Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مشترک تولیدکنندگان مرغ و جوجه عنوان کرد:

ناکامی در کنترل مرغداری‌های گوشتی/ اعطای مشوق‌های متنوع برای پیوستن به بورس/ قیمت مرغ با توجه به ظرفیت موجود باید کمتر از 2000 تومان باشد

یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از ناموفق بودن کنترل مرغداری‌های گوشتی در کشور خبر داد.

ناکامی در کنترل مرغداری‌های گوشتی/ اعطای مشوق‌های متنوع برای پیوستن به بورس/ قیمت مرغ با توجه به ظرفیت موجود باید کمتر از 2000 تومان باشد


یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از ناموفق بودن کنترل مرغداری‌های گوشتی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، دیروز در جلسه مشترک تشکل‌های تولیدکنندگان مرغ و جوجه، گفت: هرچند که تاکنون توانسته‌ایم مرغ مادری‌ها و اجداد را از نظر میزان تولید کنترل کنیم، اما باید اعتراف کرد که در بخش مرغ گوشتی چندان موفق نبوده‌ایم.

امید امینی با اشاره به اینکه باید تمام حلقه‌های صنعت با هم هماهنگ باشند تا تولید روند درستی بگیرد، افزود: وقتی نتوان تولید واحدهای گوشتی را طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش برد، قطعاً تمام نقشه‌ها از پایین‌ترین حلقه به هم ریخته و بر بخش‌های بالا دستی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی تعداد بالای واحدهای مرغ گوشتی را یکی از موانع بزرگ برای این منظور دانست و عنوان کرد: اکنون بیش از 20 هزار واحد گوشتی در کشور فعالیت می‌کنند که نظارت بر آنها کمی دشوار است. در مقابل، تعداد اجداد و مادری‌ها بسیار کمتر بوده و آنها نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگرچه حلقه اجداد، ظرفیتی بیش از یک میلیون و 100 هزار قطعه دارد، اما اجازه تولید بیش از 850 هزار قطعه در ماه به آنها داده نمی‌شود. همین طور مادری‌ها نیز در برخی مواقع، تا یک سال سالن خود را خالی نگه می‌دارند.



به گفته این کارشناس، در حال حاضر اگر میزان تولید جوجه را بر اساس تقاضای مرغداران گوشتی در نظر بگیریم، به بیش از 400 میلیون جوجه در ماه نیاز خواهد بود، اما این اتفاق نمی‌افتد و بازار مصرف اجازه جوجه‌ریزی بیش از 95 میلیون قطعه در ماه را نخواهد داد؛ بنابراین به دلیل ظرفیت بالای واحدهای گوشتی و نداشتن توازن با مادری‌ها و اجداد، نمی‌توان برای بازار مرغ بر طبق عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی کرد. زیرا در این صورت، قیمت مرغ به زیر دوهزار تومان خواهد رسید و مرغداران را ورشکست می‌کند.

امینی تأکید کرد: از آنجا که دولت نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد، مکانیسم‌های کنترلی ترتیب داده که تولید از حد معمول بیشتر نشود. این هم به نفع تولیدکننده است و هم مصرف‌کننده که تداوم تولید برایش ضروری است.

وی درباره راهکارهای پیشنهادی اظهار داشت: باید تشکل‌های مربوطه برای رسیدن به تعادل، قراردادهای بلندمدت امضا کنند و روی قیمتی ثابت برای جوجه به توافق برسند. البته بحث بورس نیز به‌تازگی آغاز شده که می‌توان برای تولیدکنندگانی که به بورس می‌پیوندند، مشوق‌های متنوعی مانند افزایش سن گله مرغ مادری‌ها را در نظر گرفت تا استفاده از بورس به روندی معمول در بازار تبدیل شود./

V-951027-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید