Iranian Agriculture News Agency

نگهداری «بدون مجوز» حیوانات وحشی در ٣ پارک بزرگ تهران


شهروند| ‌سال ٩٢ حدود ٧٦ مرکز نگهداری حیوانات، باغ‌وحش و باغ پرندگان درکل کشور وجود داشت که تنها ٣٠‌درصد آن مجوزهای لازم را داشت اما حالا این تعداد به ٧٠درصد افزایش یافته است. هنوز هم پارک‌های بزرگی مانند ملت، چیتگر و ساعی درتهران فعال است که درآنها از حیوانات نگهداری می‌شود، آن هم بدون مجوز. البته براساس اعلام سازمان محیط‌زیست این مراکز تا پایان اسفندماه فرصت دارند تا استانداردهای لازم برای نگهداری حیوانات وحشی را کسب کنند و درغیر این صورت با دستور قضائی از ادامه فعالیت این مراکز جلوگیری خواهد شد.
سابقه نگهداری حیوانات وحشی در بوستان‌ها حداکثر به ١٥‌سال قبل برمی‌گردد، اقدامی که بدون مجوز ادامه یافت و تا جایی پیش رفت که حتی برخی بوستان‌ها از وجود این حیوانات برای کسب درآمد استفاده کردند اما بدنه کارشناسی حوزه محیط‌زیست همیشه مخالف نگهداری حیوانات وحشی در بوستان‌ها یا مراکز نگهداری غیراستاندارد بوده و این موضوع را مصداق بارزی از آزار و اذیت حیوانات می‌داند. روز گذشته هم محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران با بیان این‌که درپایتخت حدود ١٢ مرکز نگهداری از حیات‌وحش داریم، می‌توان از پارک‌های ملت، چیتگر و مجموعه پارک ساعی نام برد که فاقد مجوزهای لازم از سازمان حفاظت از محیط‌زیست هستند: «هرگونه نگهداری حیات‌وحش تحت عنوان‌های مختلف مانند باغ‌وحش، باغ پرندگان، مرکز نگهداری و... مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.»
حالا علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با «شهروند»، توضیحات کلی درباره دستورالعمل نگهداری از حیوانات می‌دهد: «به دنبال اصلاح و ابلاغ دستورالعمل مراکز نگهداری حیوانات به استان‌ها در‌سال ٩٢ تاکنون ٧٠ تا ٨٠‌درصد این مراکز مجوز گرفته‌اند. خوشبختانه حدود ٧٦‌درصد به لحاظ جایگاه، بهداشت، تغذیه، سیستم‌های نرم‌افزاری و ورود و خروج گونه‌های حیات‌وحش به استانداردها نزدیک شده‌اند. به‌عنوان مثال، مراکزی که گوشتخوار داشتند، بیش از ٦٠‌درصد مساحت جایگاه‌های خود را رشد داد‌ه‌اند. ازسوی دیگر، حدود ٥ تا ٧ مرکز نگهداری حیوانات وحشی که نتوانستند خود را به دستورالعمل سازمان نزدیک کنند، تعطیل شدند.» او از پایان مهلت مراکز نگهداری حیوانات تا پایان اسفند خبر داد: «تا پایان ‌سال هیچ‌گونه باغ‌وحش، مراکز نگهداری یا باغ پرندگان بدون مجوز نداریم؛ یا باید تعطیل شوند یا خود را به استانداردهای محیط‌زیست نزدیک کنند. برای تشویق مراکز، دومرکز هم به‌عنوان واحد برتر معرفی خواهند شد و هیچ‌گونه حیات‌وحشی به مراکز بدون مجوز داده نمی‌شود. اگر نتیجه نگرفتیم، با توجه به ماده ٧ و ٨ قانون صید و شکار با حکم قضائی برخوردهای لازم را با این مرکز انجام می‌دهیم.» اکنون سازمان محیط‌زیست فشار زیادی برای جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز دارد و می‌گوید: مراکز یا خود را به استانداردها نزدیک کنند یا جایگاه خود را تغییر دهند یا تعطیل ‌شوند و حیوانات به مراکز استاندارد فرستاده می‌شود. تیموری درباره شرایط دریافت مجوز توضیحات دیگری هم می‌دهد: «باید جایگاه خود را تغییر دهند، محل استقرار نزدیک به مراکز مسکونی نباشد و موارد بهداشتی و دامپزشکی دیگری که باید استانداردها نزدیک شود.» آنطور که مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط‌زیست گفته است، تاکنون ٥ تا ٦ مورد از مراکز بدون مجوز درشهرهای فارس، مازندران، آذربایجان‌شرقی با حکم قضائی تعطیل شده‌اند.
شاهین سپنتا، موسس و عضو انجمن حمایت از حیوانات اصفهان هم در گفت‌وگو با «شهروند»، درباره نگهداری حیوانات وحشی در بوستان‌ها و پارک‌ها انتقاد دارد: «تجربه‌های مختلفی از مراکز نگهداری درشیراز، مشهد، اصفهان نشان می‌دهد شهرداری‌های ما هیچ‌وقت باغ‌وحش‌داران خوبی نبوده‌اند، حالا هم که تغییری نسبت به گذشته درشرایط این نهادها صورت نگرفته است، بنابراین همچنان هم نمی‌توانند این مسئولیت را برعهده داشته باشند. شهرداری‌ها اصلا صلاحیت چنین کاری را ندارند. حتی اگر سازمان محیط‌زیست هم مجوز بدهد، باز نتیجه فقط اسارت و تلف‌شدن حیوانات خواهد بود.» او معتقد است که هیچ‌کدام از پارک‌های تهران شرایط نگهداری حیوانات وحشی را ندارد: «باید ساختارهای ایمنی پارک‌ها از قبل برای نگهداری حیوانات طراحی شده باشد و تمام مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی پیش‌بینی شده باشد تا شاید به‌طورخاص بتوان از حیوانات نگهداری کرد: «هیچ‌کدام از بوستان‌های شهری برای این کار طراحی نشدند، اگر هم تأسیساتی به صورت فوری ایجاد شود، مثل حصارک‌های موقت می‌شوند و بعد از مدتی حیوانات بیمار می‌شوند و درشرایط بدی تلف می‌شود. اینها پیش‌بینی نیست بلکه درشهرهای دیگری که شهرداری‌ها مبادرت به نگهداری حیوانات وحشی کرده‌اند، اتفاق افتاده است.» سپنتا می‌گوید که اگر تعداد زیادی از حیوانات وحشی روی دست کشور مانده، بهتر است آنها را به باغ‌وحش‌های بزرگ دنیا که شرایط نگهداری دارند، واگذار شوند: «محیط بوستان شهری برای این کار مناسب نیست. ازسوی دیگر علم باغ‌وحش‌داری هم درکشور ما وجود ندارد. بنابراین حیواناتی که امکان بازگشت آنها به محیط طبیعی و مناطق حفاظت‌شده وجود دارد، باید درمحیط طبیعی رها شود یا به باغ‌وحش‌های دیگری در دنیا منتقل شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید