Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان جوان آموزش می دهند:

کشاورزی در کشور آخر جهان/ تقویت انعطاف پذیری کشاورزان جزایر کوک در برابر تغییرات آب و هوا

پنج جوان در مانگایا، دومین جزیره بزرگ کوک که کشوری در آخر جهان نام گذاری شده، در زمینه کشاورزی ارگانیک آموزش دیده اند و بازار محلی را در اختیار دارند و محصولات خود را به جزیره راروتونگا صادر می کنند، و دارای ایده کاهش وابستگی کشور به واردات خارجی هستد، به کشاورزان درباره چگونگی سازگاری با تغییرات آب و هوا آموزش می دهند.

کشاورزی در کشور آخر جهان/ تقویت انعطاف پذیری کشاورزان جزایر کوک در برابر تغییرات آب و هوا

پنج جوان در مانگایا، دومین جزیره بزرگ کوک که کشوری در آخر جهان نام گذاری شده، در زمینه کشاورزی ارگانیک آموزش دیده اند و بازار محلی را در اختیار دارند و محصولات خود را به جزیره راروتونگا صادر می کنند، و دارای ایده کاهش وابستگی کشور به واردات خارجی هستد، به کشاورزان درباره چگونگی سازگاری با تغییرات آب وهوا آموزش می دهند.


انقلاب کشاورزی

برنامه SRIC-CC مربوط به تغییر آب و هوا جزایر کوک ، بخشی از اقدامات دفتر نخست وزیری است که از سوی UNDP (1)حمایت می شود. از سوی صندوق انطباق ( Adaptation Fund ) (2) حمایت مالی شده، تمرکز ش روی خطرات زیست محیطی از طریق روش های مبتنی بر جامعه است.


برنامه تقویت انعطاف پذیری تغییر آب و هوا در جزایر کوک (
SRIC-CC ) ، با بیش از 150 نفر در طرح های انعطاف پذیری مبتنی بر جامعه به منظور افزایش آب و امنیت غذایی در Pa Enua از جزایر کوک ، کار می کند.

از مزرعه تا سفره، بذر تا بازار

به عنوان مدیریت بخشی از برنامه SRIC-CC که توسط William Tuivaga ، برنامه کشاورزان جوان ( Young Farmers' programme ) تاسیس شده است و تحت SRIC-CC با مدیریت Makiroa Beniamina قرار دارد؛ هر پنج کشاورز جوان آموزش های لازم را در زمینه های بهترین شیوه ها در رشد بذر، مدیریت و نگهداری، مدیریت آفات، مدیریت کود، کمپوست، مدیریت مزرعه، کنترل کیفیت، بازاریابی و بسته بندی، دیده اند.


برنامه کشاورزان جوان در حال کار با سوپرمارکت اصلی مواد غذایی برای فروش محصولات به مشتریان خود در بازار عمده فروشی و همچنین رستوران ها، هتل ها و مغازه های خرده فروشی در سراسر جزایر کوک است. این پروژه عرضه ثابت از سبزیجات و سایر محصولات زراعی ارائه می کند که با ترویج تغذیه سالم و امنیت غذایی در مانگایا، همراه با افزایش عرضه تولید محلی در راروتونگا همراه خواهد بود.

کشاورزی سازگار با تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوایی روی رشد مواد غذایی در مانگایا تاثیر گذار است، در حالی که با این پروژه می توان اطمینان پیدا کرد که کشاورزی انعطاف پذیر به عنوان یک نیروی مثبت برای امنیت غذایی عمل می کند.

Faith Taokia ، عضوی از گروه، اشاره می کند: "بزرگ ترین چالش، دانش و توانایی برای انطباق و چگونگی تصمیم گیری است."
وی از این که درباره چگونگی مقابله با آفات و بیماری با استفاده از روش های کشاورزی سنتی و کاشت ارگانیک مطالبی یاد می گیرد، خشنود است که به عنوان مثال، می توان به استفاده از برگ نارگیل / پوسته به عنوان مالچ برای حفظ رطوبت خاک، اشاره کرد.
از طریق پروژه، باورها در مورد کشاورزان زن از بین می رود. گفتنی است از این پنج جوان سه نفر زن هستند؛ Steaven ،

یکی از کشاورزان جوان برنامه، زمانی که از وی در مورد تجربه اش به عنوان یک مرد درباره کار با زنان در بخش کشاورزی پرسیده شد، گفت: "کار با سه زن جوان در تیم ما نشان داد که هیچ تفاوتی بین مردان و زنان وجود ندارد. زنان جوان به صورت یکسان در مزرعه کار می کنند و همه ما روی کار تمرکز داریم. به طور سنتی شاید این باور وجود نداشته باشد، اما من معتقدم که باید به زنان جوان در بخش کشاورزی این فرصت داده شود. اگر به آن ها امکانات و فرصت در زمینه دانش، ابزار، آموزش و مربی گری داده شود، آن ها می توانند به اهداف شان دست یابند. "

این در حالی است که، پنج رهبر جوانان در حال حاضر به مربیانی برای دیگر جوانان در مانگایا و Pa Enua تبدیل شده اند. اهداف دیگر SRIC-CC این است که برای تقویت توانایی تمام جوامع جزایر کوک و خدمات عمومی، به تصمیم گیری آگاهانه و مدیریت پیش بینی آب و هوا (از جمله حوادث شدید) به گونه ای فعال ، یکپارچه و استراتژیک اقدام شود.

این پروژه با تقویت و اجرای سازگاری با تغییرات آب و هوایی و کاهش خطر بلایا در سطح محلی و ملی، وافزایش امنیت غذایی ، در تلاش است تا به ایجاد یک جامعه مقاوم تر دربرابر تغییرات اب وهوا دست یابد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- United Nations Development Programme : برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای کمک به ریشه کن کردن فقر و کاهش نابرابری و محرومیت است.

2- صندوق انطباق صندوق بین المللی که تامین مالی پروژه ها و برنامه های کشورهای در حال توسعه برای انطباق با اثرات مضر تغییر آب و هوا را برعهده دارد. این صندوق تحت پروتکل کیوتو از کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا ( UNFCCC) تنظیم شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید