Iranian Agriculture News Agency

دو راهکار برای جذب سرمایه



دنیای اقتصاد: «جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی» محور نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های استانی بود که در این راستا دو راهکار برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی پیشنهاد شد. «تهیه کتاب‌هایی با محتوای اطلاعات اقتصادی هر استان شامل ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری آن منطقه» و «تمرکز بر طرح‌های نیمه‌تمام و بهره‌گیری از شیوه‌های جدید در بخش‌های مدیریت واحدهای اقتصادی با استفاده از آموزش و اندوخته‌های استادان مجرب بین‌المللی»، از جمله راهکارهایی بود که در این نشست از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با تاکید بر لزوم تبادل‌نظر بین کمیسیون‌های سرمایه‌گذاری اتاق‌های استانی با یکدیگر، از ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در تهران به‌صورت پایلوت خبر داد وگفت: این مراکز شامل اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران است و اگر بتوانیم در ایجاد چنین بانک اطلاعاتی موفق عمل کنیم، به‌طور حتم در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی نیز به شکلی مطلوب موفق هستیم.فریال مستوفی گفت: اصلاحاتی را از منظر یک سرمایه‌گذار خارجی نسبت به قوانین مربوطه تعریف کرده و در اختیار کمیته ماده 76 قرار داده‌ایم تا روند قانونی خود را برای اصلاح نهایی در مجلس شورای اسلامی طی کند، خوشبختانه این موضوع با روند خوبی جلو می‌رود.

مستوفی بهره‌گیری از اطلاعات و دانش شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای در روند جذب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد سامانه اطلاعاتی را ضروری توصیف کرد و افزود: این حرکت باید در همه استا‌ن‌ها پیگیری شود. از طرف دیگر اتاق‌های استانی می‌توانند به منظور ارتقای سطح فن مذاکره اعضای خود دوره‌های آموزشی را با حضور استادان بین‌المللی برگزار کنند.رئیس اتاق ایران نیز با بیان اینکه اکنون جذابیت سرمایه‌گذاری در تولید، اندک است، گفت: آمار و اطلاعات ارائه‌شده در مورد سرمایه‌گذاری از تفاهم‌نامه‌هایی حکایت دارد که تعداد زیادی از آنها هم اجرایی نشده‌اند و به اشتباه به‌عنوان سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند. غلامحسین شافعی پیشنهاد داد: تهیه یک کتاب در مورد ظرفیت‌های اقتصادی هر استان و منطقه به زبان‌های مختلف، حداقل‌های جذب سرمایه‌های خارجی است که امروز از آن غافل هستیم.

از سوی دیگر، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران نیز با استناد به اطلاعات موجود در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در همین مدت‌ کوتاه، بیش از 300 درخواست دریافت شده که نشان می‌دهد در همین شرایط سخت و پیچیده، سرمایه‌گذاران خارجی حاضر به ورود در بازار ایران هستند.وی بیان کرد: بحث حرکت و کنشگری اتاق‌ها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نباید فراموش کرد. اتاق‌ها می‌توانند استان خود را به زبان‌های مختلف معرفی کرده و مزیت‌ها و ظرفیت‌های خود را در قالب کتابی منتشر و در اختیار متقاضیان قرار دهند. سلطانی همچنین پیشنهاد داد: اتاق ایران می‌تواند در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام موثر عمل کند. اگر مشکل ماشین‌آلات، بازاریابی، مدیریت و موضوعاتی از این قبیل وجود دارد، می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی بهره برد. وی همچنین انتشار فراخوان در سطح استان‌ها برای متقاضیان جذب شریک در امر سرمایه‌گذاری را راهکاری در ارتقای سطح جذب سرمایه‌گذاری‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید