Iranian Agriculture News Agency

رییس جمهوری در نهمین نشست خبری اعلام کرد:

جهش بزرگ در بخش کشاورزی با اجرای اقتصاد مقاومتی در پسابرجام/ تولید محصولات کشاورزی به 117 میلیون تن افزایش یافته است/ «لوکس» نقد می‌کنند، واقعیت را نمی‌بینند

رییس جمهوری در نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و بین المللی که با حضور بیش از ۲۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار برگزار شد به پرسش های خبرنگاران در تمام زمینه ها از جمله کشاورزی پاسخ داد.

جهش بزرگ در بخش کشاورزی با اجرای اقتصاد مقاومتی در پسابرجام/ تولید محصولات کشاورزی به 117 میلیون تن افزایش یافته است/ «لوکس» نقد می‌کنند، واقعیت را نمی‌بینند



رییس جمهوری در نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و بین المللی، با قدردانی از حمایت های مردم از دولت خدمتگزار، تصریح کرد: همه دستاوردهای سیاسی ، فرهنگی، علمی و اقتصادی این دولت مرهون حضور، تلاش ، ایستادگی، اندیشه ، صبر و امید مردم به آینده این کشور و نظام است.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی عصر امروز سه شنبه و در ابتدای این نشست خبری که با حضور بیش از ۲۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار برگزار شد، از حضور پرشور مردم در مراسم تشییع زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی قدردانی کرد و گفت: مردم ما به خوبی قدر بزرگان و خادمان خود را که تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار این نظام بوده و برای توسعه و آبادانی کشور تلاش کرده اند و از همه مهمتر راه صحیح در مسایل مهم اجتماعی و کشوری را نشان دادند ، می دانند.
روحانی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه‌شان نسبت به انقلاب، نظام و کشور، با صبر و متانت‌ و سکوت‌شان در آنجا که برای نظام لازم می‌دیدند، با بیان آرام‌شان در مسایل بسیار مهم سیاسی و با روش اعتدالی، عقلانیت، خرد و حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور، تعامل با افکار مختلف و اندیشه‌های مختلف کدام است.
رییس جمهور پس از اشاراتی بر اهمیت ادامه راه آن مجاهد انقلاب با یادآوری وعده خود در آغاز سال به مردم مبنی بر دستیابی به رشد 5 درصدی اقتصاد در سال جاری اظهار داشت: کارآفرینان و فعالان اقتصادی و خدمتگزاران مردم و نیز همه مقامات، کارگزاران و قوا دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد رشد بیش از 5 درصد هستیم. رشد 7.4 درصدی که در منطقه ما نظیری برای آن نمی‌شناسیم و در سطح جهان هم نمونه‌های خیلی زیادی ندارد آن هم در شرایطی که جهان با رکود اقتصادی مواجه بوده است.
رییس جمهوری با اشاره به گام های بسیار بزرگی که در زمینه استغال برداشته شده است ، گفت: در این راستا از همه مردم و کارآفرینان تشکر می کنم گر چه تا رسیدن به مقصد نهایی و مطلوب فاصله زیادی داریم اما اینکه در طول یک سال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی حتی در دنیا ندارد در گفتگوی تلویزیونی هم گفتم که 6 کشور هستند که بالای 600 هزار شغل در سال‌های اخیر به طور متوسط به وجود آوردند، لذا 700 هزار شغل بسیار زیاد است البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسایلی که در سال‌های گذشته داشتیم، هنوز نیاز به کار بسیار زیادی دارد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و برجام را مورد اشاره قرار داد و گفت: برجام به دولت یازدهم یا به شخص خاصی تعلق ندارد. برجام از آن ملت بزرگ ایران است و از آن رهبری مقتدر، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران کشور است. برجام به استقامت یک ملت تعلق دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: کسی فکر نکند که به خاطر انتخابات سال آینده باید درباره برجام بیش از حد، یا کمتر از حد لازم نسبت حرف بزند. برای ما مهم‌تر از برجام، حق، موفقیت یک ملت است و چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیت‌مان شاکر نباشیم. البته هیچ‌کس در این دنیا مدعی موفقیت صد درصدی نیست، هر کاری ممکن است نقص، عیب و ایرادی داشته باشد، اما این کار در مجموع یک موفقیت بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ ما بود.
روحانی با تاکید بر اینکه هیچ کس تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق است، گفت: به دنیا گفته بودیم که دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم، به دنیا گفته بودیم آنچه که به نظام ایران و دولت ایران و حکومت ایران درباره سلاح کشتار جمعی تهمت زده می شود، دروغ و اتهام است. ما در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم که ملت و نظام ایران، نظامی راستگوست و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند، امروز در تاریخ جهان و در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.
رییس جمهوری اضافه کرد: کمتر کسی از صاحبنظران در کشور فکر می‌کرد که موضوع پی ام دی حل شود و آژانس بین‌المللی اتمی رسماً اعتراف کند که مسایل ایران در زمینه هسته‌ای پایان یافته است و از این به بعد نسبت به آینده فعالیت ها بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم لذا پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای و برجام از لحاظ سیاسی پیروز و موفق شدیم چون به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با آن رفتار امنیتی در دنیا شود. خواستیم به دنیا بگوییم که ایران کشوری است که می‌تواند در مسایل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه‌های سیاسی منطقه و جهان یک خسارت برای همه جهانیان بود. ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم که ایران‌هراسی نادرست است و از ایران نترسید، ایران به دنبال صلح و امنیت منطقه وجهان است می‌خواستیم به دنیا بگوییم که ایران استحقاق آن را دارد که تحت فصل 7 سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهانی را به خطر افکنده است، نباشد.
روحانی خاطرنشان کرد: ما از لحاظ سیاسی موفق و پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان مرجعی که تصویب کرده بود، لغو کردیم. ما برای احقاق حقوق ملی‌ خود موفق شدیم. غنی سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم، می‌گفتیم مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کنیم و این موفقیت ما بود که امروز سازمان ملل و آژانس بین المللی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته است و این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بود.
رییس جمهوری با بیان اینکه از لحاظ اقتصادی موفقیت بسیار خوبی را به دست آوردیم، گفت: به مردم‌ گفته بودیم زمانی توافق هسته‌ای را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را دولت‌هایی که با ما مذاکره می‌کنند به یکباره کنار بگذارند و گفته بودیم که حاضر نیستیم تحریم را قدم به قدم کنار بگذارید یک روز بگویید پتروشیمی آزاد است بعد از 3 ماه بگویید حالا نفت آزاد است، بعد از چند ماه بگویید فعالیت‌های مربوط به فلزات گرانبها آزاد است و بعد بگویید حمل و نقل و پس از چند ماه بگویید، بیمه، روابط بانکی آزاد است. گفته بودیم تحریم‌ها باید به یکباره برداشته شود.
روحانی در ادامه خطاب به ملت ایران گفت: همه تحریم‌ها، تحریم‌های هسته‌ای، بعد از اجرایی شدن برجام، در 27 دیماه سال گذشته، برداشته شده است و امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم، امروز در حمل و نقل و بیمه، تحریمی نداریم، در مسایل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا رابطه‌مان عادی است البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی هستند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی را انجام می‌دهند و برخی از کشورهای بزرگ و بویژه آمریکا البته در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی را انجام می دهند و توقع ما هم از ابتدا نسبت به آمریکا این چنین بود وقتی دولتی دولت خصم است پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند، اما در عین حال، امروز مردم ما به حقوق‌ بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی، دست یافته‌اند و اگر مشکلاتی باقی مانده آن مشکلات را باید حل و فصل کنیم.
رییس جمهوری تاکید کرد: مردم عزیز بدانند در توافقات جهانی حتی توافق با یک کشور هم که باشد در اجرا ممکن است اشکالاتی در اجرا پیش آید و کار در بعضی از موارد به دلخواه پیش نرود اما ما نباید صبرمان را از دست دهیم و باید منافع ملی‌مان را مد نظر قرار دهیم. در موضوع یک توافق بزرگ، توافقی که با 6 کشور بزرگ داریم، توافقی که آثار جهانی دارد و مربوط به سازمان ملل می‌شود، طبیعی است که در بعضی از موارد مشکلاتی را داشته باشیم اما در عین حال در برابر بدعهدی‌ها، با قدرت ایستاده‌ایم، مردم ما مطمئن باشند، مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. منافع ملی برای ما اصل اساسی است و این منافع ملی را همواره مد نظر قرار خواهیم داد.
رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دستاوردهای برجام مشخصاً برای فقرا و حاشیه‌نشینان جامعه چه بوده است، با تاکید بر اینکه برجام متعلق به همه ملت و از جمله اقشار مستضعف است، گفت: اگر 27 دی پارسال برجام اجرایی نمی‌شد ، فرضا تحریم‌ها تصاعدی بالا می رفت و وضع نفت ما ادامه پیدا می‌کرد، کل درآمد نفتی کشور در امسال 32 الی 33 هزار میلیارد تومان بیشتر نبود.
روحانی تصریح کرد: تا پایان سال با اجرای برجام حدود 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت و در غیر این صورت این درآمد از کجا تامین می شد؟ آیا از حقوق قشر پرستاران، معلمین کم کنیم؟ امور بهداشت و درمان را زمین بگذاریم؟ حقوق بازنشستگان و بخش امنیتی و نظامی را تعطیل بکنیم؟
رییس جمهوری تاکید کرد: منتقدین، لوکس نقد می‌کنند. نقد لوکس خیلی جا ندارد. باید به خوبی به مردم بگویند که اگر برجام نبود، چه اتفاقی می افتاد و امروز همه کارگرانی که در نفت و گاز تلاش می‌کنند و با دستان پرتوان آنها امروز صادرات و تولید نفت‌مان به قبل از تحریم رسید، چگونه این شرایط فراهم می شد؟
روحانی ادامه داد: امروز بیش از 700 میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف می‌کنیم، حال اگر سرمایه‌گذاری نکنیم ، چگونه زندگی مردم تأمین می‌شود؟
رییس جمهوری با اشاره به مساله حاشیه نشینان، گفت: همه آنها را بیمه کردیم. 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین بدون بیمه، امروز دارای پوشش بیمه هستند و وزارت بهداشت و درمان به آنها خدمات رسانی می کند.
روحانی برجام و آثار آن را متعلق به همه مردم و موضوعی ملی توصیف کرد و افزود: ممکن است فردی اجرای برجام را نقد کند که اشکالی ندارد، اما برجام، موضوع دولت نیست که کسی فکر کند برای مقابله با دولت، با برجام مقابله کند و راه‌های دیگری وجود دارد که دولت را نقد کند.
رییس جمهوری گفت: اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد، یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است که معنایش واضح است. مسأله برجام امری است که همه نهادهای کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی تصویب کردند و برجام تعلق به دولت ندارد بلکه متعلق به نظام و ملت است.
روحانی ابراز امیدواری کرد، دولت یازدهم و همه مسئولین بتوانند خدماتشان را به مردم در مصاحبه‌ها و برنامه‌هایشان بیشتر تشریح کنند.
خبرنگار ایلنا پرسید: همه اذعان دارند در فقدان آیت الله هاشمی، پشتوانه بزرگی را از دست داده اید و ممکن است جنابعالی هدف حملات بیشتر تندرو ها قرار بگیرید، به گونه‌ای که امروز نه تنها رییس‌ جمهور 8 ساله دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی حق حضور در برنامه‌های مختلف از جمله مراسم ترحیم را ندارند، زمزمه‌هایی هم مبنی بر رد صلاحیت شما در انتخابات آتی شنیده می‌شود، سوال مشخص من از شما این است که به عنوان عالی‌ترین مقام کشور پس از رهبری پاسخ دهید که آیا وقت آن نرسیده که بزرگان نظام برای رفع این تندروی‌ها و محدودیت‌ها قبل از از دست دادن سرمایه‌های نظام چاره‌ای بیندیشند؟
رییس‌ جمهوری گفت: آیت‌الله هاشمی، یک شخصیت بزرگ نظام ما بودند و جای خالی ایشان به نظر من هیچ‌وقت پر نمی‌شود همانطور که جای شهیدان بهشتی و مطهری همیشه خالی است ولی امیدواریم همه تلاش کنیم تا حدی که امکان‌پذیر است، کار عظیمی که آن مرد بزرگ انجام ‌داد، در انجام وظیفه‌مان کوشا باشیم و بتوانیم آنها را جبران کنیم.
روحانی اظهار داشت: درخصوص مابقی پرسش نیز ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید. روابط ما با شورای نگهبان همیشه خوب بوده و باز هم خوب است. این ها شایعات است و به این شایعات خیلی توجه نکنیم و انتخابات همیشه یک فرآیندی دارد که هنوز خیلی زمان برای سال آینده باقی مانده است.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "امروز همه باید برای خدمت به نظام‌ جمهوری اسلامی ایران کمربندها را محکم‌تر ببندیم و به جامعه خدمت کنیم"، گفت: واقعاً این مردم بزرگ در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چقدر عظمت دارند و در همین حادثه رحلت آیت‌الله هاشمی نشان دادند که چقدر بزرگ و باعظمت هستند و باید برای این مردم، کار ، تلاش و خدمت کنیم.
خبرنگار خبرگزاری ایسنا از رییس جمهوری پرسید: به ایجاد اشتغال اشاره کردید، از 700 هزار شغل ایجاد شده دانش آموختگان دانشگاهی چه سهمی داشتند و با توجه به آمار نسبتاً بالاتر بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی دولت چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دارد؟
روحانی در پاسخ گفت: اشتغال مسأله بسیار مهم پیش روی ما است. برای همه متولدین دهه 60 باید در دهه 80 شغل درست می‌شد. متاسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد، ایجاد اشتغال متوقف شد. یعنی شما اشتغال خالصی از سال 85 تا 90 تا 91 نمی بینید؛ من همیشه می‌گویم حدود صفر. چون محاسبات این است که سالی 14 هزار شغل خالص درست شده است و این یعنی صفر.
رییس جمهوری افزود: درست آن سال‌هایی که می‌بایست اشتغال درست می‌شد و سال‌هایی بود که وضع نفت و درآمد نفتی ما بسیار خوب بود، متأسفانه به جای اینکه برای مردم شغل درست کنیم، رفتیم واردات را افزایش دادیم. آمار و ارقام این را نشان می‌دهد. امروز باید جبران کنیم.
روحانی در ادامه پاسخ به این پرسش اظهار داشت: در آن مقطع یک کار تأخیری هم انجام گرفت و آن اینکه فضای دانشگاه‌ها وسعت پیدا کرد. پیام نور، دانشگاه‌های دولتی، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد همه اینها شروع کردند توسعه پیدا کردن و جوان‌ها را جذب کردند. آمار دانشجویان ما رسید به 4 میلیون نفر و الان هم که تقریبا 5 میلیون دانشجو داریم.
رییس جمهوری ادامه داد: این دانشجوها به تدریج دانش آموخته می‌شوند. سالانه 700 الی 800 هزار دانشجو دانش آموخته می‌شوند که باید برایشان شغل درست کنیم. از تابستان پارسال تا تابستان امسال، بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر، نیروی فعال وارد بازار کار شدند و این جزو آمارهای کم‌سابقه سال‌های گذشته ما است. ما چقدر توانستیم شغل درست کنیم، 700 هزار، یعنی چقدر بیکار اضافه شده، 500 هزارش باقیمانده است.
روحانی تصریح کرد: با وجود اینکه 700 هزار شغل درست شده، بیکاری در مجموع افزایش پیدا کرده است. اگر یک میلیون و 200 هزار شغل درست می‌کردیم تازه بیکاری به همان اندازه قبل بود. ما نتوانستیم یک میلیون و 200 هزار شغل درست کنیم. ما 700 هزار شغل درست کردیم. آمار بیکاری ما متوسط است. در جوان‌ها خیلی بیشتر است، در دانش آموختگان زیاد است، در میان خانم‌ها بیشتر است. البته در یک سال گذشته آمار اشتغال خانم‌ها نسبت به روند گذشته یک حرکت مثبت خوبی داشته است.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در زمینه اشتغال عقب هستیم. یکی از اهداف بزرگ ما در مسأله برجام، اشتغال برای جوان‌ها است. به چه صورت می‌شود اشتغال درست کرد؟ با وام که نمی‌شود. اشتغال با سرمایه‌گذاری درست می‌شود؛ سرمایه داخلی و خارجی، فعال کردن بخش‌های اقتصادی، کشاورزی.
روحانی گفت: خوشبختانه امسال، آمار و ارقامی که در اختیار داریم هم در بخش کشاورزی و هم صنعت وضعیت خوبی داشته ایم. سال گذشته همین موقع، مصاحبه‌ای کردم. آن موقع همه تلاش می‌کردیم برای اینکه جنس‌هایی که در انبارها مانده به چه صورت به فروش برسانیم.
رییس جمهوری اضافه کرد: در برخی از کارخانه‌های بزرگ، مثل فولاد، آنقدر انبارها انباشته شده بود که دیگر انبارها جا نداشت. محصولات فولاد در حیاط‌ها پر بود. الان همه انبارها خالی شده که هیچ، کارخانه های تولید فولاد نوبت سه ماهه برای تحویل جنس می‌دهند. این نشان می‌دهد آنهایی که دائم از رکود می‌گویند و اینکه ما آثار برجام را نمی‌بینیم باید یک عینکی، چیزی و درمانی بکنند.
روحانی اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند ما نمی‌بینیم؛ بروند فولاد را نگاه کنند، پارسال چه وضعی داشت و امسال چه وضعی دارد؟ ذوب آهن پارسال چه وضعی داشت، امروز چه وضعی دارد؟ البته نمی‌خواهم بگویم همه جا مشکلات حل شده، اشتباه نشود. هنوز برخی از بخش‌های اقتصادی ما نیمه فعال است و باید به آنها کمک کنیم. همه تسهیلات را نمی‌توانیم به این بخش‌ها بدهیم اما تلاش می‌کنیم.
رییس جمهوری ادامه داد: امسال تسهیلات خیلی بیشتری نسبت به سال گذشته داده شده است. یک تحرک بسیار خوبی در سراسر کشور شروع شده. هر استانداری که می‌آید به تهران و گزارش استان خود را به من می‌دهد همه اینها در استان خودشان شاهد رونق و فعالیت هستند. منتها عقب‌ماندگی‌ها، کمبودها و رکودها آنقدر عمیق بوده که هنوز جای خالی پر نشده است.
روحانی تصریح کرد: ما 6.8 درصد رشد منفی در سال 91 داشتیم. در 92 هم منهای 1.9 و نزدیک 2 درصد رشد منفی داشتیم که اینها روی هم 9 درصد می شود. در سال 93، 3 درصد رشد داشتیم و در 94، 2 درصد رشد داشتیم که روی هم می شود 5 درصد. چقدر دیگر بیاید تا جبران شود، 4 درصد دیگر باید رشد داشته باشیم تا به سال 90 برسیم.
رییس جمهوری تاکید کرد: هنوز نتوانستیم آن چاله‌های بوجود آمده را پر کنیم. بنابراین، این حرف درست است. هنوز همه آثار رونق را در همه بخش‌ها نمی‌بینیم، اما امسال حرکت بسیار خوبی شروع شده و همین حرکت را با امید بیشتر باید ادامه دهیم، آن وقت آثارش، اشتغال برای همه آنهایی است که جویای شغل هستند از جمله جوان‌های فارغ‌التحصیل.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره از رییس جمهوری پرسید: یک سال از توافق برجام گذشته و برجام به عنوان یک الگو برای حل بحران‌های بین‌المللی و منطقه عنوان شده است و بیان شده که امروز یک برجام برای منطقه نیاز است. در چند روز آینده اجلاس آستانه را به عنوان گفتگوی سوری - سوری در پیش داریم که ایران جزو طراحان این اجلاس بوده و نقش حساس و مهمی در این زمینه داشته است؛ آیا ایران در این اجلاس ایده‌ خاصی برای خروج سوریه از بحران دارد و آینده رییس‌ جمهوری سوریه چقدر می‌تواند مورد بحث قرار گیرد؟
روحانی پاسخ داد: مسائل منطقه و بویژه موضوع سوریه برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ امروز پس از 5 سال درگیری در سوریه و آن همه کشتار در مجموع خوشحالیم از اینکه آتش‌بس مورد توافق قرار گرفته است که این خود قدم مثبتی است که در سوریه بین دولت و برخی از گروه‌ها آتش بس برقرار شده است.
رییس جمهوری با بیان اینکه باید تلاش کنیم آتش بس را در سوریه حفظ کنیم تا دوباره آتش جنگ شعله ور نشود، افزود: پیش از این در مذاکرات برای حل بحران سوریه یک عده افراد سیاسی که بیشتر خارج‌نشین بودند، می‌آمدند، جمع می‌شدند، صحبت می‌کردند و می‌رفتند، اما امروز مذاکره بین دولت و گروه‌های مسلحی است که آتش‌بس را پذیرفته و در صحنه هستند، بنابراین می‌تواند یک مذاکره واقعی و جدی تحقق پیدا کند.
روحانی خاطرنشان کرد: ایران، روسیه و همچنین ترکیه برای برگزاری اجلاس آستانه تلاش زیادی کردند؛ اساس این اجلاس مذاکره سوری - سوری است، یعنی مذاکره دولت سوریه با گروه‌هایی است که هم مخالف هستند و هم جنگیدند و مسلح بودند و امروز آتش بس را قبول کردند.
رییس جمهوری اظهار داشت: همه تلاش ما این است که این قدمی که در آستانه برداشته می‌شود، قدم پایانی نباشد، بلکه آغازی برای حل همه مشکلات در سوریه باشد که ادامه پیدا کند. مسایل سوریه به یکی دو مسأله ختم نمی شود و پیچیدگی‌های خاصی دارد. خیلی مسایل دیگر مطرح است که باید در گفتگوها به تدریج حل شود.
روحانی ادامه داد: تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده و هست که مسأله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل شود و ما همه توان‌مان را در این راستا بکار خواهیم گرفت و نسبت به اینکه در آینده سوریه چه کسی و چه دولتی چگونه حاکم باشد و چه کسی رییس‌ جمهور باشد، همه وابسته به مردم سوریه است؛ هیچ کس حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد ما باید فضای صلح و ثبات را برقرار کرده و شرایط را برای انتخابات آزاد آماده کنیم؛ هر چه رأی و نظر مردم بود باید بپذیریم و قبول کنیم.
خبرنگار روسیا الیوم از رییس جمهوری پرسید: حدود 4 سال پیش در نشست خبری گفتید که رابطه ایران با کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس خصوصا عربستان بهبود پیدا می‌کند در حالی که سال گذشته شاهد این بودیم که رابطه ایران با عربستان بدتر شد الان صحبت‌هایی است که میانجی‌گری‌هایی از سوی کویت و عراق دارد انجام می‌شود و حتی صحبت‌هایی بوده که وزیر خارجه عراق پیام‌هایی را آورده برای اینکه دیدگاه‌های بین دو کشور را نزدیک کنید. حرکت های میانجی‌گرانه را تأیید می‌فرمایید یا اینکه پیام‌هایی رد و بدل شده بین دو کشور یا اینکه ایران شرایط‌اش برای بهبود روابط با عربستان چه است؟
روحانی در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم همواره بر مبنای روابط نزدیک‌تر با همسایگان و بویژه کشورهای اسلامی بوده، گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم از این مسأله مستثنی نیستند، آنها هم همسایگان جنوبی ما هستند، ما همیشه روابط خوب را با آنها می‌خواستیم و تلاش ما برای این بوده که روابط ما روابط بهتری باشد.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه عربستان سعودی مشکل را خودش از حمله بدون مبنا به کشور همسایه شروع کرد، افزود: امروز به نفع منطقه و عربستان است که هر چه سریع‌تر این حملات را به کشور عزیز و برادرمان یمن قطع کند.
روحانی خاطرنشان کرد: ما با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه از نظر روابط دو جانبه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم بلکه اساس مشکلات ما به تجاوز عربستان به یمن، به مداخلات عربستان در بحرین، به مداخلات و برنامه‌هایی که عربستان در موضوع تروریسم در منطقه دارد، مربوط می شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه عربستان پس از اعدام شیخ نمر و مسأله سفارت ، روابط را به طور یکجانبه قطع کرد و ما خواستار قطع رابطه نبودیم، گفت: از آن زمان تاکنون کشورهای مختلفی برای میانجیگری بین ایران و عربستان وارد صحنه شده اند؛ امیدواریم ریشه‌های مسأله بتواند حل شود و ما می‌خواهیم که در منطقه صلح و ثبات باشد، ایران نه قصد دارد در مسایل داخلی عربستان مداخله داشته باشد، نه می‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و نه می‌خواهد عربستان نقشی که استحقاق آن را دارد ، نداشته باشد، اما در عین حال وقتی عربستان به یک کشور همسایه مظلومش تجاوز کرده و تروریست‌ها از منابع مالی یا تسلیحات عربستان استفاده می‌کنند، این مشکل‌آفرین است و مشکل تنها برای ایران نیست بلکه برای کل منطقه است.
روحانی اظهار امیدواری کرد: عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کند و اگر عربستان تصمیم درستی را اتخاذ بکند، ما حاضریم در مسأله یمن و مسایل منطقه به عربستان کمک کنیم. و می خواهیم در کل منطقه ثبات و وحدت بیشتری را با تلاش ما بوجود بیاید.
رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت یازدهم با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص مسایل اقتصادی که یک اقدام جهشی و خارج از چارچوب فعالیت‌های اقتصادی روزمره را مطالبه کردند، چه اقدام ویژه و جهشی در مسیر حمایت از تولید و در مسیر هدایت نقدینگی سنگین و رو به افزایش به سمت تولید انجام داده است، گفت: مسأله اقتصاد مقاومتی برای کشور بسیار اهمیت دارد و دولت تمام تلاش خود را برای اجرای همه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بکار گرفته است.
روحانی با بیان اینکه خوشبختانه مسأله برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسان‌تر کرد، تاکید کرد: برجام یک سرمایه‌گذار، تولیدگر نیست، بلکه فضا را آماده می‌کند و موانع را برمی‌دارد. در این فضا باید تلاش کنیم و دولت و ملت دست به دست هم بدهیم.
رییس جمهوری افزود: مقام معظم رهبری امسال را اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند.در مسأله نفت و گاز اولین این کار انجام گرفت. در شرایط برجام که کار ساده‌ای نیست، تولید نفت از 2 میلیون به 3 میلیون برسد و صادرات نفت از یک میلیون بشکه به بالای 2 میلیون برسد.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: کار ساده ای نیست که چاه‌های بسته شده، دوباره باز شود و صنعت نفت کار بسیار عظیمی انجام داد و شاهد افتتاح طرح های بخش پتروشیمی‌ هستیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش صادرات، تولید و اشتغال است، ادامه داد: امروز تحول در بخش کشاورزی و خودکفایی گندم رخ داده است. پیش بینی شده بود 8 میلیون تن گندم خریداری شود اما به خرید 11.5 میلیون تن گندم و تولید بالای 14 میلیون تن رسیدیم که حرکت بسیار بزرگی بود.
دکتر روحانی افزایش تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن را جهش و حرکت بزرگ در بخش کشاورزی دانست
و افزود: در بخش صنعت و تولید خودرو جهشی در ماه‌های اخیر رخ داده است و بزودی خودروهای مشترک ساخت داخلی - خارجی در اسفند سال جاری شروع می‌شود که حرکت خوبی است و 30 درصد آن به خارج صادر می‌شود و همه اینها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
رییس جمهوری اظهار داشت: در مسأله گردشگری نیز حرکت خوبی آغاز شده است و خرید هواپیماها، صنعت گردشگری ما را به حرکت در می‌آورد. برخی می‌گویند خرید هواپیما چه سودی برای مردم دارد اما خرید هوپیما برای راننده تاکسی، مغازه‌دار ، هتل‌دار و همه فعالان بخش گردشگری سودآور است.
دکتر روحانی با بیان اینکه صنعت هوایی یکی از پایه‌های گردشگری است و طرح این پرسش که آیا باید خوشحال باشیم، 4 تا 5 میلیارد دلار در سال از پول ملت ایران به شرکت‌های هواپیمایی کشورهای همسایه برود؟ تاکید کرد: چرا خودمان انجام ندهیم؟ و آیا برخی مشکل دارند که مردم با هواپیما سالم و تمیز به سفر حج ان شاء الله در صورت درست شدن اوضاع و به سوریه پس از امن شدن، بروند؟
رییس جمهوری تاکید کرد: انگار برخی مشکل دارند و می‌گویند باید هواپیمای کهنه سوار شویم. شما کهنه سوار شوید و کهنه هم وجود دارد.
دکتر روحانی خرید هواپیما را تحول در اشتغال، زندگی مردم و گردشگری توصیف کرد و افزود: اگر اوضاع اقتصادی‌ تقاضا کند، تا پایان امسال و برخی در سال آینده، خطوط ریلی به 5 استان جدید کشیده می شود که کار بزرگی است.
رییس جمهوری تصریح کرد: بنابراین فکر می‌کنم حرکت خوبی تا کنون در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده است و البته باید همه برای رسیدن به اهداف مورد نظر ملت و رهبر معظم انقلاب تلاش بیشتر کنیم.
خبرنگار روزنامه ابتکار از رییس جمهوری پرسید: چندی قبل شما منشور حقوق شهروندی را در اجرای یکی از برنامه‌های انتخاباتی‌تان ابلاغ کردید. در شرایطی که بسیاری از مفاد منشور حقوق شهروندی در نهادهایی غیر از دولت، باید پیگیری شوند و یا مسایلی هستند مثل حصر که جزو وعده‌های انتخاباتی شما بود و بحث عدم ارایه مجوز حضور رییس دولت اصلاحات در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با وجود چنین مسایلی چه تضمینی برای اجرای این منشور وجود دارد؟
دکتر روحانی پاسخ داد: بعضی‌ها می‌گویند منشور حقوق شهروندی برای انتخابات منتشر شده است. حقوق شهروندی جزو قول‌های من در انتخابات سال 92 بود. یعنی یکی از وعده‌هایی که به مردم دادم تهیه حقوق شهروندی، انتشار آن و تلاش برای اجرای آن بود. ما در 100 روزه اول، اولین نسخه حقوق شهروندی را منتشر کردیم و روی سایت گذاشتیم. بحث‌های فراوانی شد و با همه دستگاه‌های دولتی در این زمینه بحث کردیم.
رییس جمهوری گفت: خود من هم ناچار شدم جلسات متعددی با حقوقدان‌ها و مسئولین بگذارم. بالاخره این منشور تکمیل شد. به نظر من یک منشور خوب و جامعی است. البته ممکن است این منشور کامل‌تر هم شده و موادی به آن اضافه شود. منشور متکی بر قانون اساسی مخصوصاً فصل سوم قانون اساسی است.
دکتر روحانی افزود: حقوق شهروندی متکی است بر اصل 134 قانون اساسی که می‌گوید خط مشی و برنامه را رییس‌ جمهور تعیین می‌کند. بر همین مبنا برنامه ما در حقوق شهروندی همین محورهایی است که منتشر کردیم. تمام مواد حقوق شهروندی را به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهم کرد و از آنها می‌خواهم آن را اجرا کنند.
رییس جمهوری اظهار داشت: نکته شما درست است. حقوق شهروندی تنها به دستگاه اجرایی تعلق ندارد. اگر همه دولت هم این حقوق شهروندی را اجرا کنند و همه مردم هم دنبالش باشند، باز قوای دیگر هم در این زمینه باید کمک کنند. مخصوصاً قوه قضائیه و امیدواریم دو قوه دیگر در کنار قوه مجریه باشند. آنها هم یاری و کمک کنند، چون این اصول حقوق شهروندی و این منشور در واقع پشتوانه‌اش قانون اساسی است.
دکتر روحانی تصریح کرد: اینکه در مقام عمل بعضی از حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی‌شود، متأسف هستم و به عنوان رییس‌ جمهور همواره این مسایل را دنبال می‌کنم. یعنی در دولت، مخصوصاً از طریق وزیر دادگستری که پیوند بین دو قوه را به عهده دارد و باید دنبال کند، هم کتباً و شفاهاً به طور منظم دنبال می‌کنم، برخی از مسایل است که حل آنها یک مقدار زمان می‌برد.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه همه تلاش‌مان را انجام می دهیم، گفت: دلمان می‌خواهد بعضی از امور همین امشب اجرا شود نه فردا. منتها در عین حال تلاش و توان ما مطابق آنچه در قانون اساسی آمده، در یک حدی است که نیازمند هستیم به کمک دیگران و در برخی موارد نیازمند به اجماع نظام هستیم. همه ما باید در یک مسأله اجماع کنیم. بسیار امیدوار به آینده هستم و امیدوارم همه این تلاش‌ها روزی به ثمر بنشیند.

در ادامه خبرنگار روزنامه رسالت از دکتر روحانی پرسید: یکسال پیش قبل از امضاء برجام گفتید هیچ سندی را امضاء نمی‌کنیم مگر اینکه تمام تحریم‌ها برداشته شود، حضرتعالی مستحضرید که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد، بلکه تحریم جدیدی به نام آیسا اعمال شد و 2 میلیارد دلار از پول ما را هم سرقت کردند، سوال من این است که چطور شد با اینکه اینها تحریم‌ها را برنداشتند، سندها امضاء شد؟
رییس‌ جمهوری پاسخ داد: در رابطه با برجام مقصود تحریم‌های هسته‌ای است والا درباره تحریم های دیگر اصلاً مذاکره نکردیم و دنبالش هم نبودیم . تحریم‌های هسته‌ای با اجرایی شدن برجام در بخش‌های دولتی، تقریباً برداشته شده است، و در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم و به اندازه‌ای که ‌بخواهیم تولید و صادر می‌کنیم و به هر که ‌بخواهیم می‌فروشیم و پولش به حساب می‌آید. نه در نقل و انتقال نفت مشکل داریم و نه در فروش نفت. در حوزه سرمایه‌گذاری نفت هم الان سرمایه‌گذاری خارجی انجام می دهیم، و یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که به زودی شاید نهایی شود، رقمی نزدیک به 5 میلیارد دلار است . در حمل و نقل و ماشین و ریل هم تحریم‌ها برداشته شده است. بعضی‌ها در موضوع حمل و نقل فقط از هواپیما نام می برند در حالیکه کلاً تحولی در این بخش ایجاد شده است.
دکتر روحانی اضافه کرد: در تجهیزات پزشکی هم تحولات مهمی ایجاد شده است و از وزرا می‌خواهم که برای مردم توضیح دهند که بعد از برجام چه مشکلاتی از آنها رفع شده است. از وزیر نفت سوال کردم که بعد از برجام تجهیزات نفت، چقدر فرق کرده ،. ایشان گفت بعضی از تجهیزات در حوزه صنایع نفت قیمت‌اش نسبت به قبل از برجام یک دهم شده است. برای تهیه برخی از داروها و تجهیزات پزشکی ناچار بودیم از بعضی از کشورها بگیریم که از لحاظ کیفیت خیلی برای ما ایده آل نبود اما امروز دست ما باز است از هر کشوری خریداری می‌کنیم. بنابراین راه باز شده است. در بیمه نیز مشکل نداریم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در موضوع بانک بخشی از مشکل حل شده و بخشی از امور باقی مانده است، آن هم مسایل مختلف دارد و عمدتاً مربوط به مسایل غیر برجام است. بنابراین تحریم، برداشته شده، اما اینکه آمریکایی‌ها بدعهدی کردند، این حرف درستی است.
رییس جمهوری در ادامه پاسخ به این سوال با بیان اینکه آیسا تحریم جدیدی نیست و سوال شما در مورد آیسا که گفتید یک تحریم جدیدی است و اجرا شده است، اینطور نیست ، اظهار داشت: آیسا تحریم جدیدی نیست، اجرا هم نشده است. آیسا تمدید یک تحریم قبلی است. البته این از نظر ما نقض برجام است و من یک جمله‌ای در 16 آذر گفتم که اگر در تمدید آیسا، آمریکایی‌ها آن را بلااثر نکنند، این نقض فاحش برجام است. دولت آمریکا با فشارهایی که به 1+5 آورده شد دو کار کرد یکی اینکه رییس‌ جمهورشان قانون تمدید که کنگره تهیه کرده بود را امضاء نکرد یعنی قانونی تصویب شده و رییس‌ جمهور امضاء نکرده، این خیلی زیاد اتفاق نمی‌افتد.. نمی‌خواهم بگویم حالا که امضاء نکرده به وظایفش عمل کرده، وظیفه‌اش این بود که باید وتو می‌کرد. نکته دوم این بود که بلافاصله این را بلااثر کردند یعنی ویو کردند اگر بلااثر نمی‌کردند ما آرام نمی‌نشستیم و خیلی چیزها تحقق پیدا می‌کرد و خیلی برنامه‌ داشتیم . در عین حال یک تخلف بود و البته ما در برابر آن تخلف اقدام کردیم. اقدام ما هم این بود که هم دستوری به وزیر امور خارجه و هم به رییس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شده و یکی دیگر در حال اجراست، بنابراین این قدم‌ها نسبت به آیسا برداشته شد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ممکن است باز هم در آینده بدعهدی‌هایی را شاهد باشیم، اما این توافق یک چارچوبی داشته و مکانیزم هم دارد و اگر کسی تخلف کرد ما برمبنای آن مکانیسم عمل کرده و خواهیم کرد. البته در زمینه اجرای برجام از سوی ما هم یک بخشی از آن در فردو ‌دیروز تمام شد. البته وقت ما محدود نبود و تا یکسال وقت داشتیم؛ بنابراین به نظر من، تحریم‌ها برداشته شده است اما در زمینه بانکی هنوز باید تلاش کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها، هم بدقلق بوده و هم بدعهدی کردند و ممکن است بدعهدی کنند، گفت: باید خود را برای شرایط مختلف آماده کنیم، اما نسبت به آینده امیدوار هستم. برجام چیزی نیست که یک فردی که در کشوری انتخاب شده بگوید من از آن خوشم نمی‌آید. خیلی ها ممکن است از خیلی چیزها خوش‌شان نیاید، اما برجام برای آمریکا خیر است که او نمی‌فهمد.
رییس جمهوری اظهار داشت: برجام یک فضای جدیدی را در دنیا بوجود آورده است و به ضرر کسی نیست. این مو ضوعی برد - برد و به نفع همه است؛ رییس‌ جمهور منتخب آمریکا فعلا اینگونه است ولی برجام چیزی نیست که به راحتی دولتی یا کسی بتواند آن را نقض کرده و زیر پا بگذارد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید تدبیرمان را برای ادامه مسیر بکار ببندیم، گفت: بعضی‌ها شب که می‌خوابند صبح منتظرند برجام بهم بخورد؛ برای چه این خواب‌ها را می‌ببینند؟ این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هر شب یک مقاله و چیزی می‌نویسند که برجام اینطوری شد، برجام نمی ماند و پایه‌شان ضعیف شده است؛ یک عده‌ای بودند در طول این ده، بیست سال اخیر که اینها را می‌شناسم، هر چه پیش‌بینی کردند به عکس درآمده است باز هم پیش‌گویی می‌کنند من نمی‌دانم چه خاصیتی دارد که دوباره پیش‌گویی می‌کنند.
رییس جمهوری با بیان اینکه برجام پایه‌هایش مستحکم است، تصریح کرد: البته باید حواسمان نسبت به افراد و دولت‌های روبرویمان جمع باشد و جمع‌خواهد بود، ان‌شاء الله باید از این فضای بوجود آمده برای کشور و مملکت‌مان بهتر استفاده کنیم.
خبرنگار شبکه تلویزیونی بلومبرگ از دکتر روحانی پرسید: آقای ترامپ رییس‌ جمهور منتخب آمریکا تا چند روز آینده به عنوان همتای شما به کاخ سفید خواهند رفت. چه تدابیری اندیشیده‌اید اگر اینکه ایشان تصمیم بگیرند مجدداً در مورد برجام مذاکره کنند و همچنین آمدن ترامپ بر کاخ سفید چه تاثیر می‌گذارد بر شما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و آیا شما تأیید می‌کنید که برای سال آینده نامزد انتخابات خواهید شد یا نه؟
رییس جمهوری پاسخ داد: اظهاراتی که تاکنون آقای ترامپ به عنوان رییس‌ جمهور منتخب آمریکا درباره برجام مطرح کرده ، این بوده که خوشحال نیست یا این توافق، توافق خوبی نیست یا بدترین توافق است که این تعبیرات مختلف، بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد؛ ایشان وقتی وارد کاخ سفید شود، به دلیل اینکه این توافق یک توافق دوجانبه نیست که بگوید من خوشم میاد یا بدم می‌آید. مذاکره مجدد اصلاً معنایی ندارد، این مذاکرات مقدمه‌ای بوده برای توافق که سال‌ها طول کشیده است؛ در دولت یازدهم حدود 2.5 سال مذاکره شده و بند بند و جمله جمله و کلمه کلمه بحث شده و به توافق رسیدند، مثل این می‌ماند که کسی بگوید این پیراهنی که داریم می‌خواهم این را تبدیل به پنبه کرده و از نو ریسندگی و بافندگی و دوخته شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه بازگشت به گذشته و ارتجاع معنا ندارد، افزود: هیچگونه مذاکره‌ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود؛ برجام توافقی است که انجام گرفته، تمام شده و تکمیل شده و بعد رفته در شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده و تقریباً به صورت یک سند بین‌المللی درآمده است. توافق دو جانبه نیست بلکه توافق چند جانبه است. بنابراین هیچ معنایی نخواهد داشت اینکه بخواهیم راجع به برجام صحبت و مذاکره کنیم؛ هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه وجود رییس‌ جمهور جدید در کاخ سفید تأثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت، تاکید کرد: ایران روند خودش را دارد، مردم تلاش‌خودشان را در انتخابات انجام خواهند داد و مسلماً آنچه که خواست مردم باشد در انتخابات اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدام جنابعالی در دوران باقیمانده از ریاست جمهوری دولت یازدهم چیست؟ گفت: در مدتی که از این دولت باقی مانده اولاً دو و سه پروژه مهم که از روز اول مد نظر بود را باید کامل کنیم. تلاش‌ دولت در این مدت باقیمانده این است که محیط آرام اقتصادی بوجود آورد و اجازه ندهد نوسانات شدید در اقتصاد بوجود آید.
دکتر روحانی ادامه داد: تلاش در زمینه تورم بر این بود که همواره کاهنده باشد و در سه سال و نیم گذشته این چنین بود و در ادامه نیز بدین گونه خواهد بود و تورم تک رقمی تا پایان دولت ادامه می یابد، البته کار آسانی نیست باید روزانه مراقبت و مواظبت کنیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه خروج از رکود از برنامه های دولت در رشد اقتصادی است، تاکید کرد: حتماً امروز از رکود خارج شدیم البته به معنای این نیست که در تمام بخش‌ها خارج شده‌ایم. در کلیت اقتصاد از رکود خارج شده است اما در بعضی‌از بخش‌ها هنوز مشکل داریم برای مثال در بخش ساختمان هنوز مشکل داریم و راکد است.
دکتر روحانی ادامه داد: در زمینه اشتغال یک حرکت خوبی انجام شده و در 2 سال گذشته هر سال حدود 700 هزار شغل ایجاد شده است و باید این روند با شدت بیشتری ادامه یابد.
رییس جمهوری اظهار اشت: اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را باید بتوانیم تا پایان این دولت ادامه دهیم و نهایی بکنیم و از فضای بوجود آمده بعد از برجام خوب استفاده کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به آغاز سرمایه‌گذاری‌های مهم در کشور و لزوم تکمیل این سرمایه گذاری ها، گفت: در مسأله حمل و نقل مربوط به خطوط راه آهن ، خرید لوکوموتیوها، ساخت لوکوموتیوها با شرکت‌های خارجی، ساخت خودرو با مشارکت شرکت‌های خارجی و هواپیما، حرکت بسیار خوبی انجام شده است.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه اکنون در بنادر، توسعه بسیار خوبی بوجود آمده است، تصریح کرد: طرح های توسعه بنادر و بویژه در بندر چابهار تا پایان این دولت نهایی و به بهره برداری می رسند.
روحانی با تاکید بر اینکه ایجاد وحدت و اتحاد بیشتر در جامعه از اهداف دولت بوده است، ادامه داد: همه باید تلاش کنیم این وحدت، اتحاد ،شادابی و نشاط در جامعه بوجود آید و اجازه ندهیم شکاف‌ها و اختلافات اضافه شود.
رییس جمهوری تصریح کرد: این شکاف باید کم شود و دولت برای اینکه پیوستگی اقوام و مذاهب و ادیان مختلف ایران عزیز را بیشتر کند، تلاش بسیار زیادی انجام داده است.
دکتر روحانی با اشاره به تلاش های دولت یازدهم برای بهتر شدن فضای آموزشی و علمی در کشور ، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان کار بسیار بزرگی را انجام می‌دهند که اشتغال و تولید خوبی ایجاد شده است. رییس جمهوری افزود: درآمد حدود 20 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان ، به معنای تحول بزرگی در کشور بوده و شرکت‌های دانش بنیان از اهداف اصلی دولت برای رسیدن به توسعه اقتصادی و علمی است.
روحانی گفت: در فضای آرام رشد اقتصادی ، اشتغال، سیاست خارجی و روابط با دنیا و کشورهای منطقه و همچنین در فضای فرهنگی و اجتماعی به این راه ادامه می دهیم.
رییس جمهوری با اظهار امیدواری از اینکه اخلاق حسنه در جامعه استقرار پیدا کند، تصریح کرد: احیاء اخلاق از ابتدا قول ما بود و دست به دست هم می‌دهیم و این فضا را در 6 ماه باقیمانده دولت یازدهم ادامه می دهیم.
خبرنگار کانال 24 فرانسه از رییس جمهوری پرسید: جنابعالی در مورد مذاکرات آستانه گفتید که سیاست ایران حل و فصل سیاسی مسائل در سوریه است. همانطور که مستحضرید مذاکرات آستانه در نتیجه تحولات در شهر حلب و توافقی بوده که بین ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفته و منجر به آتش‌بس و سپس مذاکرات آستانه شده و در این مذاکرات طرف‌هایی که نقش‌های بین‌المللی ایفا می‌کنند مثل آمریکا و طرف‌های منطقه‌ای مثل عربستان سعودی نقش مستقیم ندارند. با توجه به این موضوع شما فکر می‌کنید مذاکرات آستانه اساسا می‌تواند نتیجه بخش باشد و منجر به وصول راه حل سیاسی و ادامه آتش بس شود؟
روحانی در پاسخ گفت: فکر می‌کنم پاسخ خودتان را در بخش اول پرسش تان دادید. یعنی شما بیان کردید که با تلاش ایران، روسیه و ترکیه آتش بس برقرار شد. این بخش پرسش شما پاسخ شما را می‌دهد. اگر 3 قدرت ایران، روسیه و ترکیه قادر هستند که در حلب و در کل سوریه با گروه‌هایی که امروز می‌جنگند، آتش بس برقرار کنند، معنایش این است که این سه کشور صاحب نفوذ هستند و می‌توانند این کار را انجام دهند.
رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه با دعوت این سه کشور، گروه‌های مسلحی که آتش بس را قبول کردند، پذیرفته اند که در آستانه با دولت مذاکره کنند، معنایش این است که قدم اول این کار موفق بود. البته اینکه شما اشاره کردید دیگرانی که در مسأله سوریه در گذشته فعالیت می‌کردند امروز در آستانه حضور ندارند، بله بعضی از کشورها، البته بعضی‌هایشان، فعالیت‌شان فعالیت مخرب بود و فعالیت مثبت نبود. به تروریست‌ها کمک می‌کردند. بله بعضی از آنها در آستانه نیستند.
روحانی ادامه داد: در عین حال به نظر ما مهم آن است که گروه‌هایی که الان هستند بتوانند با دولت در زمینه‌هایی که قدم‌های اولیه است، به توافق برسند. اگر اجلاس آستانه بتواند به اولین قدم موفق خودش دست یابد، البته باید ادامه پیدا کند. جلسات متعددی باید تشکیل شود، برای اینکه به نتیجه برسد.
رییس جمهوری اظهار داشت: نظر و خواست ایران، تداوم آتش بس و ادامه مذاکرات است تا کمک شود مذاکرات موفق شود و بعد بتواند در مراحل بعد مبارزه با تروریسم ادامه پیدا کند. یعنی با داعش و جبهه النصره و گروه‌هایی که با اینها هستند جنگ ادامه پیدا کند و در نهایت سوریه بتواند به یک ثبات و استقراری برسد که در آن ثبات و استقرار، شرایط برای یک انتخابات واقعی و تحول برای آینده سوریه محقق شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید