Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد:

تشکیل 6 زنجیره تولید عسل با بیش از 700 عضو در زنجان / ساماندهی 84 درصد کلنی‌های زنبور عسل در قالب زنجیره های تولید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هم اکنون 84 درصد کلنی های زنبور عسل در استان زنجان در قالب زنجیره های تولید ساماندهی شده است و در سال جاری از این تعداد کلنی بیش از 384 تن عسل و سایر فرآورده ها تولید شده است که حدود 66 درصد عسل تولیدی استان را شامل می‌شود.

تشکیل 6 زنجیره تولید عسل با بیش از 700 عضو در زنجان / ساماندهی 84 درصد کلنی‌های زنبور عسل در قالب زنجیره های تولید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تشکیل شش زنجیره تولید عسل با بیش از 700 عضو در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، رحمان رستم‌خانی با بیان این مطلب گفت: شرایط اقلیمی و آب و هوایی حاکم بر استان زنجان سبب شده تا این استان به یکی از مستعدترین منطقه برای پرورش زنبور عسل تبدیل شود .

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت قابل قبول پرورش دهندگان زنبور عسل در استان زنجان چه به لحاظ تعداد کلنی ها و چه به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص در این صنعت، لزوم ساماندهی و راه اندازی خوشه ها و یا به عبارتی زنجیره های تولید عسل و سایر فرآورده های آن در استان اهمیت دوچندانی پیدا می کند .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تشکیل شش زنجیره تولید عسل با بیش از 700 عضو و 78 هزار کلنی در استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: این زنجیره ها هم اکنون در شهرستان های زنجان، سلطانیه، ماهنشان، ایجرود و خدابنده تشکیل و راه اندازی شده است .

رستمخانی با بیان اینکه هم اکنون 84 درصد کلنی های زنبور عسل در استان زنجان در قالب زنجیره های تولید ساماندهی شده است، گفت: در سال جاری از این تعداد کلنی بیش از 384 تن عسل و سایر فرآورده ها تولید شده است که حدود 66 درصد عسل تولیدی استان را شامل می‌شود .

وی زنبورداری، تولید جعبه و کادر، دستگاه موم عاج کنی، تولید و توزیع ملکه های اصلاح شده، تولید لباس های مخصوص زنبورداری، تولید و تأمین مواد غذایی و دارویی زنبورداری، آموزش زنبورداران، ایجاد مراکز استحصال و عرضه مستقیم عسل، تأمین و توزیع ادوات و لوازم زنبورداری، انجام امور تحقیقاتی در زمینه زنبورداری را از عمده فعالیت های تحت پوشش زنجیره های تولید عسل در استان زنجان برشمرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان یادآور شد: شرکت در جشنواره های عسل در داخل و خارج از استان، کمک و معرفی به تأمین تسهیلات ارزان قیمت به افراد زیر مجموعه و عملیات بیمه گری کلنی ها نیز از دیگر فعالیت های تحت پوشش زنجیره های تولید عسل در استان زنجان را شامل می شود .

وی عسل، گرده، موم، بره موم، ژل رویال و ملکه اصلاح شده را عمده تولیدات زنجیره‌های تولید عسل در استان زنجان برشمرد و تصریح کرد: امید است با قوت گرفتن این زنجیره ها و گسترش فعالیت های آن ها در سایر بخش ها و زیر مجموعه های این صنعت بتوانیم نمونه و الگوی موفقی از آن را در کشور ارائه دهیم .

رستمخانی در پایان با اشاره به اینکه عسل حاوی بیش از هفتاد ماده مفید برای بدن انسان بوده و اساساً از گلوکز، فروکتوز و منوساکاریدها ساخته شده است، خاطرنشان ساخت: همچنین عسل دارای آنزیم‌های مفیدی از جمله آمیلاز، کاتالاز، پراکسیداز و لیپاز بوده و در رده بندی غذاهای سرشار از آنزیم ها مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

عسل حاوی مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلر، فسفر،گوگرد و ید نیز است. عسل به عنوان یک ماده غذایی کامل همچنین دارای انواع ویتامین ها، اسیدهای آلی و پروتئین ها بوده و هر صد گرم عسل 315 تا 335 کیلو کالری انرژی تولید می کند.

عسل دارای خواص درمانی ضدعفونی کنندگی و حفاظت از مواد آلی در مقابل تجزیه و فساد است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید