Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از 100 دستاورد ارتقای شفافیت در 100 روز آینده



ایران / «مقابله با فساد»، کلید واژه‌ای است که وزیر اقصاد از آن برای بیان هدف صدپروژه ملی و دستاورد دولت استفاده می‌کند؛ اقداماتی که قرار است طی 100 روز رونمایی شود. علی طیب نیا به اقدام‌های این وزارتخانه برای بهبود محیط کسب و کار، ارتقای شفافیت و سلامت و تأمین منابع مالی پایدار برای کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه 100 دستاورد وجود دارد که طی 100 روز آتی رونمایی خواهد شد و سامانه جامع گمرکی یکی از این 100دستاورد است.
طیب نیا تأکید کرد: مقابله با فساد و بهبود محیط کسب و کار جز با استفاده شایسته از فناوری اطلاعات امکانپذیر نیست و علاوه بر آن همه شیوه‌های کار متناسب با این فناوری‌ها اصلاح شده است.وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بهره‌برداری از سامانه جامع گمرکی سبب افزایش 40 درصدی درآمدها در یک سال گذشته و کمک به مقابله با قاچاق کالا شده است.به گزارش ایرنا، «علی طیب نیا» در آیین رونمایی از قابلیت‌های جدید سامانه جامع گمرک در محل مرکز همایش‌های گمرک مهرآباد افزود: سامانه جامع گمرک نقش مهمی در شفاف سازی، بهبود فضای کسب و کار و تسهیل جریان تجارت کشور برعهده دارد. به گفته طیب نیا، از آغاز کار دولت یازدهم به روز‌رسانی و نوین‌سازی گمرک آغاز و تلاش شده است با استفاده از فناوری اطلاعات، فرآیندهای کاری به شکلی اصلاح شود که شاهد بهبود فضای کسب و کار و کاهش زمان ترخیص یا صدور کالا باشیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: امروز همه عملیات‌های گمرکی به شکل الکترونیک انجام و ارتباطات بین گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط به صورت برخط و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. طیب نیا تصریح کرد: در سال ۹۳ همزمان با نخستین سال اجرای سامانه و با شفاف سازی‌های به انجام رسیده، درآمدهای گمرکی از نظر حقوق ورودی رشدی ۸۶ درصدی داشت.وی بیان کرد: با تداوم این روند صعودی، امسال شاهد رشد ۴۰ درصدی درآمدهای گمرک نسبت به پارسال هستیم و علاوه بر آن، کمک شایان توجهی در مقابله با قاچاق داشته است. این عضو کابینه دولت یازدهم یادآوری کرد، امروز وقتی کالایی از بندر مبدأ بارگیری می‌شود، اطلاعات آن شامل نوع کالا، قیمت و اینکه از کدام گمرک وارد خواهد شد، به طور کامل مشخص است.وی گفت: علاوه بر آن، کالاهای ترانزیتی نیز تحت نظارت و کنترل گمرک بوده و اینکه در کدام نقطه کشور است یا خروج، آن طبق برنامه زمان‌بندی شده، رصد می‌شود. به گفته طیب نیا، مزایای پیش گفته شرایط مناسبی را برای مقابله با قاچاق کالا فراهم کرده و با ارتباط با سایر دستگاه‌ها، زمان ترخیص کالا به حداقل رسیده است.
کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق کالا
رئیس کل گمرک ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی عامل مهم کاهش 10میلیارد دلاری قاچاق کالا و رسیدن از 25به 15 میلیارد دلار است.
«مسعود کرباسیان» افزود: با راه‌اندازی این سامانه، رصد کالاها از مرحله ورود به کشور، تولید و مصرف امکانپذیر شد. به گفته کرباسیان، در این مقوله فقط مسأله انبارهای خارج از گمرک باقی مانده تا با سازمان‌هایی که با قاچاق کالا مبارزه می‌کنند، تبادل اطلاعات کنیم و آنها با بهره‌برداری از انبارها قادر به استفاده از این اطلاعات باشند. وی افزود: به طور نمونه کشف تعداد زیادی سرور توسط واجا(وزارت اطلاعات) در هفته گذشته از طریق سامانه جامع گمرک امکان پذیر شد. رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: هم‌اکنون گمرکات کشور به این سامانه متصل شده، رویه‌های گمرکی بر همین مبنا قرار گرفته و سیستم کاغذی کنار گذاشته شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید