Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن جوجه یکروزه به ایانا خبر داد:

کاهش قیمت جوجه تا 20 بهمن‌ماه/ تشویش عطش پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی برای جوجه‌ریزی

یکی از نمایندگان بخش خصوصی تولید جوجه یکروزه، نوسانات قیمت این محصول را در ماه جاری، عادی دانست.

کاهش قیمت جوجه تا 20 بهمن‌ماه/ تشویش عطش پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی برای جوجه‌ریزی


یکی از نمایندگان بخش خصوصی تولید جوجه یکروزه، نوسانات قیمت این محصول را در ماه جاری، عادی دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت جوجه یکروزه که به‌طور مستقیم بر قیمت نهایی مرغ تأثیرگذار است، می‌تواند تعادل قیمتی بازار برای مصرف‌کننده را به هم زده و نقشی تعیین‌کننده در افزایش یا کاهش نرخی داشته باشد که روی برچسب مغازه‌ها نصب می‌شود. این روزها خبر افزایش قیمت جوجه یکروزه، نه تنها مرغداران را گلایه‌مند کرده، بلکه نگرانی را به برخی مصرف‌کنندگان که از خط تولید گوشت مرغ آگاهی نسبی دارند، منتقل کرده است. این در حالی است که دبیر انجمن جوجه یکروزه، در گفت‌وگو با ایانا، این افزایش را اتفاق عجیبی نمی‌داند و آن را به نحوه عرضه و تقاضا در بازار حواله می‌کند.

به گفته غلامعلی فارغی، بالا رفتن قیمت جوجه یکروزه و رسیدن آن به مرز دوهزار و 100 تومان، اتفاقی نیست که تنها مربوط به این برهه از زمان باشد؛ زیرا در سال‌های گذشته نیز همین نوسانات، گریبانگیر صنعت شده و یک ماه بیشتر دوام نخواهد داشت.

هجوم مرغداران مرغ گوشتی، در ماه‌های نزدیک به عید و ماه رمضان، یکی از ریشه‌ای‌ترین دلایلی است که فارغی از آن به‌عنوان سر منشأ تمام افت و خیزهای قیمتی جوجه نام می‌برد. این در حالی است که صادرات مرغ به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا به عراق و افغانستان به صفر رسیده و از این جهت، بازار داخلی با افزایش حجمی 11 تا 12 میلیون قطعه مرغ مواجه خواهد شد؛ بنابراین عطش و تقاضای بیش از حد مرغداران برای تأمین بازار شب عید، بی‌معنا و به عبارتی، نگران‌کننده است، اما بالا بودن ظرفیت خالی در این صنعت و صدور پروانه‌های تولید بیش از اندازه، فعالان را برای تولید بیشتر، وسوسه می‌کند.

دبیر انجمن جوجه یکروزه، از افزایش سن نگهداری گله مادر به مدت چهار هفته در ماه‌های اخیر به‌عنوان یکی از راهکار‌های جلوگیری از افزایش قیمت نام برد و بالا رفتن شش تا هفت میلیونی جوجه در دی و بهمن‌ماه را نتیجه آن دانست؛ بنابراین اگرچه تولید جوجه از 93 میلیون قطعه در ماه به 100 میلیون قطعه رسید، اما همین میزان نیز نتوانست جوابگوی تقاضای بیش از اندازه مرغداران باشد. برآیند تمام این اتفاقات، افزایش قیمت جوجه یکروزه، درست مانند ماه‌های مشابه در سال‌های قبل را رقم زد.

وی با اشاره به عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا از امروز، از عدم استقبال مرغداران به‌دلیل ناآگاهی گلایه کرد و گفت: عرضه جوجه در بورس می‌تواند از نوسانات قیمتی جلوگیری کرده و شفافیت و تعادل را به بازار برگرداند.

لازم به ذکر است که وی بیش از یک ماه پیش، از ورود قریب‌الوقوع جوجه به بورس خبر داده و ادعا کرده بود: در صورت همکاری واحدهای گوشتی و عوامل ذی‌ربط، می‌توان جوجه یکروزه را با استفاده از معاملات آتی و سلف که پیش از این درباره نهاده‌ها صورت می‌گرفت، در بورس کالا عرضه کرد./

V-951026-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید