Iranian Agriculture News Agency

جای‌خالی‌ آقای سرلیست



شهروند| پس از دو هفته اما و اگر درباره ماندن یا رفتن سرلیست اطلاح‌طلبان از شورای اسلامی شهر تهران، بالاخره استعفای رسمی «احمد مسجدجامعی» منتشر شد تا درصورت موافقت اعضای شورا با این تصمیم در جلسه علنی امروز، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی کشور یعنی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را برعهده بگیرد. اگر چه پیش از این و در هفته‌های گذشته شایعاتی درباره رفتن رئیس دوره اول شورای چهارم مطرح شده بود و برخی اعضای شورا در نقد یا حمایت از این موضوع سخن گفته بودند اما مسجدجامعی تا پیش از استعفای دیروز، نظر قطعی خود نسبت به خروج از شورا و تکیه بر صندلی کتابخانه ملی را اعلام نکرده بود و به نظر می‌آید برای تصمیم‌گیری و جمع‌بندی در این دو هفته جوانب مختلف را بررسی کرده است. در نامه این عضو شورا خطاب به «مهدی چمران» رئیس کنونی شورای شهر تهران آمده است: «با توجه به پیشنهاد ریاست محترم جمهوری برای انجام وظیفه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، استعفای خود را از عضویت شورای اسلامی شهر تهران به استناد بند ٢ ماده ٢٨ قانون شوراها اعلام می‌دارم. بر خود فرض می‌دانم از تمامی همکاران عزیزم به واسطه محبت و همراهی‌شان در دوره سوم و چهارم قدردانی کرده، اعتلای روزافزون این نهاد مردم‌سالار را از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.»
شورای چهارم؛ رکورددار استعفا و تغییر
اما این نخستین تغییر در شورای چهارم شهر تهران نیست و استعفاها در این دوره به‌حدی بوده که شورای چهارم رکورددار تغییرات است؛ در نخستین گام «محمدمهدی مفتح» که همزمان با کاندیداتوری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نهم شورای اسلامی، کاندیدای شورا هم شده بود، پس از انتخاب به‌عنوان عضو اصلی، حضور در مجلس شورای اسلامی را بر ورود به ساختمان بهشت ترجیح داد تا «مسعود سلطانی‌فر» جای او را بگیرد. پس از آن هم و با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، «مهدی حجت» به معاونت میراث فرهنگی رفت تا «ولی‌الله شجاع‌پوریان» هم از لیست علی‌البدل به اعضای اصلی ارتقا یابد، ولی این پایان داستان تغییرات در شورای شهر تهران نبود تا نوبت به حاشیه‌سازترین استعفا در جلسه علنی چهل‌وسوم و بررسی خروج سلطانی‌فر از شورا برای قرار گرفتن در رأس سازمان میراث فرهنگی برسد. درصورت موافقت با خروج وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از شورای شهر تهران، «افشین حبیب‌زاده کلی» که با ١٠٨‌هزار و ٥٩ رأی، انتخاب سی‌وپنجم مردم تهران بود، به عضویت اصلی شورای شهر خواهد رسید. حبیب‌زاده در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت و مورد حمایت خانه کارگر ایران هم بوده است.
واکنش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به این استعفا
مسجدجامعی در هر چهارسال شورای چهارم به‌عنوان گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست شورای شهر تهران کاندیدا شده بود که تنها در‌ سال اول توانست ریاست شورا را برعهده بگیرد اما همین موضوع اهمیت این عضو شورا را برای اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد؛ خروج سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات ‌سال ٩٢، چه تأثیری بر عملکرد این فراکسیون در ماه‌های باقیمانده از عمر شورا خواهد داشت؟ «محمدمهدی تندگویان» سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای اسلامی شهر تهران دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «سابقه حضور ایشان در شورای شهر بیشتر از دیگر اعضاست، علاوه‌براین تسلط ایشان به موضوعات شهری تهران و همچنین شخصیت فرهنگی‌اش بسیار مفید بود، اما با توجه به این‌که عمر زیادی از شورا نمانده امیدواریم رفتن ایشان تأثیر منفی بر عملکرد شورا و اصلاح‌طلبان نگذارد؛ البته تعداد اعضای اصلاح‌طلب تغییر نخواهد کرد چون گزینه جایگزین هم از لیست‌ اصلاح‌طلبان بود.» پیش از این، جلسه استعفای سلطانی‌فر با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود و در رأی‌گیری اول، اعضا با خروج او از شورا مخالفت کردند. تندگویان درباره واکنش احتمالی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به استعفای مسجدجامعی هم می‌گوید: «ما به رأی آقای مسجدجامعی احترام می‌گذاریم و می‌دانیم که ایشان هیچ رغبتی برای این موضوع نداشتند ولی حدود دو هفته دفتر ریاست‌جمهوری برای این تغییر لابی کردند که درنهایت با پذیرش ایشان روبه‌رو شد. پس اصلاح‌طلبان به این استعفا رأی مثبت خواهند داد اما اخلاق اصولگرایان برای ما قابل پیش‌بینی نیست و امیدوارم جلسه به درگیری و دعوا نرسد. خود آقای مسجدجامعی حتما دفاع خواهند کرد ولی تقریبا تمام اعضا در جریان این تغییر هستند.»
سرلیست اصلاح‌طلبان در ابهام
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در آبان‌ماه ‌سال جاری اعضای هیأت نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها را انتخاب کردند که از ٥نفر انتخاب‌شده، ٣ نفر در فراکسیون امید حضور دارند و همین موضوع امکان رد صلاحیت اعضای شناخته‌شده شورا را کاهش می‌دهد. «اسماعیل دوستی» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران دیروز از احتمال سرلیستی «محسن‌ هاشمی»، پسر بزرگ آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده شورای شهر سخن گفت: «این احتمال وجود دارد که پس از پذیرش استعفای احمد مسجدجامعی برای پنجمین دوره شورای شهر تهران، محسن‌ هاشمی رفسنجانی به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در دوره بعد معرفی شود.» دوستی که با «میزان» سخن می‌گفت، از مطرح شدن اسامی دیگری برای سرلیستی هم سخن گفت: «برخی اسامی دیگر نیز برای پذیرش سرلیستی اصلاح‌طلبان در دوره پنجم شورای شهر تهران مطرح هستند، اما معرفی محسن‌ هاشمی رفسنجانی به‌عنوان سرلیست بیش از سایر گزینه‌ها مطرح است.»تندگویان درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان و نظر این اعضای فراکسیون هم به «شهروند» می‌گوید: «این موضوع در حیطه تصمیم‌گیری شورای عالی اصلاح‌طلبان است و تاکنون درباره هیچ‌کس صحبت نشده و حتی اگر آقای مسجدجامعی هم می‌ماندند نمی‌شد پیش‌بینی کرد که ایشان سرلیست باشند. علاوه‌براین خود آقای ‌هاشمی تاکنون هیچ نظری دراین‌باره مطرح نکرده ولی در این دوره ما افراد زیادی برای کاندیداتوری داریم که هر کدام پتانسیل سرلیست‌شدن و رأی‌آوری را دارند ولی این موضوعات هنوز بررسی نشده است.»
کارنامه‌ای روشن
اگرچه از مسجدجامعی به عنوان شناخته‌شده‌ترین عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نام برده می‌شد و در ماه‌های گذشته شورا شاهد بحث و جدل این دو گروه سیاسی بوده اما اعضای هر دوطیف سیاسی بارها از عملکرد مثبت او سخن گفته‌اند و خروج این عضو باسابقه را ضربه‌ای به شورا دانستند که به نظر می‌آید اگر ماه‌های پایانی شورای چهارم فرانرسیده بود با استعفای او مخالفت می‌شد؛‌ موضوعی که پیش از این در سخنان بعضی اعضای شورا به آن اشاره شده است. مسجدجامعی که در سال اول شورای کنونی، ریاست آن را برعهده داشت تلاش کرد که قابلیت و توانمندی‌های تخصصی و کارشناسی شورا را افزایش دهد و درجهت درآمدهای پایدار برای شهر تلاش و برنامه‌ریزی کند. علاوه‌براین برخی منتقدان مدیریت شهری تهران در دهه‌ گذشته، از مدیریت سیاسی این شهر انتقاد کردند که مسجدجامعی «اتخاذ رویکرد فراجناحی و بهره گیری از خرد جمعی در اداره شورا» و به تبع آن شهر را یکی از برنامه‌های خود بیان کرده بود و در این چهارسال هم تلاش کرد در این زمینه گام بردارد. تهران‌گردی‌های این عضو شورای شهر تهران و توجه به حوزه های فرهنگی و اجتماعی در برنامه ها و تصمیمات هم یکی دیگر از سرفصل‌های عملکردی مسجدجامعی بوده است که حتی همراهی منتقدان را هم به‌همراه داشته است. « سیدرضا عمادی» امام جماعت شورای اسلامی شهر تهران که امسال هفتمین سال فعالیت خود را در شورا پشت سر می‌گذارد دیروز و پس از مطرح‌شدن خبر استعفای مسجدجامعی، پس از اقامه نماز به تمجید از عملکرد و نگاه اعتدال‌گرای این عضو شورای شهر پرداخت. این روحانی که سال‌ها با اعضای شورای شهر از نزدیک درارتباط است درباره توضیحات دیروز خود به «شهروند» می‌گوید:‌ «من شخص آقای مسجدجامعی را بسیار فرهنگی و اخلاقی می‌دانم و همین موضوع من را وادار به تمجید و تجلیل از ایشان کرد. ایشان فرد متعادلی هستند چون اخلاقی است. من پدر ایشان را که یک روحانی بودند می‌شناختم و ایشان فردی فرهنگی است که مردم او را قبول دارند. سعه‌صدر و مناعت طبع از خصوصیات اخلاقی آقای مسجدجامعی بود که من وقتی خبر رفتن ایشان را شنیدیم سعی کردم این موارد را درباره ایشان بیان کنم.» «علی‌رضا دبیر» که از سال ٨٥ و شورای سوم شهر تهران سابقه همکاری با مسجدجامعی را داشته، درباره استعفای کنونی او به «شهروند» می‌گوید: «ایشان در این سال‌ها زحمت زیادی کشیدند؛ دربخش های فرهنگی و کتاب بسیار عملکرد مناسبی داشتند و امیداورم که درجایگاه جدید که موقعیت مناسبی برای ایشان هست موفق باشند هرچند که جای او در شورا خالی خواهد بود.»او حضور مسجدجامعی را در جهت همگرایی اعضای شورا از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مناسب می‌داند و امیدوار است که پس از خروج ایشان همچنان از نظرات کارشناسی او در کمیسیون‌های فرهنگی استفاده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید