Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به صنعت لبنی وگوشت آرژانتین در میان بازارهای منطقه

11 درصد اقتصاد آرژانتین کشاورزی است/ روسیه، چین و الجزایر از بازارهای هدف صادرات فرآورده های لبنی آرژانتین

آرژانتین یکی از کشورهای توسعه یافته و مولد در آمریکای لاتین به شمار می رود که دارای جمعیت بیش از 40 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی حدود 900 میلیارد دلارآمریکا است. 11 درصد اقتصاد آرژانتین به کشاورزی، 29 درصد به صنعت و 60 درصد به خدمات اختصاص دارد.

11 درصد اقتصاد آرژانتین کشاورزی است/ روسیه، چین و الجزایر از بازارهای هدف صادرات فرآورده های لبنی آرژانتین

آرژانتین یکی از کشورهای توسعه یافته و مولد در آمریکای لاتین به شمار می رود که دارای جمعیت بیش از 40 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی حدود 900 میلیارد دلار آمریکا است.

11 درصد اقتصاد آرژانتین به کشاورزی، 29 درصد به صنعت و 60 درصد به خدمات اختصاص دارد. در صنعت کشاورزی، می توان به محصولات اصلی آرژانتین دانه آفتابگردان، لیمو، سویا، انگور و گوشت اشاره کرد.

با توجه به وجود سطح بالایی از صنعتی شدن و مکانیزاسیون در داخل کشور، تنها پنج درصد از نیروی کار آرژانتین در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند، در حالی که 72 درصد در صنعت خدمات کار می کنند.

به گزارش ایانا از وب سایت farmfolio ، طی دهه گذشته، آرژانتین با برخی مشکلات اقتصادی، مانند عدم دسترسی به اعتبارات روبه رو بوده، با این وجود، این کشور توانسته است رشد اقتصادی خود را مثبت نگه دارد. به طور مشابه، دولت جدید موریسیو ماسری ،رئیس جمهوری ، به دنبال به دست آوردن مجدد اعتماد سرمایه گذاران بین المللی از طریق ترویج قانون مطلوب به منظور ایجاد پویایی بیشتر به بخش هایی مانند کشاورزی است.

آرژانتین به بزرگ ترین اتحادیه اقتصادی امریکا جنوبی، معروف به مرکوسور (Mercosur ) تعلق دارد که با ادغام بازارهای شش کشور منطقه ای ایجاد شده است ودارای جمعیتی بیش از 275 میلیون شهروند ، با مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو مرکوسور، حدود پنج تریلیون دلار آمریکا است.


اعضای مرکوسور، همچون برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه، است باعث شده از تجارت ترجیحی و آسان تر بین المللی از طریق کالاها و خدمات در درون اتحادیه منطقه ای بهره ببرند. این سهولت تجارت را می توان در مورد محصولات کشاورزی آرژانتین دید.

تولید و صادرات لبنیات آرژانتین

بهترین محصولات لبنی آرژانتین عبارتند از: شیر مایع، پودر شیر، پنیر، و کره. پیش بینی شده است مقدار کل تولید شیر آرژانتین در سال 2017 به 10.6 میلیون تن برسد، در حالی که انتظار می رود صادرات محصولات لبنی به 212 تن برسد. در حال حاضر، مقدار کل گاو اختصاص داده شده به صنایع لبنی 1.6 میلیون رأس برآورد شده است.

از آن جا که مشکلات اقتصادی کشور در طول چند سال گذشته، با کاهش قابل توجه ارزش پزوی آرژانتین در بازار ارز خارجی رو به رو بوده است. این مسئله به سود دامداران ضربه زده چراکه متوسط ​​قیمت هر لیتر شیر در بازار به 0.25 دلار آمریکا در سال 2016 کاهش یافت.

در سال های اخیر، بازار داخلی آرژانتین 1.8 میلیون تن مصرف سالانه داشته که سرانه مصرف 190 لیتر در سال بوده است.این در حالی است که مهم ترین شریک تجاری آرژانتین برزیل است که می توان آن را در صنایع لبنی نیز مرتبط دانست.

بازارهای دیگر صادرات فرآورده های لبنی آرژانتین روسیه و الجزایر هستند که به ترتیب 12 درصد و 10درصد محصولات لبنی به ویژه انواع پنیر در این بازارها به فروش می رسد. از نظر واردات، آرژانتین محصولات وارداتی‌ اش را عمدتا از اتحادیه اروپا وارد می کند.

صادرات و تولید گوشت گاو آرژانتین

صنعت تولید گوشت آرژانتین با تغییر دولت در سال گذشته با دگرگونی های مهمی همراه بوده است. تولید کنندگان جوجه وگوشت گاو در حدود 50 میلیون دلار امریکا، اعتبار ترجیحی " preferential credit " از بانک های رسمی دریافت کرده اند.

این کار بخشی از تلاش های دولت برای بازگرداندن صنعت گوشت آرژانتین به تولید کنندگان عمده و به دست آوردن دوباره رقابت در بازارهای بین المللی با همسایگان خود مانند اروگوئه و پاراگوئه به شمار می رود.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا از بزرگترین کشورها در تولید گوشت در جهان است و 19 درصد از بازار بین المللی گوشت را در اختیار دارد. با این حال، دیگر تولید کنندگان عمده، مانند اتحادیه اروپا و چین را هم نباید از یاد برد.

همچنین بزرگ ترین تولید کنندگان گوشت در امریکای لاتین در طول تاریخ آرژانتین و برزیل بوده اند. در مورد آرژانتین، مشکلات اقتصادی در طول چند سال گذشته صادرات و تولید کشور را کاهش داده بود. با این حال، دولت کنونی موریسیو ماسری، از دسامبر 2015 ، گام های مهمی برای راه اندازی مجدد صنعت گوشت برداشته است.

این سیاست ها، شامل آزاد کردن پول ملی در برابر ارز، حذف سهمیه صادرات، کاهش 15درصدی مالیات بر روی صادرات گوشت گاو، و حذف سقف قیمت گوشت گاو بوده است.

با این حال انتظار می رود، بهبود اقتصاد ملی چند سال طول بکشد، به خصوص با توجه به سطح بالایی از تورم داخلی که به دلیل آزاد شدن پول ایجاد شده است.

همچنین، آزاد کردن پول ملی به کاهش قابل توجهی از ارزش پزوی آرژانتینی در برابر ارزهای اصلی، مانند یورو و دلار آمریکا منجر شده است و انتظار می رود که این مسئله به کاهش تقاضا در بازار ملی و همچنین افزایش صادرات در میان مدت بینجامد.

آرژانتین 2.7 میلیون تن گوشت گاو در سال 2015 تولید کرده و این میزان تولید در مجموع به 2.6 میلیون تن در سال 2016 می رسد. تقاضای داخلی برای تولید گوشت آرژانتین، در حدود 90 درصد از تولید داخل کشور است.

برای سال 2017 پیش بینی می شود تولید گوشت گاو 2.7 میلیون تن باشد و از آن سو، کل صادرات 240 هزار تن برآورد شده است. در سال 2016، صادرات گوشت گاو حدود 220 هزارتن، در حالی که در سال 2015 حدود 185هزار تن بود.

آرژانتین یک بار در میان پنج صادر کننده گوشت گاو در جهان در سال 2005 با صادرات 750هزار تن قرار گرفت. این در حالی است که نوسانات نرخ ارز باعث منحرف شدن قیمت های واقعی و کاهش تقاضا در بازار بین المللی برای گوشت آرژانتین شد.

اما آنچه مهم است آرژانتین واردات گوشت گاو به بازار داخلی خود ندارد و بازارهای بین المللی چین، اسرائیل، و روسیه. بازارهای هدف آرژانتین هستند .

قیمت تولید گوشت گاو و فروش در آرژانتین، و جنوب امریکا به طور کلی، به شدت با قیمت ذرت که عنوان خوراک گاو استفاده می شود، گره خورده است.

قیمت فروش به مصرف کننده، گوشت گاو علف خوار گران تر از گوشت گاوی است که ذرت خورده چراکه کیفیت بالاتری دارد.

ترجمه: فرحناز سپهری
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید