Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به ایانا خبر داد:

تنگناهای اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان یزد/ تشکیل 71 پهنه در استان

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: نبود اعتبار از مهم‌ترین مشکلات در اجرای طرح نظام نوین ترویج است. برای اجرای طرح از دیگر بخش‌ها تأمین بودجه می‌شود و این مسئله، کار را بسیار دشوار ساخته است.

تنگناهای اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان یزد/ تشکیل 71 پهنه در استان

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا تنگناهای اجرای طرح نظام نوین ترویج در این استان را تشریح کرد.

رزا قوچانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان یزد گفت: در استان 71 پهنه تشکیل شده و به همین تعداد مروج مسئول پهنه در حال فعالیت هستند. با تشکیل سامانه مدیریت پهنه‌بندی تمام داده‌ها و اطلاعات کامل از فهرست آبادی‌ها و مشخصات بهره‌برداران داخل آبادی وارد این سامانه می‌شود. در این زمینه مروجان مسئول پهنه‌ها با طی آموزش‌های لازم و فشرده در هفت روز کاری به راحتی می‌توانند این اطلاعات را وارد سامانه کنند.

وی افزود: همچنین درباره اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان نرم‌افزار نیازسنجی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های ترویجی بر اساس برنامه اکسس ( Axccess ) طراحی و به مروجان مسئول پهنه‌ها آموزش لازم داده شده تا تمام اطلاعات مربوط به نیازهای آموزشی و فعالیت‌هایی که در پهنه صورت می‌گیرد، در آن ثبت شود. تاکنون اطلاعات یک‌هزار و 700 آبادی و سه‌هزار و 700 بهره‌بردار در این سامانه ثبت شده است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به تهیه و تدوین 18 طرح خاص اقتصاد مقاومتی در استان یادآور شد: این طرح‌ها شامل دام، طیور و آبزیان، گیاهان دارویی، نشاء، گلخانه، تهیه کود، نوغانداری، زنبورداری و... است و در این زمینه مروجان مسئول پهنه‌ها آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند و آنان به‌خوبی خانوارهای روستایی را با توجیه اقتصادی طرح‌ها، هزینه و فایده و شیوه‌های اقتصادی و سودآور بودن آن ها و ... آشنا می سازند. برای مثال: اصلاح نژاد گوسفندان بومی با نژاد گوسفند رومانف چه تأثیری در افزایش شیر، چندقلوزایی، سود خالص، شیوه کار و... خواهد داشت.

قوچانی در همین زمینه بیان کرد: برای اجرای این 18 طرح ساعت‌ها با کارشناسان بخش‌های تخصصی سازمان جلسات کارشناسی تشکیل شده است تا خانوارهای روستایی بتوانند فعالیت‌های اقتصادی سودآور انجام دهند.

وی اجرای دو پروژه IPCM (مدیریت مشارکتی جامع حفاظت از محصول) را از دیگر طرح‌های مربوط به نظام نوین ترویج در استان نام برد و ادامه داد: برای دو پهنه (ابرکوه و اشک‌ذر) این طرح‌ها تعریف شده است که شیوه مدیریت مشارکتی در مدت 18 ماه با محوریت آب و بهره‌وری مناسب از آب و استفاده بهینه از سفره‌های زیرزمینی به‌عمل آید. این طرح‌ها از یک ماه پیش در استان آغاز شده است و به‌صورت پایلوت برای نخستین‌بار در کشور با محوریت آب صورت می‌گیرد.

قوچانی با اشاره به مشکلات پیش رو در اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان یادآور شد: نبود اعتبار از مهم‌ترین مشکلات در اجرای این طرح است. برای اجرای طرح نظام نوین ترویج از دیگر بخش‌ها تأمین بودجه می‌شود و این مسئله، کار را بسیار دشوار ساخته است.

وی اظهار داشت: زیاد بودن تعداد بهره‌بردار در استان به‌دلیل خرده‌مالکی اراضی کشاورزی و ثبت اطلاعات فراوان آن ها در سامانه مدیریت پهنه بسیار سخت است. در حال حاضر هر مروج مسئول پهنه مسئولیت اطلاعات حدود سه ‌هزار بهره‌بردار را برعهده دارد و به‌دلیل فراوانی اطلاعات و داده‌ها، مروجان قادر نیستند در مهلت مقرر (تا پایان سال 95) آنها را وارد سامانه کنند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد کمبود خودرو، اینترنت کم‌سرعت، نبود لپ‌تاپ، دستگاه GPS و مسائل امور اراضی را از دیگر تنگناهای اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان یزد برشمرد و اضافه کرد: از آنجا که مروجان مسئول پهنه‌ها باید ارتباط صمیمی و مناسبی با بهره‌برداران داشته باشند، واگذاری امور اراضی به آنان با توجه به تنش‌زا بودن آن با وظایف مروجان منافات دارد و ضروری است امور اراضی از عهده آنان برداشته شود.

قوچانی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی در استان یزد طی 9 ماهه سال جاری گفت: تولید و انتشار چهار نشریه ترویجی در موضوع آب و گیاهان دارویی، تهیه پنج بروشور ترویجی مگس مدیترانه‌ای، نشاءکاری، مبارزه با علف‌های هرز مزارع کلزا، برگزاری سه جشنواره بز ندوشن در شهر ندوشن، زعفران در بهاباد و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های روستاهای استان در یزد و تهران (دی‌ماه)، نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی در شهریورماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران توسط چهار شهرستان ابرکوه، خاتم، میبد و بافق از فعالیت‌های ترویجی طی 9 ماهه سال جاری در استان یزد به‌شمار می‌رود.

وی تشکیل کمیته هواشناسی کشاورزی در سازمان را از دیگر فعالیت‌های ترویجی در استان نام برد و خاطرنشان ساخت: این کمیته با حضور سه تن از کارشناسان اداره‌کل هواشناسی استان و 10 تن از کارشناسان تخصصی و تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی استان وضعیت هوا را طی هفته معلوم می‌کنند و کارشناسان کشاورزی هم توصیه‌های لازم را به کشاورزان اعلام می‌کنند. این کار از طریق ارسال پیامک و انتشار و نصب تک‌برگی‌های ترویجی در معابر و گروه‌های گوناگون در تلگرام به اطلاع بهره‌برداران رسانده می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پایان برگزاری دوره‌های آموزشی تسهیلگری به مروجان مسئول پهنه‌ها به‌منظور آموزش افراد بی‌سواد و کم‌سواد روستایی را از دیگر فعالیت‌های ترویجی در استان یزد اعلام کرد./

A-951029-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید