Iranian Agriculture News Agency

شلیک به پرنده مرموز



شهروند ،علیرضا کیانپور| ریز پرنده‌ای که روز گذشته درمناطق پرواز ممنوع تهران و حوالی بیت رهبری درحال پرواز بود، توسط پدافند هوایی مورد هدف قرار گرفت. این درحالی است که حدود ۲۰روز پیش نیز صدای چند شلیک هوایی دریک صبح جمعه زمستانی، دقایقی موجب نگرانی شهروندان حوالی مرکزی پایتخت شد و ساعتی پس از آن، روابط‌عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگیزه آن شلیک‌ها، پرواز بدون هماهنگی یک فروند کوادکوپتر درآسمان تهران بوده و این شیء پرنده در اثر همان چند شلیک منهدم شده است. بعدازظهر روز گذشته نیز صدایی مشابه، خبر از اتفاقی مشابه داد؛ اتفاقی که بار دیگر منجر به تیراندازی پدافند هوایی و در ادامه صدور بیانیه‌ای مشابه ازسوی روابط عمومی ارتش و همچنین اظهارنظر چندین مقام مسئول شد.
چنانکه ایلنا دریک خبر فوری اعلام کرد، هدف تیراندازی روزگذشته پدافند هوایی، پرواز جسمی ناشناخته بود و آنچنان که کمی بعد مشخص شد، پرنده کوچک اخیر سرنوشتی متفاوت از نمونه پیشین داشته و بنابر اعلام معاون عملیات پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش، این «ریز پرنده» با خروج از منطقه‌ای که از آن به‌عنوان «منطقه پرواز ممنوع تهران» یاد می‌شود، از مهلکه گریخته است! بماند که ساعتی بعد معاون سیاسی فرمانداری درتوضیحاتی در این رابطه، پایان کار شیء پرنده اخیر را مشابه پرنده پیشین عنوان کرد و با اشاره به شلیک پدافند بیت و دانشگاه به آن، از انهدامش توسط پدافند دانشگاه سخن گفت.
درحالی ‌که برخی منابع غیررسمی از به پرواز درآمدن چندین فروند هواپیمای جنگنده بر فراز آسمان تهران و به‌ منظور مقابله با این ریز پرنده خبر دادند، روایت‌های متفاوتی درباره سرنوشت این شیء ناشناس منتشرشد؛ براین اساس، ابتدا معاون عملیات پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در واکنش به شنیده‌شدن اصوات هولناک چندین شلیک ناگهانی درمناطق مرکزی تهران، در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر گفت: این تیراندازی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و به مردم اطمینان‌خاطر می‌دهم که صدای شنیده‌شده صدای هوشیاری و آمادگی و امنیت کامل است. امیر الهامی درتوضیحاتی خاطرنشان کرد: یک فروند هلی‌شات بدون سرنشین وارد منطقه پرواز ممنوع شد که پدافند هوایی طبق معمول وظیفه خود را انجام داد و اقدام لازم انجام شد. او گفت: بعد از رگبار، این پرنده بلافاصله از محدوده دور شد و چون لازم است امنیت مناطق مسکونی لحاظ شود و با توجه به خروج شیء پرنده از منطقه پرواز ممنوع، همکارانم از ادامه تیراندازی دست کشیدند.
امیر الهامی با بیان این‌که تیراندازی خاتمه ‌یافته و مورد نگران‌کننده‌ای وجود ندارد، گفت: آنچه رویت کردیم تهدید خاصی به حساب نمی‌آمد و آنچه مردم شنیدند، اطمینان‌‌خاطر آنها دراین مورد است که فرزندانشان در پدافند هوایی کاملا هوشیار هستند.
این درحالی بود که معاون سیاسی فرمانداری تهران دقایقی پس از این گفت‌وگوی تلویزیونی، به ایسنا گفت: پدافند هواییِ بیت و دانشگاه پس از رویت این هلی‌شات (ریز پرنده) به‌سمت آن شلیک کردند و نهایتا پدافند هوایی دانشگاه این ریزپرنده را ساقط کرد. علی‌اصغر ناصربخت با بیان این‌که هنوز معلوم نیست این ریز پرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بوده، ادامه داد: با پیداکردن لاشه آن تحقیقات آغاز می‌شود و هم‌اکنون تحقیقات اولیه درحال انجام است.
علاوه بر این دو اظهار نظر رسمی ماجرای شلیک به ریزپرنده ناشناس در منطقه پرواز ممنوع تهران، یک راوی ناشناس نیز داشت. آن‌چنان که صداوسیما به نقل از یک مقام مسئول در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش اعلام کرد، این کوآد کوپتر در منطقه پرواز ممنوع اقدام به پرواز کرده و با اقدام سریع پدافند و توپ‌های ۲۳ میلی‌متری ضد هوایی منطقه را ترک کرده است. این مقام مسئول که نامش فاش نشد، اضافه کرد: پدافند به‌سرعت این پرنده را شناسایی خواهد کرد و تکلیف آن را معلوم می‌کند که از کجا پرواز کرده و با چه هدفی در منطقه پرواز ممنوع بوده است. این مقام مسئول در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش تصریح کرد: هر شیء پرنده‌ای در یک لحظه مورد شناسایی قرار می‌گیرد و با شدت با آن برخورد خواهد شد.
اما این پایان ماجرای این ریزپرنده ناخوانده نبود. سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران با اشاره به جزییاتی جدید در این رابطه گفت: به‌سمت یک شیء پرنده پهپاد، هلی‌شات، ریز پرنده یا هر اسمی که روی آن می‌گذارند، به این دلیل که بدون ‌مجوز در آسمان (منطقه پرواز ممنوع) به حرکت درآمده بود، تیراندازی شده و پس از آن، این شیء پرنده خود را از مسیر تیراندازی خارج کرده است. محسن نسج‌همدانی در واکنش به ادعای برخی شهروندان که در تماس‌هایی اعلام کردند این پهپاد در یکی از پشت‌بام‌های خیابان طالقانی فرود آمده، به ایلنا گفت: از آنجا که این ریزپرنده ناشناس است، نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم که چیست! اما پیش‌بینی می‌کنیم این شیء پرنده از آن افراد محقق، دانشجو و مستندساز باشد و جای نگرانی نیست و از آنجا که خبر اعلام شده در رابطه با فرود پهپاد در پشت‌بامی در خیابان طالقانی براساس گزارش‌های مردمی است، باید مورد تحقیق قرار گیرد، سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تأکید بر اینکه رادارهای پدافند هوایی کاملا هوشیار هستند و همه‌چیز را رصد می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این دستگاه به وفور پیدا می‌شود و چون پروژه جدیدی است، مردم دوست دارند که از آن استفاده کنند اما اطلاع ندارند که برای به پرواز درآمدن آن نیاز به مجوز است. همدانی‌نسج همچنین اعلام کرد: اتفاقاتی که پیش از این افتاده، از همین دست بوده؛ بنابراین عطف ما به سبق می‌کنیم و می‌گوییم که این پرنده مربوط به مستندسازان یا محققان بوده و به جز این هیچ حدس و گمانی نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید