Iranian Agriculture News Agency

افزایش 22 سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه



مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از افزایش 22 سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه خبر داد.

«فرهاد سرخوش» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که سطح تراز آب دریاچه ارومیه در 25 دی ۹۵ معادل ۱۲۷۰.۵۵است، افزود: علیرغم کاهش بارندگی‌ها در سال جاری تراز آبی دریاچه ارومیه 25 دی سال ۹۵ در مقایسه با روز مشابه سال قبل، 22 سانتی‌متر افزایش یافته است.


وی با بیان این‌که هم‌اکنون یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه موجود است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها میزان آب دریاچه ارومیه طی ۱۰ سال آینده باید به تراز اکولوژیک برسد و از مرز ۱۴ میلیارد مترمکعب عبور کند.


مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: هم‌اکنون سطح دریاچه ارومیه 1985 کیلومتر مربع است و در تراز اکولوژیک این سطح به حدود 4300 کیلومتر مربع خواهد رسید.


سرخوش با بیان این‌که روند احیای دریاچه ارومیه مطلوب است، اظهار کرد: برای احیای دریاچه ارومیه طی برنامه زمان‌بندی مقرر شد در سه سال اول تثبیت دریاچه را در دستور کار قرار دهیم و چنانچه دریاچه ظرف مدت 3 سال احیا نمی‌شد امیدی به احیای آن نبود که خوشبختانه با اتمام موفقیت‌آمیز مرحله تثبیت آب دریاچه ارومیه می‌توان گفت دریاچه از حالت مرگ نجات‌یافته و صددرصد احیا می‌شود.


وی افزود: مهرماه امسال دوره تثبیت به اتمام رسید و مرحله احیا آغاز شده و طبق برنامه زمان‌بندی پروژه‌های زیرساختی بخش کشاورزی، لایروبی رودخانه‌ها، انتقال آب در حال اجراست تا به تراز اکولوژیک دریاچه برسیم.


مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی به عدم تخصیص اعتبار برای دریاچه ارومیه طی 14 ماه اخیر اشاره کرد و گفت: تاحدودی عدم تخصیص اعتبار موجب نیمه‌تعطیلی و تعلیق پروژه‌های اجرایی احیای دریاچه شد اما با اختصاص اعتباری که به‌زودی محقق می‌شود می‌توان طبق برنامه‌ریزی پیشین پیش رفت و روند قابل قبولی داشت.


سرخوش هم‌چنین به مسأله ریزگرد دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه هنوز به منبع اصلی تولید ریزگرد کشور تبدیل نشده اما چنانچه دریاچه ارومیه احیا نشود، ریزگرد این دریاچه استان‌های هم‌جوار و حتی دورتر را تحت‌الشعاع قرار داده و این منبع اصلی تولید ریزگرد سلامت میلیون‌ها نفر در این حوزه را با خطر جدی روبه‌رو می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: با شناسایی کانون‌های ریزگرد در منطقه و حوضه دریاچه ارومیه و با مدیریت‌های صورت گرفته، شدت بروز ریزگردها امسال نسبت به دو سال گذشته کمتر شده اما کماکان بر حسب اولویت اقداماتی برای مقابله با ریزگردها در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید