Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خبر داد:

رشد 164 درصدی بودجه آب روستایی/اصلاح جهت‌گیری‌های آب کشور/افتتاح 14 سد تا پایان سال جاری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه تا سال 92 برای آب روستایی ردیف بودجه ملی پیش بینی نشده بود و با آغاز به‌کار دولت یازدهم از سال 93، ردیف بودجه ملی 200 میلیارد تومانی برای پروژه‌های آب روستایی در نظر گرفته شد، افزود: در سال 96 اعتباری به میزان 1200 میلیارد تومان برای تأمین آب شرب روستایی در لایحه بودجه پیش بینی شده که رشد آن نسبت سال 95 برابر 164 درصد خواهد بود.

رشد 164 درصدی بودجه آب روستایی/اصلاح جهت‌گیری‌های آب کشور/افتتاح 14 سد تا پایان سال جاری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه تا سال 92 برای آب روستایی ردیف بودجه ملی پیش بینی نشده بود و با آغاز به‌کار دولت یازدهم از سال 93، ردیف بودجه ملی 200 میلیارد تومانی برای پروژه‌های آب روستایی در نظر گرفته شد، افزود: در سال 96 اعتباری به میزان 1200 میلیارد تومان برای تأمین آب شرب روستایی در لایحه بودجه پیش بینی شده که رشد آن نسبت سال 95 برابر 164 درصد خواهد بود .

به‌گزارش ایانا به نقل از پاون، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری امروز (دوشنبه) در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد،با اشاره به اینکه وزارت نیرو متعهد بود با اعتبار 500 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی مشکل آب آشامیدنی 2 میلیون و 100 هزار نفر از روستائیان را برطرف کند، افزود: تا کنون پروژه مربوط به 840 هزار نفر اجرایی شده و در دهه مبارک فجر نیز حدود 850 هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت و مابقی نیز تا پایان سال جاری از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد .

این مقام مسئول با اظهار امیدواری از اینکه در سال 96 نیز بجز 1200 میلیارد تومان، 500 میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستایی بودجه اختصاص یابد، گفت: اعتبار طرح‌های آبرسانی به شهرها نیز در بودجه سال 96 در مقایسه با بودجه سال 95 از 28 درصد رشد برخوردار بوده و به مبلغ یک هزارو 880 میلیارد تومان خواهد رسید.

افزایش اعتبارات تعیین حریم بستر سواحل رودخانه‌ها

میدانی از رشد 7 درصدی بودجه آب کشور در سال 96 خبر داد . وی با اشاره به اینکه قانون لایجه بودجه سال 96 در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، گفت: در لایحه قانون بودجه سال آینده، 717 پروژه آبی اجرایی خواهد شد و اعتبارات آبی با 7 درصد رشد نسبت به بودجه سال 1395 به 6 هزار و 770 میلیارد تومان خواهد رسید .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: در ردیف‌های متفرقه نیز برای آب کشور با 18 درصد رشد نسبت به سال 95، رقم 9 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده‌است .

وی از اصلاح جهت‌گیری‌های آب کشور به عنوان یک اتفاق مهم در قانون بودجه سال 96 یاد کرد و افزود: در لایحه بودجه سال 96 نسبت به لایحه سال 95، 87 درصد رشد در بحث مهندسی و ساماندهی و تعیین حریم بستر سواحل و رودخانه‌های کشور داریم و برای آن 367 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است .

میدانی با بیان اینکه مقرر شده در برنامه ششم توسعه 11 میلیارد متر مکعب از مصارف موجود آب کشور مدیریت شود واین اجماع ملی موفقیت بزرگی برای آب کشور خواهد بود، افزود: این 11 میلیارد متر مکعب در ماده 45 مصوب و در صحن مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده‌است که پس از تأیید شورای نگهبان، وارد فاز اجرایی خواهد شد .

وی با بیان اینکه نیمی از مصارف آب کشور بایستی صیانت شود تا ضمن از دست ندادن منابع آب زیرزمینی شاهد فرو نشست زمین نیز نباشیم، افزود: وزارت جهاد کشاورزی مجدداً مکلف شد برای کشور متناسب با ظرفیت و اکولوژیک هر منطقه الگوی کشت متناسب با منطقه طراحی کند تا وزارت نیرو به همان میزان تحویل حجمی آب را در دستور کار خود قرار دهد .

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه قرار بود تا پایان سال جاری 14 سد با حجم یک و نیم میلیارد متر مکعب آبگیری یا افتتاح شود افزود: تا زمان حاضر 6 مورد با حجم 664 میلیون متر مکعب محقق شده و مابقی نیز تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

79 درصد اهداف طرح تعادل بخشی محقق شد

این مقام مسئول از طرح تعادل بخشی به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و بیان داشت: امسال بایستی یک میلیارد متر مکعب از مصارف را از طریق چاه‌های غیر مجاز و برداشت‌های غیر مجاز از چاه‌های مجاز تقلیل می‌دادیم که تا این زمان موفق شده‌ایم از 792 میلیون متر مکعب اضافه برداشت جلوگیری کنیم که 79 درصد از هدفگذاری صرفه‌جویی برنامه سال 95 محقق شده است .

وی ادامه داد: قرار بود 20 هزار حلقه چاه غیر مجاز مسدود شود که در زمان حاضر 10 هزار و 730 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است .

میدانی تاکید کرد: سالانه حدود 6 میلیارد متر مکعب بیشتر از میزان استاندارد از طریق چاه‌های مجاز و غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود .

وی با اشاره به افزایش روزافزون متقاضیان بخش خصوصی برای برداشت آب از دریا گفت: در این خصوص دستورالعملی تبیین و به استان‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن تمامی برداشت‌ها از دریا ساماندهی خواهد شد .

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا کنون برای استفاده 1.4 میلیارد متر مکعب از آب دریا مجوز صادر شده که برخی در فاز مطالعاتی و برخی در حال اجرا هستند، گفت: در حدود 400 میلیون متر مکعب در حال حاضر از آب دریا بهره برداری می‌شود .

وی ادامه داد: آب شیرین شده از دریا را به قیمت 3 تا 6 هزار تومان به ازای هر متر مکعب خریداری و 570 تومان به مشترک واگذار می‌کنیم و مابه التفاوت این مبلغ را از محل خرید تضمینی آب تأمین می‌کنیم .

رحیم میدانی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون وضعیت خوبی از نظر بارش نداشته‌ایم افزود: هواشناسی پیش بینی کرده است که ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت از بارش‌های نرمال برخوردار هستیم ضمن اینکه دمای هوا نیز تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت .

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون آب ورودی به سدهای کشور نسبت به سال آبی گذشته 37 درصد کاهش داشته است، افزود: ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی گذشته 11 میلیارد متر مکعب بوده ولی امسال تاکنون 7 میلیارد متر مکعب آب وارد سدها شده است .

وی در خصوص طرح باروری ابرها نیز با بیان اینکه از دهم آبان سالجاری طرح باروری ابرها دوباره آغاز شده است، افزود: تا زمان حاضر 20 سورتی پرواز برابر 60 ساعت در 8 استان فارس، خراسان جنوبی، آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و خوزستان همراه با 1400 شلیک ایجاد شده است که بیشتر آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید