Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور اداری، رفاه و پشتیبانی سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:

یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها چارت ندارد/ شهادت فضل‌الله علیپور هنوز تأیید نشده است

عدم تغییر کاربری اراضی یکی از مهم‌ترین عوامل برای حفظ کارکردهای اکوسیستم‌های طبیعی است اما ارزش بالای زمین، انگیزه افراد برای تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی را به شدت بالا می‌برد. وظیفه مقابله با این روند مخرب به عهده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها است، اما به گفته مدیرکل امور اداری سازمان جنگل‌ها، این یگان هنوز چارت رسمی و مصوب ندارد.

یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها چارت ندارد/ شهادت فضل‌الله علیپور هنوز تأیید نشده است


عدم تغییر کاربری اراضی یکی از مهم‌ترین عوامل برای حفظ کارکردهای اکوسیستم‌های طبیعی است اما ارزش بالای زمین، انگیزه افراد برای تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی را به شدت بالا می‌برد. وظیفه مقابله با این روند مخرب به عهده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها است، اما به گفته مدیرکل امور اداری سازمان جنگل‌ها، این یگان هنوز چارت رسمی و مصوب ندارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، حفاظت از عرصه‌های طبیعی شامل مقابله با تغییر کاربری، کنترل حریق و غیره فقط بخشی از وظایف یگان حفاظت سازمان جنگل‌هاست. انجام این وظایف همواره توام با مخاطراتی برای پرسنلی است که این وظیفه را عهده‌دار می‌شوند. شهادت، جراحات سطحی یا عمقی از جمله تبعات فعالیت به عنوان یک نیروی حفاظتی در عرصه‌های طبیعی است. تا زمانی که چارت رسمی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به تأیید مراجع ذیصلاح شامل سازمان امور استخدامی کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان تامین کننده منابع مالی و حقوق پرسنل نرسد، حمایت دولت نمی‌تواند آن طور که باید شامل حال نیروهای حفاظتی شود. متاسفانه نورالله کوچ پیده، مدیرکل امور اداری، رفاه و پشتیبانی در گفتگو با خبرنگار ایانا از عدم وجود چارت مصوب برای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها خبر داد.

به گفته وی 10 سال پیش چارت یگان حفاظت در این سازمان تدوین شده اما هنوز این چارت از سوی مراجع ذی‌ربط پذیرفته نشده است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، 6 هزار و 600 پست برای نیروهای گشت و مراقبت می‌خواهیم که فعلا 30 پست تامین شده و مابقی خالی است.

کوچ‌پیده ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کشور نظریه خود درباره یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها را اعلام کرده‌اند و در حال حاضر تلاش می‌کنیم سازمان اداری و استخدامی چارت را تبدیل به پست کرده و در اختیار ما قرار دهد.

وی بیان کرد: اگر چارت یگان حفاظت تصویب شود، به حداقل‌های حفاظتی برای حراست از 135 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی دست می‌یابیم.

مدیر کل امور اداری سازمان جنگل‌ها گفت: در حال حاضر به ازای هر 65 هزار هکتار عرصه طبیعی یک نیروی حفاظتی داریم و اگر چارت تصویب شود، هر 16 یا 17 هزار هکتار یک نیروی حفاظتی خواهد داشت. بنابراین در این بخش رشد خوبی پیدا خواهیم کرد.


حضور کم‌رنگ بخش خصوصی در حفاظت

اگرچه مجریان طرح‌های جنگلداری همواره بر نقش پررنگ خود در حفاظت از عرصه‌های طبیعی تأکید دارند اما مدیر کل امور اداری سازمان جنگل‌ها در این رابطه گفت: تا کنون ما نتوانستیم به طور گسترده از حضور بخش خصوصی برای حفاظت استفاده کنیم زیرا بخش خصوصی پول می‌خواست و باید منابع مالی آن تامین می‌شد. بنابراین در طرح‌های جنگلداری، به جای اینکه مجری طرح به ما پول بدهد، حفاظت را به عهده گرفته است.

پیش از این فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها خبر تأیید شهادت قرقبان جنگل‌های نور، فضل الله علیپور که از نیروهای بخش خصوصی بود و هفتم خرداد ماه سال جاری توسط قاچاقچیان چوب به شهادت رسید، را اعلام کرده بود. اما کوچ‌پیده در این رابطه بیان کرد: هنوز پیگیر پرونده شهید علیپور هستیم و این پرونده در مرحله رسیدگی است. این مسئله نیز مثل بقیه پرونده‌ها سیر طولانی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تا مرحله تکمیل پرونده و گزارشات مسئله را پیگیری کرده‌ایم. در حال مذاکره هستیم، اما هنوز پذیرش یا رد شهادت فضل الله علیپور از سوی مراجع ذیربط به ما اعلام نشده است. به نظر می‌رسد که مسئله شهادت وی را قبول کنند.


هفت و هزار 500 پست خالی در انتظار تصمیم‌گیری

به جز یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها سایر بخش‌های این سازمان حاکمیتی نیز از کمبود نیرو و خالی شدن پست‌ها به دلیل بازنشستگی افراد رنج می‌برد. مدیر امور اداری این سازمان با اشاره به اینکه هنوز مراحل تصویب و ابلاغ برنامه ششم توسط شورای نگهبان نهایی نشده، عنوان کرد: در حال حاضر ما در ادامه برنامه پنجم، سند نیروی انسانی خود را تحویل سازمان اداری و استخدامی داده‌ایم.

وی افزود: هفت هزار و 500 پست خالی در سازمان جنگل‌ها داریم. در سال 96، حدود 1600 نیروی سازمان بازنشسته می‌شوند و پنج هزار و 900 نفر نیز در گذشته بازنشست شده‌اند.

کوچ‌پیده گفت: بر اساس قوانین کشور به ازای بازنشستگی هر یک نیروی شاغل در بخش حاکمیتی، اجازه استخدام فرد جایگزین را داریم و در پست‌های پشتیبانی نیز به ازای خروج هر سه نفر، امکان استخدام یک نفر فراهم می‌شود. به این ترتیب سازمان جنگل‌ها مجوز جذب پنج هزار و 200 نیرو را خواهد یافت اما هنوز این مسئله به تأیید مراجع مربوطه نرسیده است.

وی اضافه کرد: مذاکراتی با سازمان اداری و استخدامی داشتیم و سندهای ارائه شده از سوی ما در دست رسیدگی است. به زودی وضعیت مجوزهای استخدام سازمان جنگل‌ها مشخص خواهد شد./

L-951029-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید