Iranian Agriculture News Agency

واکنش اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به مطلب امروز روزنامه خراسان

در پی درج مطلبی تحت عنوان«ماهی های فاسد چینی سر سفره مردم» در روزنامه خراسان، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اقدام به انتشار جوابیه کرد.

واکنش اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به مطلب امروز روزنامه خراسان

در پی درج مطلبی تحت عنوان«ماهی های فاسد چینی سر سفره مردم» در روزنامه خراسان، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اقدام به انتشار جوابیه کرد.

" در پی درج مطلبی تحت عنوان«ماهی های فاسد چینی سر سفره مردم» در روزنامه خراسان رضوی شماره 3477 موارد ذیل به جهت استحضار خوانندگان فهیم آن روزنامه ارسال می‌گردد. خواهشمند است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج مطالب در همان صفحات اقدام فرمائید.

1. شروع این موضوع تحت عنوان «افشاگری»و پی‌گیری آن توسط خبرنگار محترم خراسان می‌بایست از طریق مجموعه دامپزشکی انجام می‌شد و نه سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ چرا که مرجع قانونی وظیفه مند در این راستا اداره کل دامپزشکی استان می باشدکه برابر شرح وظایف محوله، تجهیزات موجود و نیز دانش و تخصص لازم در این زمینه، امکان اظهار نظر در حوزه تمامی فرآورده های خام دامی را داراست.

2. در بخشی از گزارش، به انجام آزمایش ها توسط دامپزشکی در ازای دریافت تعرفه اشاره شده که این مورد به طور غیرمستقیم از قول مسئول نظارت دامپزشکی شهرستان مشهد عنوان شده است. این در حالی است که طبق بررسی های به عمل آمده، چنین ادعایی صحت نداشته و هیچ گاه آزمایشاتی در این سطح منتظر دریافت وجه نمی‌ماند و کارشناس یادشده نیز چنین اظهار نظری را انجام نداده است ضمن اینکه ادعای فوق دارای تناقض واضح در متن گزارش می باشد.

3. آنچه که باعث تاخیر در ارائه پاسخ بوده، روند آزمایشات 4 گانه ای بوده که می بایست طی می شده و پس از آن، طی مراحل قضایی آن است ( توجه شود که صاحب محموله قانونا حق دارد به نظر آزمایشگاهی دامپزشکی برای یک مرتبه اعتراض کند)لذا کسب تکلیف نهایی و اخذ مجوز نهایی از مقام محترم قضایی لازم است و تعجیل آن روزنامه برای اخذ خبر یا مصاحبه با دستگاه غیر مسئول یک اقدام کاملا غیر فنی است که حتی ناخواسته موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

4. در ادعای خبرنگار محترم و تیتر درج شده در صفحه اول روزنامه مطرح شده که این ماهی‌ها همچنان در سر سفره مردم است؛ اداره کل دامپزشکی استان ضمن رد قوی موضوع با استناد به ادله محکم خود، خواستار ارائه اسناد و نیز ذکر مقادیر دقیقی است که به ادعای ایشان در سفره مردم در حال مصرف است یا مورد مصرف قرار گرفته است. ضمن اینکه تاکنون هیچ گونه شکایت مردمی و یا دولتی از نامرغوب بودن ماهی خریداری شده تحت این عنوان دریافت نشده است.

5. این محموله 5/2 تنی به جهت عدم رعایت شرایط نگهداری و بالا بودن مقدار استافیلوکوکوس به جهت ایجاد آلودگی ثانوی که در نگهداری به محموله تحمیل شده در حال حاضر غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و درخواست دستور معدوم سازی آن از مقام محترم قضایی شده است و مزید استحضار طی بازرسی ها و بررسی های دقیق و همه روزه کارشناسان دامپزشکی شهرستان مشهد قبل از ضبط مقدار 5/2 تن، مقدار 10 تن محموله ماهی منجمد چینی ارسالی از چابهار نیز به دلیل عدم رعایت مدت نگه‌داری مناسب و نیز دارا بودن مشکل لیبل (برچسب مشخصات) توقیف شده که طبق آزمایشات انجام گرفته مشکل میکروبی خاصی نداشته و برابر ضوابط و زیر نظر دستگاه محترم قضایی اجازه مصرف صنعتی پیدا نموده است. لذا قضاوت در مورد تمام محموله های موجود در بازار به استناد محموله 5/2 تنی که دستور معدوم سازی آن صادر شده کاملا اشتباه است و بنابراین، این مورد نیز ادعای آلودگی تمام محموله یادشده را باطل می سازد و در بازرسی های انجام گرفته در مراکز عرضه نیز هیچگونه اثری از وجود و عرضه این ماهی در بازار وجود نداشته است.

6. توجه به این نکته مهم است که کشف هرگونه تخلف در مراکز عرضه و نگهداری توسط دستگاه های نظارتی، خصوصا نیروی انتطامی، بازرسی صنعت و معدن، بهداشت محیط استان و دامپزشکی یک اقدام پوششی و همکاری بین بخشی برای برخورد با تخلف محسوب می گردد و گاها گشتهایی بصورت مشترک نیز انجام می شود و حتی دربسیاری از موارد اطلاعات مردمی به کمک بازرسین ما می آید که نصب شماره تلفن های رسیدگی به شکایات مردمی برهمین علت است، لذا چنانچه خبرنگار محترم اطلاعات مردمی در این خصوص دریافت نموده باشد می بایستی به لحاظ نوع فرآورده، موضوع و فرد شاکی را به دامپزشکی معرفی و راهنمایی نماید و یا اینکه دستگاه دولتی دریافت کننده شکایت غیر مرتبط، بی درنگ مراتب را برای جلوگیری از اشاعه تخلف به دستگاه حاکمیتی و رسیدگی کننده ارجاع نماید تا با فن تخصصی که وجود دارد پی گیری لازم صورت پذیرد. لذا مجددا یادآور می شود درخوش بینانه ترین شکل موضوع، این اقدام و تهیه گزارش با تیتر بزرگ روزنامه یک اقدام کاملا غیر فنی است که حتی ناخواسته موجب تشویش اذهان عمومی می گردد.

7. اقدام دامپزشکی مشهد در جهت ضبط سریع محموله یادشده و پلمب محل نگهداری آن در جای خود قابل تقدیر است و لذا برخورد این چنینی از طرف رسانه مردمی خراسان نسبت به خادمین مردم، به دور از انصاف و حق شناسی است.

8. اداره کل دامپزشکی استان این افتخار را دارد تا به عنوان استان پیشگام کشور در سال جاری، عرضه ماهی منجمد فله‌ای را ممنوع نموده و ماهی منجمد مورد مصرف خانوار را فقط در قالب بسته‌بندی معتبر و ذکر تاریخ تولید و انقضا و مشخصات تولید کننده مجوز عرضه دهد لذا اجازه مصرف چنین محموله ای با توجه به سیاست عرضه ماهی منجمد تناقضی بزرگ است.

9. اداره کل دامپزشکی استان در راستای عمل به وظیفه بهداشتی و نظارتی خود از ابتدای سال تا کنون 112 هزار بازدید از اماکن تولید، نگهداری فرآورده های خام دامی در اقصی نقاط استان داشته که طی این بازدیدها بیش از 17 هزار و 306 مورد عرضه غیر بهداشتی تشخیص داده شده و 1270 تن از انواع فرآورده‌های دامی ضبط شده است و در جهت برخورد با متخلفان حوزه امنیت و سلامت غذایی، 790 پرونده به مرجع محترم قضایی جهت رسیدگی ارسال و تعداد47مرکزپلمب شده است که تمامی مواردحاکی از اشراف دقیق بهداشتی دامپزشکی برتمامی مراکز تولیدو عرضه و نیز تمامی بازارهای مصرف فرآورده‌های خام دامی را دارد که بدینوسیله از همکاری دستگاه محترم قضایی، اداره کل محترم تعزیرات حکومتی، نیروی محترم انتظامی، سازمان محترم صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای همکار قدردانی می گردد.

10. امنیت غذایی، جزئی از امنیت مردم و شهروندان عزیز است و ذکر موضوعاتی از این دست و با این شکل، جز تشویش اذهان عمومی نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

11. اداره کل دامپزشکی استان با متخلفان حوزه سلامت و امنیت غذایی به شدت برخورد نموده و نظارت همه جانبه خود را در جهت سلامت مردم شریف به بهترین شکل ممکن انجام می دهد."
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید