفت: همچنین مقرر شد که موتورسیکلت‌ها عوارض سالانه خود را نیز پرداخت کنند؛ به‌گونه‌ای که موتورسیکلت‌های انژکتوری ١٠ درصد عوارض یک خودرو، موتورسیکلت‌های کاربراتوری ٢٠ درصد عوارض یک خودرو و موتورهای برقی نیز از عوارض معاف هستند که این برنامه‌ها از سال ٩٦ اجرائی خواهد شد.
وی با اشاره به استقبال پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران از این مصوبه گفت: پلیس درحال‌حاضر اقدام به اعمال قانون به صورت فیزیکی می‌کند، اما با اجرائی‌شدن این برنامه، دوربین‌های شهر تهران رصد موتورسیکلت‌ها را برعهده می‌گیرند. وی با بیان اینکه همچنین ستاد معاینه فنی شهر تهران دو خط از مراکز خود را در پنج مرکز به بحث معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اختصاص داده است، گفت: امیدواریم با اجرائی‌شدن این طرح، موتورسیکلت‌های پایتخت سامان یابند. وی افزود: این طرح در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تصویب شده و برای تصویب نهایی به‌زودی در صحن شورای شهر قرائت می‌شود.
این طرح در شرایطی تصویب و احتمالا نهایی شده است که چندی پیش محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر، در گفت‌وگو با «شرق» گفته بود: «طبق آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روزانه حدود ٦٠٠‌ هزار موتورسیکلت فقط به منطقه ١٢ شهر تهران وارد می‌شود». طبق گفته این عضو شورای شهر، آمارها نشان می‌دهد ٢٦ تا ٣٠ درصد آلودگی کل تهران، مربوط به موتورسیکلت‌هاست و به عبارتی دیگر، آلاینده‌های تولیدشده این وسیله نقلیه، ١٦,٢ درصد از کل منابع آلاینده متحرک شهر است. حقانی در رابطه با تعداد موتورسیکلت‌های شهر تهران هم گفته بود: «هنوز هیچ منبعی آمار دقیقی دراین‌باره نداده است یا از اساس چنین آماری وجود ندارد؛ اما آنچه موجود است، به این شرح است: «تعداد موتورسیکلت‌های شهر تهران در سال ١٣٨٩، ٧٥٠‌هزار بوده که در سال ٩٢ گفته شد به بالای یک‌میلیون رسیده است. از طرفی، اعلام شده است تعداد موتورسیکلت‌هایی که در تهران شماره‌گذاری شده و البته طبق اسناد هیچ‌کدام هنوز از رده خارج نشده است، سه‌میلیون و ٥٠٠‌ هزار دستگاه بوده که البته شاید تعدادی از اینها در تهران شماره‌گذاری شده و به شهرهای دیگر رفته باشند، اما دراین‌باره هرکس آماری می‌دهد، نیروی انتظامی تا سه‌میلیون هم آمار می‌دهد».
بااین‌حال و با درنظرگرفتن این آمار می‌توان گفت، الزامی‌کردن دریافت مجوز برای ورود به محدوده طرح ترافیک برای این حجم پرشمار از موتورسیکلت‌ها که بخش عمده‌ای از آنها روزانه در همین محدوده فعالیت و کار می‌کنند اقدامی بسیار پردامنه خواهد بود که حتی امکان و توان اجرائی‌کردن آن کمی سخت و نشدنی به نظر می‌آید.
درباره نقش موتورسیکلت‌های بنزینی در آلودگی هوای تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است: «برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند خودروها نسبت به موتورسیکلت‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند، کارشناسان معتقدند که موتورسیکلت‌ها در جدول متهمان آلودگی هوا صدرنشین هستند و با جثه کوچک بیش از یک‌چهارم آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند در شرایط فعلی که خودرو‌ها نیز با استاندارد بسیار پایین و با استاندارد یورو٢ تولید می‌شوند، باز هم میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهاربرابر بیشتر از اتومبیل است؛ چراکه به واکنشگر شیمیایی مجهز نیستند و در نتیجه گاز ناشی از احتراق این موتورها وارد هوا می‌شود؛ درحالی‌که اتومبیل‌ها مجهز به واکنشگر شیمیایی هستند و گازهای ناشی از احتراق را به گازهای غیرآلاینده تبدیل می‌کنند. موتورسیکلت‌ها به دلیل اینکه موتور نامناسبی دارند و عمدتا هم کاربراتوری هستند، با مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب سوخت به‌شدت باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند. عمده آلودگی تولیدی از موتورسیکلت‌ها منوکسیدکربن و ذرات معلق و هیدروکربن‌های خام هستند که به‌شدت بر سلامت شهروندان تأثیرگذار است. بیش از ٩٥ درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند و امکان ایجاد پاره‌ای از دست‌کاری‌های سنتی در آنها وجود دارد که باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی ناشی از احتراق می‌شود. این در حالی است که موتورهای انژکتوری را نمی‌توان به‌طور دستی تنظیم کرد. موتورسیکلت‌ها در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارند و متهم ردیف اول در تولید سروصدا در تهران محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید