Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار استان اردبیل خبر داد:

کشت 65 هزار هکتار از اراضی زراعی گندم به صورت حفاظتی در بیله سوار

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار گفت: حفظ بقایای گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد آلی خاک، اصلاح ساختمان و افزایش حاصلخیزی خاک مزرعه، کاهش تردد ماشین آلات کشاورزی، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه های سوخت و مصرف بذر و سطح سبز یکنواخت از جمله مزایای کشت حفاظتی به شمار می رود.

کشت 65 هزار هکتار از اراضی زراعی گندم به صورت حفاظتی در بیله سوار

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار استان اردبیل از کشت 65 هزار هکتار از اراضی زراعی گندم به صورت حفاظتی و نوتیلج در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایانا از اردبیل، ربعلی جهانی با اعلام این خبر افزود: محصول گندم به دلیل نقش ویژه ای که در تأمین امنیت غذایی دارد، از اهمیت بالایی برخودار است و استقلال در تولید این محصول استراتژیک، موفقیت بزرگی در توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد ملی محسوب می شود .

وی از اختصاص بیش از 85 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم خبر داد و افزایش روش های نوین کشت در شهرستان را از اولویت های این مدیریت دانست و افزود: تاکنون حدود 65 هزار هکتار از اراضی زراعی گندم به صورت حفاظتی و نوتیلج ( ردیفکار پنوماتیک کشت مستقیم) کشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار با اشاره به مزایای این نوع کشت، تصریح کرد: حفظ بقایای گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد آلی خاک، اصلاح ساختمان و افزایش حاصلخیزی خاک مزرعه، کاهش تردد ماشین آلات کشاورزی، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه های سوخت و مصرف بذر و سطح سبز یکنواخت از جمله مزایای کشت حفاظتی به شمار می رود.

جهانی یادآور شد: اشاعه، توزیع و ارائه ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی بخش غلات از سوی محققان استان به زارعان در سرلوحه وظایف اصلی و کلیدی این مدیریت قرار گرفته است .

وی از توزیع حدود 9 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و هشت هزار و 800 تن انواع کود های شیمیایی بین کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: همکاران در این مدیریت به طور مستمر و مداوم کشاورزان را به استفاده مناسب از ادوات دنباله بند کشاورزی و عملیات خاک‌ورزی مناسب تشویق و ترغیب می‌کنند و در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت دوش به دوش کشاورزان در مزارع حضور دارند .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار در پایان خاطرنشان ساخت: سعی و رویکرد کلی جهادکشاورزی بر این است که با تغییر نگرش در کشاورزان با بکارگیری امکانات علمی و فنی در جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک، نقش مؤثر در شکوفایی کشاورزی منطقه داشته باشد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید