Iranian Agriculture News Agency

غول‌های فناوری درتهران



شهروند| محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه معاونانش دیروز با اعضای اتاق بازرگانی سر میز صبحانه نشستند. صبحانه کاری وزیر با پارلمان خصوصی‌ها بحث‌های داغی به دنبال داشت. از انتقاد اتاقی‌ها به مجوزدارکردن کانال‌های تلگرامی گرفته تا شرح دستاوردهای برجام که البته گلایه‌های وزیر را از صداوسیما به دنبال داشت. نمایندگان بخش خصوصی نسبت به مجوزدارکردن کانال‌های تلگرامی پرطرفدار به وزیر انتقاد کردند. حرف آنها این بود که پروسه مجوزدارکردن و بروکراسی اداری تنها روند توسعه کسب‌وکارهای نوپا و نوین را عقب می‌اندازد و نه‌تنها نشانه ساماندهی نیست، بلکه نشان بی‌اعتمادی به شهروندان است. البته واعظی هم پاسخ داد؛ این موضوع برای ساماندهی شایعه و دروغ‌های فضای مجازی است، ولی اعضای قانع نشدند و گفتند، این مسأله بیشتر بی‌اعتمادی به شهروندان است تا ساماندهی.
موضوع بعدی که وزیر ارتباطات برای صحبت انتخاب کرد، دستاوردهای برجام بود. او اعلام کرد: درگذشته با ذلت یک‌میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و پول آن را نمی‌گرفتیم، اما الان به راحتی بیش از ۲‌میلیون و۹۰۰‌هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پول آن پیش ماست. این از دستاوردهای برجام است.
او به ماجرای خرید هواپیما هم نقب زد و پرسید: آیا خرید هواپیمای نو بد است که به دولت حمله می‌کنند؟ و البته از رفتار صداوسیما درخصوص برجام هم گلایه کرد و گفت: اتاق بازرگانی با سند و مدرک دستاوردهای برجام را به جای تلویزیون به مردم نشان دهد تا مردم بدانند در دولت نهم و دهم چه وضعی داشتند و اکنون چه وضعی دارند؟
مهدی محتشمی قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از قرارداد با غول‌های فناوری جهان پس از برجام پرده برداشت و گفت: اکنون با شرکت تلکوم کره‌جنوبی، ایتال‌تل ایتالیا و شرکت‌های دیگری مانند نوکیا، اریکسون و کورینت آلمان درحال امضای قراردادهایی برای بخش‌ آی‌سی‌تی هستیم تا زیرساخت‌های ارتباطی کشور را بهبود دهیم.
هدف فقط ساماندهی شایعات است
مجوزدارشدن کانال‌های تلگرامی پرطرفدار بحث داغی در اتاق ایران به دنبال داشت، اما محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: هدف ما این است که منتشر‌کننده شایعات و اخبار دروغ را شناسایی کنیم، وگرنه برای فعالیت درفضای مجازی نیازی به مجوز نیست.
او ادامه داد: هم‌اکنون یک روزنامه که فقط ١٥٠٠ نسخه از آن در روز خوانده می‌شود، ثبت می‌شود و متولی آن معلوم است. بنابراین ما می‌خواهیم متولی کانال‌ها معلوم باشد و این کار درستی است، زیرا سبب نظم‌دهی می‌شود و با توجه به این‌که گاهی مطالب، شایعات و حرف‌های بی‌ربطی دراین کانال‌ها مطرح می‌شود، می‌توان با این کار این مسائل را ساماندهی کرد.
اما پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی نسبت به دریافت مجوز برای کانال‌های تلگرامی موضع گرفت و گفت: اخذ مجوز نشان ساماندهی نیست، نشان بی‌اعتمادی به شهروندان است و برای توسعه کسب‌وکار درفضای مجازی این مجوزگرفتن نوعی سنگ‌اندازی است و نگاه اخذ مجوز، باید تغییر کند.
از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنیم
البته واعظی زیر بار ادعای سلطانی نرفت و گفت: یکی از سیاست‌های جدی ما حمایت از استارت‌آپ‌ها بوده و در‌ سال گذشته ١٠٠‌هزار شغل مستقیم وغیرمستقیم دراین حوزه ایجاد کرده‌ایم و بیش از ١١٠‌هزار اپلیکیشن بومی نوشته شده است.
او ادامه داد: به بیش از ٣٠٠ شرکت وام وجوه اداره شده پرداخت شده است و تاکنون بیش از ١٢٠‌میلیارد تومان با بهره کم و خواب یک تا ٣ساله برای حمایت از این بخش پرداخت کرده‌ایم.
نمی‌خواهیم سومین شکست رجیستری را بخوریم
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین ازعملکرد رسانه‌ها و برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه اجرای عجولانه طرح کددارکردن گوشی‌های تلفن‌همراه (رجیستری) انتقاد کرد و گفت: دولت‌های نهم و دهم این طرح را دوبار عجولانه به مرحله اجرا درآوردند که با شکست مواجه شد. به گفته واعظی، طرح کددارکردن گوشی‌های تلفن‌همراه (رجیستری) پس از آن‌که به صورت کامل کارشناسی و همه جوانب آن سنجیده شود، اجرایی خواهد شد. این‌که برخی رسانه‌ها هر روز خواهان اجرای عجولانه آن شوند، صحیح نیست.
مردم پول خرید اینترنت ندارند
در ادامه این نشست هم معاون وزیر ارتباطات از تأثیرگذاری دریافت یارانه‌ها درحجم ارتباطات موبایلی و اینترنتی شهروندان خبر داد. محمدجواد آذری‌جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اکنون خواسته مردم کاهش تعرفه‌های ارتباطی است و به همین دلیل در زمان پرداخت یارانه‌ها دیده شده که رشد استفاده از شبکه‌های موبایلی قابل توجه می‌شود و این نشان از آن است که مردم علاقه‌مند به استفاده از ارتباطات هستند، اما گاهی توان مالی آنها اجازه نمی‌دهد.
امضای قرارداد با نوکیا، اریکسون و تلکوم
اکنون یک‌سال از اجرایی‌شدن برجام می‌گذرد و گشایش‌های آن درعرصه‌های مختلف اقتصادی کشور مشهود و ملموس است. قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل عقد قرارداد شرکت‌های معتبر ‌آی‌سی‌تی دنیا با ایران، گشایش حساب در بانک‌های بین‌ المللی، عضویت در شورای راهبری اتحادیه پست جهانی و گشایش دفاتر شرکت‌های بین‌المللی در ایران را از مهم‌ترین گشایش‌های برجامی درحوزه متبوعش عنوان کرد.
«مهدی محتشمی» قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل درباره آثار اجرای برجام دربخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی‌سی‌تی ICT) گفت: درگذشته ناچار بودیم فناوری‌های مورد نیاز خود را از یکی- دوکشور و حتی یکی- دوشرکت که انحصار بخش‌ آی‌سی‌تی را دراختیار داشتند، تأمین کنیم اما اکنون و پس از اجرای برجام و گشایش‌های حاصل از آن مشکل انحصار و مراجعه به چند شرکت محدود برطرف شده است و اکنون مشکل انتخاب داریم.
بسیاری از شرکت‌های معتبر اروپایی و حتی شرکت‌های آمریکایی وشرکت‌های شرق دور طرف‌های قرارداد ما شده‌اند و پیشنهادهای جذابی را برای انتقال تکنولوژی و فناوری و سرمایه‌گذاری دربخش تحقیق و توسعه آی‌سی‌تی داده‌اند.
قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل درباره عقد قرارداد با شرکت‌های صاحب‌نام جهانی گفت: اکنون با شرکت تلکوم کره‌جنوبی، ایتال‌تل ایتالیا و شرکت‌های دیگری مانند نوکیا، اریکسون و کورینت آلمان درحال امضای قراردادهایی برای بخش ‌آی‌سی‌تی هستیم که بخش مخابرات و شرکت‌های اپراتوری را که شرایط‌شان نسبت به قبل بهتر شده است، در برخواهد گرفت. همچنین امسال شرکت ملی پست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران درکنگره جهانی پست در استانبول ترکیه شرکت کرد و به عضویت شورای راهبری اتحادیه پست جهانی درآمد که تا پیش از آن، درخواست‌های بسیار ما برای عضویت رد می‌شد.
بازگشایی دفاتر شرکت‌های مختلف در ایران هم گشایش مهم دیگر برجام است. محتشمی گفت: اکنون بسیاری ازشرکت‌های معتبر اروپایی فعال درحوزه‌ آی‌سی‌تی دفاتر خود را در ایران باز کرده‌اند و آنهایی که پیش از این دفتر داشتند، درصدد توسعه آن هستند که این امر اشتغالزایی به دنبال دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید