Iranian Agriculture News Agency

نوآوری پنج تکنسین برق بوسنیایی برای بهبود عملکرد کشاورزی به نتیجه رسید

پنج تکنسین برق اهل بوسنی، با راهنمایی دژان جوکیچ "Dejan Jokić" و با مشاوره از متخصص کشاورزی ویکوگروجیچ "Vico Grujica"، توانستند ابزاری بسازند که می‌تواند راهکاری برای بهبود کشاورزی در بوسنی و هرزگوین به‌شمار آید.

نوآوری پنج تکنسین برق بوسنیایی برای بهبود عملکرد کشاورزی به نتیجه رسید

پنج تکنسین برق اهل بوسنی، با راهنمایی دژان جوکیچ " Dejan Jokić " و با مشاوره از متخصص کشاورزی ویکوگروجیچ " Vico Grujica "، توانستند ابزاری بسازند که می‌تواند راهکاری برای بهبود کشاورزی در بوسنی و هرزگوین به‌شمار آید.

به گزارش ایانا از وب‌سایت سارایوو تایمز، پنج تکنسین برق به نام‌های Marko Pravdić, Dragan Radović, Đorđe Drljić, Vlade Mališ ، توانستند ابزار AgroAdvice را بسازند که شامل سخت افزار سنسور نصب شده روی زمین‌های کشاورزی و نرم‌افزار برنامه وب، نرم‌افزار تلفن همراه و پایگاه داده است که می‌تواند در بخش کشاورزی به کار گرفته شود. به این صورت که کشاورز سنسور را بر روی زمین نصب می‌کند، پس از آن سنسورها داده‌ها را جمع‌آوری کرده، به کارشناس ارسال می‌کند که پس از آن با توجه به داده‌ها، می‌تواند درباره وضعیت مزرعه و در صورت نیاز به هشدارهای احتمالی و اینکه چه کار باید انجام داد، کشاورز را آگاه کند.

جوکیچ گفت: "این در حالی است که نیاز به هیچ‌گونه دانش انفورماتیکی نیست، زیرا حسگرها اطلاعات مورد نیاز کارشناسان را جمع‌آوری می‌کنند؛ در حالی که پیش از آن کارشناسان با وجود زیاد بودن زمین‌های کشاورزی به آخرین وضعیت مزرعه دسترسی نداشتند و این نرم‌افزار برای دسترسی به اطلاعات در زمان دقیق و برای آسانی انجام کار و بهبود کشاورزی طراحی شده است که با کمک نرم افزار در صورت هرگونه ناهنجاری به واقع هشدار داده و در نهایت به انجام اعمال پیشگیرانه می‌انجامد."

وی افزود: "همچنین این نوآوری می‌تواند با توجه به بررسی و شرایط، اطلاعاتی را ارائه کند که افزایش عملکرد در سال آینده به چه صورت خواهد بود. بنابراین برای انجام این کار نیاز به مقایسه پارامترهای مختلف خواهد بود که در هر سال توسعه می‌یابد و در نتیجه پایگاه داده و الگوریتم‌ها باید دقیق‌تر شوند."

همچنین هدف از این پروژه این است که کارشناسان آن چنان وجودشان در مزرعه نزدیک حس شود، به‌طوری‌که بتوانند در صورت لزوم و به شیوه‌ای از راه دور مقایسه و آزمایش و واکنش‌های لازم را انجام دهند.

برای جلوگیری از پوسیدگی محصولات، با کمک ابزار AgroAdvice کشاورزان نیز می‌توانند دستورالعمل درباره نحوه درمان آنها را به‌طوری‌که محصولات تازه و خوب باقی بماند، دریافت کنند. همچنین این خدمات گران‌قیمت نیست چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران، علاقه‌مند به اجرای این ایده شدند.

جوکیچ یادآور شد: "از سوی Edhem Eddie Čustović استادی از دانشگاه لاتروب استرالیا، که برای اجرای این ایده بسیار جدی است، حمایت مالی و فنی انجام می‌شود همچنین توسط Agri BIO Center of La Trobe University ، که بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقات کشاورزی در کل نیم‌کره جنوبی، و پروژه YEP ( Youth Employment Project ) است نیز مورد حمایت قرار دارد./


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید