Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از برترین های بخش کشاورزی استان فارس:

38 هزار هکتار گلخانه تا 10 سال آینده در کشور ایجاد می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر انار، لیموترش، انگور با استفاده از ارقام پاکوتاه در گلخانه تولید می شود و با توجه به بهره وری آب در روش گلخانه و تولید 10 برابری در مقایسه با کشت در فضای آزاد بایستی مد نظر قرار گرفته شود.

38 هزار هکتار گلخانه تا 10 سال آینده در کشور ایجاد می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از برترین های بخش کشاورزی استان فارس گفت: تا 10 سال آینده بیش از 38 هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد می شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد علی طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی در سی و یکمین یادمان تجلیل از برترین های سال 1394 بخش کشاورزی این استان گفت: کشاورزان نمونه فقط از نظر کمی موفق نبوده اند، بلکه این افراد از لحاظ تولید کیفی نیز برتر بوده اند.

وی افزود: با توجه به مسئله آب و چالش پیش رو هدف اصلی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه گلخانه ها است که در افق 1404 بایستی بیش از 48 هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود. از این میزان، هفت هزار هکتار از آن مربوط به استان فارس است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر انار، لیموترش، انگور با استفاده از ارقام پاکوتاه در گلخانه تولید می شود و با توجه به بهره وری آب در روش گلخانه و تولید 10 برابری در مقایسه با کشت در فضای آزاد بایستی مد نظر قرار گرفته شود. در سال زراعی جاری بایستی بیش از یک هزار و 500 هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود که این مهم ماهانه در سامانه نیپا رصد می گردد. تاکنون یک هزار هکتار از آن اجرا شده است.

طهماسبی به لزوم کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و 800 هکتار گیاهان دارویی در استان فارس انجام شده است که بایستی به ایجاد زنجیره های تولید گیاهان دارویی توجه ویژه داشت.

وی بیان داشت: با توجه به شروع فصل توزیع نهال از ارسال و دریافت نهال های آلوده جلوگیری و پست های قرنطینه ای در نقاط مختلف کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این مراسم گفت: کشاورزان نمونه و برتر سرمایه های استان و کشور هستند و مراسم امروز برای ارج نهادن به سعی و تلاش این عزیزان است.

محمد مهدی قاسمی افزود: کشاورزان نمونه با بهره گیری از دانش و فن آوری های موجود با توجه به چالش های موجود در تولیدات محصولات کشاورزی به تولید 14 تا 15 برابر متوسط استانی دست یافته اند که سیاست سازمان جهاد کشاورزی فارس بر استفاده از ظرفیت این افراد و یافته های تحقیقاتی تلفیق با دانش بومی برای رسیدن به بهره وری لازم است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کشاورزان برتر در حقیقت سفیران ما هستند که با تجربه های خود به کمک و یاری دیگر کشاورزان به منظور رسیدن به بهره وری محصولات کشاورزی می شتابند.

نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: دغدغه همه مسئولان در کشور بحث اقتصاد، معیشت و زندگی مردم است و هر استانی بسته به شرایط خود برای رفع این مشکلات بایستی قدم بردارد.

خادم افزود: مهم ترین چالش کنونی استان فارس، چالش آب است که بایستی با هماهنگی، تلاش و فرهنگ سازی و با جدیت بیشتر در استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی گام برداریم.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج نیز در این مراسم گفت: بالغ بر یک هزار پرونده نمونه ملی به کمیته
نمونه ها ارسال شد که 102 نمونه ملی از بین آنان انتخاب گردید.

خاوازی افزود: ارج نهادن به تلاش تولید کنندگان، ارتقاء جایگاه حرفه کشاورزی در جامعه و معرفی الگوهای برتر از جمله اهداف انتخاب نمونه های کشاورزی در کشور به شمار می رود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: استراتژبک بودن محصول، اهمیت از لحاظ توسعه پایدار جایگاه در طرح های محوری وزارت جهادکشاورزی، تعداد بهره بردار در رشته، ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضایعات از جمله شاخص های انتخاب نمونه ها در کشور بود.

وی بیان داشت: توجه جدی به رشته های بازرگانی و زنجیره های تولید، تعدیل رشته های قبلی و توجه بیشتر به حفاظت از منابع پایه، پیگیری پایداری تولید در واحدهای نمونه و برنامه ریزی تجلیل ویژه از آنها و توجه ویژه به انتخاب و معرفی واحدهای تولیدی دانش بنیان از جمله برنامه های آینده تجلیل از برترین های کشاورزی کشور به حساب می آید.

استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: اقتصاد استان فارس بر کشاورزی استوار است. خیلی از استان ها به لحاظ اقلیمی و شرایط آب و هوایی ویژگی های منحصر به فرد استان فارس را ندارند و این استان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی در کشور دارای رتبه نخست است.

افشانی با بیان اینکه کشاورزان نقش مهمی را در امنیت غذایی و استقلال کشور را دارند، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی بایستی کشت محصولات کم آب‌بر، توسعه کشت گلخانه ها، توسعه کشت گیاهان دارویی و ... در دستور کار قرار گیرد.

استاندار فارس تصریح کرد: بایستی کاهش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح اجراء و 30 هزار هکتار سهمیه اجرای آبیاری تحت فشار در استان فارس عملی شود.

وی در پایان به بازازیابی محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: بایستی بستر لازم برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید