Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت:

عدم ارزیابی پروژه‌های عمرانی عامل بروز ریزگرد/ بستر تالاب‌ها را نمی‌توان درختکاری کرد

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عدم ارزیابی پروژه‌های عمرانی باعث شده کانون‌های بحرانی ریزگرد در استان خوزستان شکل بگیرد.

عدم ارزیابی پروژه‌های عمرانی عامل بروز ریزگرد/ بستر تالاب‌ها را نمی‌توان درختکاری کرد


به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عدم ارزیابی پروژه‌های عمرانی باعث شده کانون‌های بحرانی ریزگرد در استان خوزستان شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به خوزستان، شهریار بذرکار در جمع خبرنگاران بیان کرد: استان خوزستان تقریباً در تمام طول سال درگیر پدیده ریزگرد است.

وی افزود: درباره ریزگردها نمی‌توان غیرتخصصی صحبت کرد. ما احاطه و تسلط کافی روی اجزای این پدیده نداریم؛ زیرا ریزگردها یک مفهوم پیچیده است.

به اعتقاد مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، خشکسالی، تغییر عوامل طبیعی و سیاست‌هایی که مدیران در طبیعت اعمال می‌کنند، وضعیت امروز را برای خوزستان رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات مبارزه با کانون‌های بحرانی تولیدکننده ریزگرد در 6 منطقه شامل شهرستان‌های باوی، اهواز، دشت آزادگان، شوش، امیدیه و هندیجان استان خوزستان در حال پیگیری است، کنترل ریزگرد را محدود به نهالکاری ندانست.

بذرکار افزود: مفهوم مقابله با ریزگرد در افکار عمومی مساوی با کاشت نهال است اما نهالکاری فقط در مناطقی امکان‌پذیر است که سازندهای زمین‌شناسی به ما اجازه کشت بدهد.

وی اضافه کرد: بخش‌هایی از زمین که به دلیل خشکی تالاب‌ها به کانون ریزگرد تبدیل شده، اراضی هستند که خاک آنها بافت مناسب نداشته و در این اراضی قادر به کشت گیاه نیستیم.


مهار طغیان رودخانه زهره عامل بروز ریزگرد

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان گفت: صدها سال برخی عرصه‌های هندیجان خوزستان از طغیان رودخانه زهره مشروب می‌شد و در طول زمستان زیر پوشش آب قرار داشت. این منطقه 50 هزار هکتار وسعت دارد اما ساخت سه سد روی رودخانه زهره، طغیان آب رودخانه را از بین برده و این اراضی به کانون ریزگرد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: خاک‌های پفکی این اراضی سیلابی و تالاب‌هایی که همیشه در آن آب بوده، با بی خردی ما و ایجاد انحراف در منابع آب، امروز به معضلی برای مردم ساکن در منطقه تبدیل شده است.


بذرکار درباره کانون‌های ریزگرد خوزستان یادآور شد: بخشی از این کانون‌ها در تالاب هورالعظیم قرار دارد. حل این مشکل فقط نیاز به تامین آب دارد. بخشی از آنها هم مربوط به بستر آبگیرها و هورهای فصلی است. این اراضی عموما در اطراف جاده آبادان و ماهشهر واقع شده‌اند.

وی همچنین مسدود کردن مسیل‌های طبیعی با انواع ساخت و سازها نظیر جاده‌سازی، ایجاد مسکن و غیره را عامل دیگری برای جلوگیری از جریان یافتن آب و ایجاد کانون‌های بحرانی گرد و غبار در خوزستان معرفی کرد.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد: اگر طرح‌های اجرایی از نظر زیست محیطی ارزیابی می‌شد، بسیاری از مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد زیرا بخش وسیعی از کانون‌های بحران به دلیل اقدامات بدون ارزیابی ما ایجاد شده است.


اجرای 8000 هتکار عملیات مقابله با شن‌های روان

در جریان بازدید از طرح‌های کنترل کانون‌های بحران منطقه ابوهاون خوزستان نیز عبدالرضا دانایی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی این استان گفت: قرار بود 130 میلیارد تومان اعتبار به تثبیت شن‌های روان استان خوزستان اختصاص داده شود که در سال گذشته، حدود 17 میلیارد تومان، پرداخت شده است.

وی افزود: عملیات کنترل کانون‌های بحران در 11 منطقه عملیاتی خوزستان در حال انجام است.

دانایی گفت: طی پنج سال آینده هشت هزار هکتار عملیات مقابله با شن‌های روان در خوزستان اجرا می‌شود.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این عملیات حدود 70 میلیارد تومان برآورد شده است./

L-951025-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید