Iranian Agriculture News Agency

درخت را با قلب می‌کارند نه با دست!




شهروند،مجتبی طحان| گیله‌مرد گفت: خدا قبول کند. به دستانش نگاه کرد، درختی کاشته بود! شنیده‌ای که می‌گویند درخت را با قلب می‌کارند نه با دست؛ وه که چه زیبا گفته‌اند! درخت طلای سبز زمین است که همه انسان‌ها برای ادامه حیات به وجود آن نیازمندند. می‌گویند اگر به‌دنبال لحظاتی دل‌انگیز هستی، به سبزی و زیبایی درختان بنگر و اگر طالب روحی آرام و سیال هستی، درخت بکار و بدان که کام دل به بار آرد. راستی درخت نماد امید به زندگی نیز هست با رحمت و رأفتی سرشار که تمام وجودش را به دیگران هدیه می‌دهد. درخت که می‌کاری، نیت سلامتی کن نه برای خود که برای تمام موجودات، خوبی که کنی، به خودت برمی‌گردد. اما بهانه نگارش این گزارش برمی‌گردد به کار قشنگی که در اهواز انجام شد! ٤٠نهال کاشته شد با دستان کوچک ٤٠کودک سرطانی و به نام خودشان، ٤٠نهال به امید سلامتی بچه‌ها، ٤٠ نهال برای این‌که به بچه‌ها امید مبارزه با این بیماری جانفرسا را بدهد. اگر صاحب فرزند باشی، درک می‌کنی که حتی یک بیماری ساده را هم نمی‌توانی برایش تحمل کنی؛ فرزند که داشته باشی، با بچه‌های بیمار این مرزوبوم همدردی می‌کنی. داوطلبان هلال‌احمر اهواز این برنامه را ترتیب دادند تا به بچه‌های سرطانی بگویند: بچه‌های مهربان و بیمار، مثل درخت باشید، با ریشه‌های محکم همواره رشد و نمو کنید، میوه بدهید و به روزگار بپایید.
فصل بهار در خوزستان شروع شده است
اگرچه در بسیاری از نقاط کشور در فصل زمستان هوای سرد با برف و کولاک جاری می‌شود، اما در خوزستان و مناطق جنوبی ایران، فصل گلگشت و وقت‌گذرانی در دامان سبز طبیعت است، چراکه بعد از ٩ماه از عبور هوای گرم و سوزان، بالاخره نوبت به فصل بهار می‌رسد. در این روزهای بهاری هم کاشت طلای سبز در جای‌جای خوزستان آغاز می‌شود و تا پایان فروردین ادامه خواهد یافت. جوانان هلال‌احمر خوزستان نیز به بهانه حمایت از محیط‌زیست برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند. برنامه‌هایی متعدد و خلاقانه که نشان از تبلور روح بشردوستی در این جمعیت مهرورز داشته و دارد. باید گفت هلال‌احمری‌ها برای رفاه اجتماعی و تسکین آلام بشری در هر حیطه‌ای وارد شوند، دردی از دردهای جامعه را می‌کاهند و در یک کلام، فعالیت‌های‌شان رنگ و لعاب خدایی دارد و چون که از عمق جان برمی‌آید، لاجرم بر دل می‌نشیند.
٤٠نهال به امید سلامتی ٤٠کودک سرطانی در اهواز
رئیس جمعیت هلال‌احمر اهواز می‌گوید: برای نخستین‌بار با همکاری جوانان این جمعیت، شهرداری منطقه ٢ اهواز و بیمارستان شفای شهرستان، ٤٠نهال توسط ٤٠کودک مبتلا به سرطان کاشته شد. سید فتح‌اله‌ هاشم‌نژاد با بیان این‌که نهال‌هایی که کاشته شده همگی از گونه‌های ثمرده و درختان میوه است، عنوان می‌کند: کنار هر نهال پلاکی به نام کودکی که نهال را کاشته، نام‌گذاری شده است.
او با اشاره به کاشت این نهال‌ها در کنار ساختمان کتابخانه مرکزی اهواز به‌عنوان یک کار فرهنگی می‌افزاید: این کار با هدف کاشته‌شدن بذر امید در قلب هر کودک مبتلا به سرطان است که برای مبارزه با بیماری خود، امید خود را از دست ندهد و برای داشتن فردایی بهتر مبارزه کند.
هوای سالم، عمر بیشتر
مشارکت در اجرای طرح جنگلانه نیز ازجمله کارهای خوب و دلپسند جوانان هلال‌احمر بهبهان بوده است. سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان بهبهان با اشاره به حفظ محیط‌زیست به‌عنوان یک وظیفه انسانی و شهروندی می‌گوید: با توجه به این‌که زندگی بشر به سمت ماشینی‌شدن می‌رود و عدم‌رعایت اصول محیط‌زیست برای طبیعت بسیار مضر است، جوانان هلال‌احمر شهرستان با هدف توسعه جنگل‌ها و مراتع و عینیت‌بخشی به شعار «هوای سالم، عمر بیشتر» این طرح را همپای مردم دیگر شهرستان آغاز کردند. مهران مرادی‌بهبهانی با بیان این‌که در این طرح هر یک از اعضا به نیت داشتن فردایی بهتر با هوایی پاک، یک نهال را کاشتند، تصریح می‌کند: طرح جنگلانه در شهر تشان از توابع شهرستان بهبهان با کاشت نهال اجرا شده است. او با تجلیل از اقدام خداپسندانه اعضای جوان جمعیت هلال‌احمر بهبهان از همشهریان محترم خواست ضمن رعایت اصول محیط‌زیستی در تفریح‌های پایان هفته، با کاشت نهال برای فرزندان خود به فردایی آبادتر برای این مرزوبوم بیندیشند.
آغاز زندگی مشترک زوج جوان هلال‌احمر ایذه با کاشت نهال در طرح جنگلانه
سرپرست جمعیت هلال‌احمر ایذه نیز اظهار می‌کند: طرح جنگلانه با حضور کارکنان، جوانان، امدادگران و نجاتگران، داوطلبان و اعضای شورای اجرایی هلال‌احمر ایذه و جمع زیادی از دوستداران طبیعت در منطقه اتابکی هلایجان این شهرستان برگزار شد.
غلامرضا امین می‌افزاید: در این طرح تعداد زیادی نهال بلوط توسط شرکت‌کنندگان در این منطقه گردشگری کاشته شد. او با اشاره به ضرورت اجرای طرح جنگلانه به‌ویژه در جنگل‌های رو به نابودی بلوط گفت: با توجه به زوال و نابودی بسیاری از جنگل‌های حوزه زاگرس، بروز بیماری خشکی بلوط و برداشت بی‌رویه از مناطق زاگرس‌نشین برای استفاده روزمره، این طرح با هدف احیای این منابع خدادادی اجرا شده است. او می‌گوید: در حاشیه طرح جنگلانه که در منطقه حفاظت‌شده تنگ اتابکی هلایجان برگزار شد، یک زوج جوان هلال‌احمری زندگی مشترک خود را با کاشت نهال آغاز کردند.
حضور فعالانه جوانان هلال‌احمر دشت آزادگان در جنگل میشداغ
رئیس جمعیت هلال‌احمر دشت آزادگان نیز با اشاره به حضور پرشور جوانان این جمعیت در مراسم جنگلانه می‌گوید: این مراسم با حضور فرماندار و رؤسای ادارات شهرستان در جنگل ام‌الدبس در منطقه میشداغ برگزار شد. یاسر ساعدی با اشاره به ضرورت درختکاری در استان خوزستان به‌عنوان یکی از استان‌های گرم و خشک کشور اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین کارهای ما باید در راستای حفظ محیط‌زیست باشد، زیرا یک جوان هلال‌احمری به‌عنوان یک فعال اجتماعی در همه عرصه‌ها باید توان خود را به نمایش بگذارد.
او با تأکید بر ضرورت انجام این عمل خداپسندانه تصریح می‌کند: با توجه به وجود پدیده ریزگردها در سال‌های اخیر، درختکاری می‌تواند به تثبیت شن‌های روان کمک شایانی کند.
نهال‌هایی کوچک با خاطراتی بزرگ
رئیس جمعیت هلال‌احمرشهرستان باغملک نیز از کاشت نهال توسط اعضای جوانان این جمعیت به مناسبت هفته درختکاری خبر می‌دهد. محسن شیخی‌علیزاده، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که برای سرسبز نگه‌داشتن کشور باید نهضتی فراگیر برپا شود، اظهار می‌کند: جنگل‌ها یکی از ثروت‌های مهم، اساسی و ملی هر کشور به‌شمار می‌آیند.
او با بیان این‌که درختان با توجه به عمل تولید اکسیژن نقشی مهم و حیاتی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند، می‌گوید: جذب و کاهش گاز کربنیک و سایر گازهای سمی و نیز کاهش بروز پدیده گردوغبار، حفاظت آب و خاک، پیشگیری از وقوع سیل و تنظیم درجه حرارت محیط فقط بخش کوچکی از عملکرد جنگل‌ها را نشان می‌دهد. رئیس جمعیت هلال‌احمرشهرستان باغملک با اشاره به نقش شهدای والامقام در پیشبرد اهداف نظام اسلامی بیان می‌کند: اعضای جوان در این مراسم نهال‌های خود را به یاد شهدای مدافع حرم کاشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید