Iranian Agriculture News Agency

در نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان دیار سیدجمال در راستای توسعه پایدار مطرح شد:

منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه‌مدت نکنیم

پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف گفت: چالش‌های امروز آب، حاصل عملکرد جمعی ماست و همگی نباید منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه‌مدت کنیم.

منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه‌مدت نکنیم


پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف گفت: چالش‌های امروز آب، حاصل عملکرد جمعی ماست و همگی نباید منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه‌مدت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، در اولین نشست هم‌اندیشی نخبگان دیار سیدجمال در راستای توسعه پایدار که در دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی برگزار شد سعید طالع‌شایان، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف در خصوص آب، محیط‌زیست و نقش آن در توسعه پایدار سخنانی ارایه کرد.

این پژوهشگر با اشاره به موضوع همایش که توسعه پایدار و هم‌اندیشی در این خصوص است، آب را محور اصلی توسعه، گلوگاه و یا مانع توسعه در یک منطقه معرفی کرد.

وی ادامه داد: آب عامل مهمی در شکل دادن به روش زندگی بشر و توسعه تکنولوژی، زبان و فرهنگ بوده است. از دیرباز تمامی شهرها و روستاها و به صورت کلی، تمدن‌ها در کنار آب تشکیل شده‌اند.

شایان بیان کرد: ایران سرزمینی خشک و نیمه‌خشک با بارشی در حدود 3یک سوم میانگین جهانی و تبخیری به اندازه سه برابر میانگین جهانی است. این کشور از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

وی با مرورتاریخچه مدیریت آب در گذشته ایران، به نمونه‌هایی چون سد کریت، قنات قصبه گناباد و اشاره کرد.

این پژوهشگر همچنین در خصوص شرایط آبی استان همدان گفت: این استان در سه حوضه آبریز اصلی قرار گرفته است. این سه حوضه بالادستی به حساب می‌آید و به طور خاص شهرستان اسدآباد در حوضه آبریز کرخه قرار گرفته است.

وی در پایان پیشنهاداتی را نیز برای بهبود وضعیت و حرکت به سمت توسعه پایدار شهرستان اسدآباد ارایه کرد.

به اعتقاد طالع شایان با توجه به اینکه معیشت شهرستان اسدآباد به کشاورزی گره خورده است و کشاورزی معیشتی در شهرستان انجام می‌شود، توجه بیشتر به این حوزه و آگاهی دادن به کشاورزان البته با تیم‌های حرفه‌ای و افراد موجه، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تغییر معیشت از کشاورزی به شغل‌های دیگر از جمله شغل‌های صنعتی از طریق صنعتی شدن شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد.

البته این پژوهشگر تاکید کرد: هر صنعت و هر توسعه‌ای برای منطقه اسدآباد مناسب نبوده و برای مسئله باید نقشه راه تهیه شود.

وی اضافه کرد: ترویج کشت‌های کم‌‌آب‌بر در شهرستان، توجه به زنجیره ارزش محصولات، استفاده از پتانسیل‌های شهرستان از جمله دانشگاه سیدجمال‌الدین به‌عنوان دانشگاه مادر در شهرستان برای برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌هایی با محوریت آب و محیط‌زیست با حضور ذی‌نفعان مختلف، برقراری ارتباط سازنده با سرمایه‌‌گذاران بین‌المللی و داخلی برای جذب سرمایه همچنین تحمل سطحی از ریاضت توسط کشاورزان، مردم و مسئولان برای رسیدن به پایداری در بخش آب از دیگر مسایلی است که در برنامه‌های آتی باید مورد توجه قرار گیرد./

L-951024-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید