Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:

تصمیم شورای نگهبان تکلیف طرح تنفس را روشن می‌کند

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها درباره تصویب توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور بر اساس بند (الف) ماده 48 مکرر برنامه ششم، گفت: آنچه در مجلس تصویب شده با تصویب شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود. باید دید شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس، چه تصمیمی خواهد گرفت.

تصمیم شورای نگهبان تکلیف طرح تنفس را روشن می‌کند


قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها درباره تصویب توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور بر اساس بند (الف) ماده 48 مکرر برنامه ششم، گفت: آنچه در مجلس تصویب شده با تصویب شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود. باید دید شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس، چه تصمیمی خواهد گرفت.

ناصر مقدسی رئیس شورایعالی جنگل در حاشیه "نشست خبری احیای جنگل‌های باستانی ایران" در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا افزود: در مورد استراحت جنگل (توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها) دو گزینه توسط سازمان جنگل‌ها پیشنهاد شده بود. یک گزینه توقف یکباره بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های هیرکانی و گزینه دیگر توقف بهره‌برداری به صورت مرحله‌ای از ابتدای برنامه ششم بود.

وی افزود: بر اساس بند الف ماده 48 مکرر، مجلس مقرر کرده از ابتدای سال چهارم برنامه ششم، برداشت تجاری از جنگل‌های شمال کشور متوقف شود.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در تبصره‌های بند الف ماده 48 مکرر آمده است که درختان شکسته و بادافتاده و پیربرداشت شود. این مسئله از لحاظ محتوای عملی و برداشت‌هایی که ممکن است بعضی‌ها بکنند، اشکال دارد که تصمیم نهایی در این رابطه و سایر مصوبات مجلس، به عهده شورای نگهبان است.

گفتنی است: در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد در حال جمع‌آوری امضا برای ارسال نامه به شورای نگهبان هستند. سمن‌های محیط زیستی ایران قصد دارند به مصوبه مجلس که امکان تداوم بهره‌برداری از جنگل‌های کشور را فراهم می‌کند، اعتراض کرده و از شورای نگهبان بخواهند تبصره‌های بند الف ماده 48 قانون برنامه ششم را مجددا برای اصلاح به مجلس باز گرداند.


گذار ایران از جنگلداری کلاسیک به شیوه‌های پایدار

مقدسی همچنین در نشستی خبری که در هتل هما تهران برگزار شد، با اشاره به تفاهم نامه مشترک سازمان جنگل‌ها و سامسونگ در راستای انجام مسئولیت اجتماعی این برند، گفت: اگرچه اجرای "کمپین یادگاری تو به زمین" که حاصل تفاهم نامه‌ای مشترک بود، به پایان رسیده است، اما امیدواریم فعالیت‌های این برند فقط به کاشت درخت در 110 هکتار از عرصه‌ جنگل‌های هیرکانی محدود نشود.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها در راستای همکاری‌های بلند مدت با این شرکت سازنده لوازم الکترونیک، هزار هکتار زمین برای توسعه جنگل‌کاری پیش‌بینی کرده است.

رئیس شورایعالی جنگل عنوان کرد: مطالعات سازمان جنگل‌ها نشان می‌دهد در شمال کشور، 250 هزار هکتار عرصه برای توسعه سطح جنگل‌کاری وجود دارد. این عرصه‌ها در واقع مناطق خالی میان جنگل‌هاست که اگر با درختان پوشیده نشود، زمینه ایجاد مناظر زشتی نظیر ویلاسازی را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: همکاری سازمان جنگل‌ها با سامسونگ در مقطع مطلوبی آغاز شد زیرا ایران در حال گذار از جنگلداری کلاسیک به جنگلداری پایدار است.

مقدسی همچنین با اشاره به اینکه حدود 50 درصد جنگل‌های جهان در فرآیند صنعتی شدن از دست رفته، گفت: سطح جنگل‌های جهان قبل از صنعتی شدن حدود هشت میلیارد هکتار بود که این رقم در حال حاضر به چهار میلیارد هکتار رسیده است.

وی افزود: سالانه در جهان حدود 12 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان از بین می‌رود که این رقم نگران‌کننده است.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: بعد از بخش انرژی، دومین دلیل انتشار گاز گلخانه‌ای در جهان کاهش سطح جنگل‌هاست. جنگل‌زدایی عامل 22 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای جهان است و جنگل‌ها نقش عمده‌ای در کاهش دی‌اکسیدکربن کره مسکون دارند.

به گفته وی ایران در زمره کشورهای با پوشش کم جنگل قرار دارد زیرا هفت تا هشت درصد مساحت کشور پوشیده از جنگل است.

مقدسی اضافه کرد: نهضت حمایت از جنگل جزء سیاست‌های کلان کشور است. زیرا جنگل منشا حیات و منبع تولید و ذخیره آب برای ایران است.

وی اظهار امیدواری کرد: سایر کمپانی‌های بزرگ به‌ویژه خودروسازان که نقش عمده‌ای در تولید دی اکسید کربن دارند، همچون سامسونگ در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود به سازمان جنگل‌ها کمک کنند تا نهضت جنگل‌کاری را تقویت کند./

L-951027-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید