Iranian Agriculture News Agency

کمپوت خرما برای اولین‌بار درکشور تولیدشد




یکی از فارغ التحصیلان علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای نخستین بار در کشور موفق به فرموله و تولید کمپوت خرما شد.

'عطا کشتی بان' روز پنجشنبه در گفت و گو یا خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکی از مشکلات صنعت خرمای کشور، قدیمی بودن تکنولوژی ها در این زمینه و استفاده از روش های قدیمی برای عرضه این محصول به بازارهای داخلی و خارجی است.
وی بیان کرد: در روش های قدیمی پرس کردن خرما و عرضه آن به بازار ، خرما نه ماندگاری بالایی دارد و نه قابل رقابت برای صادرات است؛ اما در این پروژه ، برای افزایش ماندگاری خرما، کمپوت آن در شیره خرما تولید شده است تا تازگی و خاصیت میوه حفظ شود.
وی بیان کرد: داخل خرما ماده ای به نام ژلی فنول وجود دارد که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطان دارد. وقتی خرما به صورت میوه استفاده می شود و فرآوری روی آن انجام نشده باشد، ژلی فنول به فیبرهای خرما چسبیده و از بین می رود، ولی با فرآوری خرما این پیوند می شکند و ژلی فنول کاملا مورد استفاده بدن قرار می گیرد.
کشتی بان افزود: در روش جدید همچنین ماندگاری خرما بدون هیچگونه ماده افزودنی حفظ می شود.
وی با اشاره به این که بسته بندی این محصول در ظروف فلزی می تواند در زمان بحران هایی همچون زلزله به راحتی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این محصول در دمای معمولی قابل نگهداری است اما میوه خرما از زمان تولید و چیدن تا سال بعد نیاز است که در سردخانه نگهداری شود و این امر هزینه های نگهداری را بالا می برد و حتی در صورت نگهداری در سردخانه، با وجود انواع حشره میوه خرما از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به این که مدت ماندگاری کمپوت خرما بالاست، گفت: مدت نگهداری این محصول حتی تا سه سال بعد از تولید نیز هست اما بهترین زمان مصرف آن یک سال بعد از تولید است.
وی گفت: از اغلب انواع خرمای کشت شده در کشور می توان برای تولید کمپوت استفاده کرد ولی برای انتخاب خرما یک سری فاکتورها لازم است که در صورت داشتن می توان خرما را وارد فرآیند کمپوت سازی کرد.
وی یادآور شد: این محصول پروژه پایان نامه دانشگاهی بوده، ثبت اختراع شده و برای آن نیز مقاله انگلیسی نیز نوشته شده است.
به گفته کشتی بان، انواع روش های مختلفی که برای نگهداری خرما همانند روش سنتی شست و شو، استفاده از ازن و گاما به کار می رود، همه هزینه های تولیدکننده را بالا می برد، اما روش جدید به ویژه برای دارندگان کارخانه تولید کمپوت یا مربا، کم هزینه است و به راحتی می توانند با همان تجهیزات و فرمولاسیون این کمپوت را تولید کنند.
کمپوت خرما در پنجمین فستیوال دارایی فکری در حوزه صنایع مواد غذایی در معرض دید سرمایه گذاران قرار داده شده بود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید