Iranian Agriculture News Agency

شهردار اصفهان در برنامه مناظره:

هر دو ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوای تهران می‌‎میرد

شهردار اصفهان گفت: در تهران هر دو ساعت یک نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهد.

هر دو ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوای تهران می‌‎میرد



شهردار اصفهان گفت: در تهران هر دو ساعت یک نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در هفتمین قسمت از برنامه مناظره که با موضوع "آلودگی هوا" از شبکه یک سیما پخش شد، مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان گفت: بحث آلودگی هوای کلان شهرها مختص ایران نیست بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته نیز ما شاهد آلودگی هوای کلان شهرها هستیم. متاسفانه اکنون دیگر آلودگی هوا مختص کلان شهرها نیست و به شهرهای کوچک و روستاها هم سرایت کرده است.

وی افزود: به نظر من یکی از نکات مهم در این زمینه کوچ هموطنان از روستاها و شهرهای کوچک به کلان شهرها است که اگر به این معضل رسیدگی نشود، در آینده نتایج بدتری به همراه خواهد داشت.

جمالی نژاد ادامه داد: به نظر من در شرایط فعلی وجود هوای پاک در کشور مهمتر از اشتغال کارگران است، ‌گرچه نکات مهم دیگر وجود دارد و در جای خود اشتغال کارگران نیز مهم است اما در حال حاضر سلامت شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه مشکل جدی ما مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلان شهرها است،‌ گفت: در تهران هر دو ساعت یک نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهد،‌ آلودگی هوا نه تنها عمر را کوتاه می‌کند بلکه کیفیت عمر را هم به خطر می‌اندازد اما متاسفانه هنوز این موضوع در کشور ما جدی گرفته نشده است.

وی با انتقاد از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تنها عامل آلایندگی در کشور را میزان مصرف سوخت می‌داند،‌ ادامه داد: وزارت صنعت می‌تواند سیاست ‌ذار خوبی در این زمینه باشد و صنایع را به سمت و سوی درستی هدایت کند. برای کنترل آلودگی هوا باید بر روی حمل و نقل پایدار و انرژی پایدار برنامه‌ریزی کنیم و راندمان صنعت را افزایش دهیم.

به گفته جمالی نژاد ما در حاضر در یک قایق هستیم که سوراخ شده است و همه باهم باید همکاری کنیم تا از این وضعیت خارج شویم.

وی ادامه داد: 243 روز هوای پاک در اصفهان تنها به دلیل اصلاح فعالیت کارخانه‌های صنعتی این استان نبوده است بلکه با رواج استفاده از دوچرخه،‌ وسایل حمل و نقل برقی و غیره به این موفقیت دست یافته‌ایم.

علی اصغر رجبی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز بیان کرد: به نظر من با توجه به اینکه آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده است،‌ وجود هوای پاک و سلامت مردم به مراتب مهمتر از اشتغال است.

وی افزود: آمار مرگ و میر یک طرف، میزان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هم در طرف دیگر است و اثرات زیست محیطی مثل باران‌های اسیدی و غیره معضلاتی است که ناشی از آلودگی هوا بوده و وضعیت نگران کننده‌ای ایجاد کرده است.

رجبی با تاکید بر تفاوت‌های میزان و نوع آلودگی در شهرهای مختلف گفت: از اول مهرماه امسال صدور مجوز برای تردد موتور سیکلت‌های کاربراتوری متوقف می‌شود. همچنین از دوم تیرماه سال جاری هم با تصویب هیئت وزیران تمامی موتورخانه‌های سازمان‌های دولتی باید از استاندارد یورو 16 برخوردار باشند و امیدواریم این‌گونه استانداردها به بخش‌های دیگر نیز سرایت کند.


اشتغال بدون هوای پاک بی‌معنی‌ است

احد افتخار اردبیلی کارشناس محیط زیست به‌عنوان دیگر کارشناس حاضر در برنامه عنوان کرد: به نظر من اگر هوای پاک در کشور نداشته باشیم، نمی‌توانیم به فکر اشتغال و درآمدزایی باشیم البته اگر برنامه‌ریزی‌های غلط فعلی بهبود یابد و شرایط طبیعی باشد،‌ اشتغال شهروندان نیز به مانند سلامت آن‌ها مهم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک کارخانه روغن در منطقه 16 تهران وجود دارد که براساس حکم صادر شده باید به خارج از شهر منتقل شود،‌ اما قدرت لازم برای جابه‌جایی این کارخانه وجود ندارد. متاسفانه بیشتر واکنش‌ها به موضوع آلودگی هوا تنها در حد حرف است و اقدام جدی انجام نمی‌شود.

افتخار اردبیلی ادامه داد: به نظر من باید وزارتخانه‌ای با نام محیط زیست ایجاد شود و قدرت اجرایی داشته باشد، زیرا اگر بخواهیم به صورت انفعالی عمل کنیم و به محض افزایش آلودگی اقدام کنیم،‌ همچنان درگیر مشکل آلودگی هوا خواهیم بود.

رسول یاراحمدی نماینده وزارت صمت در این برنامه یادآور شد: وظیفه این وزارتخانه رونق تولید و صنعت کشور است اما حفظ نکات زیست محیطی در کنار این وظایف،‌ جزئی جداناپذیر از تولید و صنعت است،

وی توضیح داد: در حال حاضر 11 کلان شهر آلوده در کشور داریم. در تهران 85 درصد از عامل آلودگی به دلیل وجود‌ منابع متحرک و 15 درصد هم ناشی از منابع ثابت مثل کارخانه‌ها است.

به گفته وی بسیاری از وسایل نقلیه در تهران به صورت غیابی مجوز معاینه فنی دریافت می‌کنند.

یاراحمدی بیان کرد: واحدهای صنعتی آلاینده در تهران محدود هستند و ما می‌پذیریم که نتوانستیم برای جا به جایی آنها اقدام کنیم، اما آلودگی هوای تهران تنها با تعطیلی چند واحد صنعتی حل نخواهد شد؛ زیرا ما باید به‌دنبال دلیل اصلی آلودگی هوا باشیم./

L-951024-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید