Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاثیرات برجام در افزایش تولید و جهش صادرات دامی را تشریح کرد

توسعه صنایع تبدیلی لبنیات با کمک شرکت فرانسوی هلندی/ تسریع صادرات تولیدات دام و طیور ایران به اروپا 

پس از توافق برجام در زمینه توسعه تجارت بین ایران و کشورهای مخاطب رخدادهای مثبتی رقم خورد و بیش از 10 گروه از کشورهای اروپایی با برگزاری نشست های متعدد، برای ورود سرمایه و انتقال دستاوردهای جدید خود به ایران اعلام آمادگی کردند.




معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای برجام افزون بر توسعه روابط تجاری میان ایران و کشورهای پیشرفته باعث افزایش تولید و جهش صادرات در صنعت دام و طیور شد.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
«حسن رکنی» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره نتایج حاصل برجام در بخش دامی افزود: پس از توافق برجام در زمینه توسعه تجارت بین ایران و کشورهای مخاطب رخدادهای مثبتی رقم خورد و بیش از 10 گروه از کشورهای اروپایی با برگزاری نشست های متعدد، برای ورود سرمایه و انتقال دستاوردهای جدید خود به ایران اعلام آمادگی کردند.
وی تاکید کرد سرمایه گذاری های مشترک باعث توسعه تجارت ایران در بخش واردات و صادرات با بسیاری از این کشورها می شود و اضافه کرد: برجام فضای خوبی ایجاد کرد تا برخی مسائل همچون ورود فناوری های نوین و مباحث کارشناسی ژنتیک که در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران کمرنگ شده بود، از سر گرفته شود.

کاهش مشکلات ارزی در پسابرجام
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، ایران را یکی از وارد کنندگان نهاده های خوراک طیور و مواد ژنتیکی خواند و تصریح کرد: در پسابرجام واردات برخی از مواد اولیه ژنتیکی و نهاده های خوراک دام و طیور همچون دانه های غلات شامل ذرت، جو و کنجاله سویا تسهیل شد؛ زیرا پیش از این بازرگانان ما برای تبادلات ارزی در صرافی ها با مشکل روبرو بودند.
به گفته وی، تبدیل پول در صرافی ها هزینه زیادی را برای بازرگانان ما در برداشت؛ زیرا باید ارز ما را به ارز کشور دیگری مانند دبی و ترکیه با واحد پول لیر و درهم تبدیل می کردند و پس از آن، پول را به دلار یا یورو تبدیل می شد. به همین دلیل به طور طبیعی قیمت تمام شده برخی نهاده های وارداتی برای تولیدکنندگان ما با قیمت بالاتری محاسبه می شد.
وی تاکید کرد هزینه های بالای صرافی ها در پسابرجام در مواردی به حداقل رسیده و در برخی موارد حذف شده است. همچنین با گشایش اعتبارات اسنادی و مذاکرات بانک مرکزی با بانک های اروپایی و آسیایی، تجار ما به سهولت می توانند به تبادل ارزی بپردازند و هزینه کمتری را متقبل شوند و خوشبختانه مشکلات تبادل ارزی حل شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دام و طیور گفت: بانک مرکزی برای برخی بانک های خارجی خط اعتباری ایجاد کرد تا تامین برخی از نهاده های دامی مثل نهاده های خوراک طیور با استفاده از فاینانس نرخ سود پایین امکانپذیر شود تا با مهلت دهی بازرگانان به پرورش دهندگان در مدت زمان پرداخت وجه، مراودات تلطیف شود.
وی اضافه کرد: همچنین بانک مرکزی با یوزانس 6 ماهه با بانک های خارجی و کارمزد پایین در تلطیف تامین نیازها و روان تر کردن هزینه اقدام کرده است.
به گزارش ایرنا، فاینانس به تامین منابع مالی موردنیاز برای اجرا و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی طرح ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت و قراردادهای مالی امضا شده با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می‌شود.
یوزانس اعتبار اسنادی خریدار کالا یا خدمات است؛ به طوری که مبلغ پرداختی را به صورت نسیه به فروشنده کالا پرداخت می‌ کند و هنگامی که فروشنده کالا (ذینفع اعتبار اسنادی) نسبت به حمل کالا اقدام و اسناد را بدون مغایرت به بانک ذیربط ارایه می کند از تاریخ ارایه سند و پس از پایان یوزانس مبلغ کالای خود را از بانک مربوط می گیرد.

توسعه صنایع تبدیلی لبنیات با کمک شرکت فرانسوی هلندی
رکنی گفت: اکنون با سرمایه گذاری های مشترک برخی شرکت های خارجی و ایرانی شرایط برای صادرات برخی کالاها تسهیل می شود؛ به گونه ای که یکی از شرکت های بزرگ لبنی فرانسه - هلندی با انجمن صنفی گاوداران ایران در بحث صنایع تبدیلی همکاری مشترکی داشته است تا در زمینه تولید مواد لبنی و صادرات آن اقدام گسترده ای انجام شود.
وی اضافه کرد: این امر می تواند در شکوفایی صنعت شیر و لبنیات، منافع تولیدکنندگان داخلی و ارزآوری به کشور اثربخشی داشته باشد.

تولید 150 هزار دز مواد ژنتیکی گاو سمینتال
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یک سال گذشته با سرمایه گذاری مشترک شرکت آلمانی «بی.بی.ان» (BBN) و یک شرکت داخلی در مازندران در زمینه گاوهای دو منظوره سمینتال گام خوبی برداشته شد.
وی ادامه داد: در یک سال گذشته نزدیک 150 هزار دز مواد ژنتیکی تولید و بین متقاضیان توزیع شد که این می تواند ظرفیت ژنتیکی دام های بومی و دورگ هایی را که از این طریق متولد می شوند، افزایش دهد.

تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور
این مسوول یادآوری کرد کمتر از 10 درصد نیاز گوشت قرمز کشور از طریق واردات تامین می شود و افزود: سرمایه گذاری مشترک شرکت های فرانسوی با برخی نهاده های داخلی در بحث تامین دام گوشتی سبب شده است بزودی یک گله گوسفند گوشتی با پتانسیل و بازده بالا در زمینه تولید گوشت وارد شود که این امر می تواند تحولات خوبی را در این بخش ایجاد کند و به خودکفایی کشور در تولید گوشت قرمز منجر شود.
وی اضافه کرد: در بحث تامین دام سنگین گاو سمینتال دو منظوره شرکت های داخلی با برخی کشورها همچون اتریش و آلمان ارتباط برقرار کردند که همه این رخدادها مربوط به یک سال پس از برجام بوده است.
رکنی افزود: طبق برنامه ریزی، در نظر داریم از ظرفیت های ژنتیکی دام وارداتی و دو رگه گیری با برخی مناطق محروم کشور تعامل داشته باشیم تا دام های پرتولید گوشتی و شیری داشته باشیم.

رشد هشت درصدی صادرات تولیدات دام و طیور
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صادرات گفت: خوشبختانه در پسابرجام با تسهیل روابط و کارگشایی ها در 9 ماهه امسال صادرات بخش دام و طیور نسبت به پارسال نزدیک به هشت درصد افزایش پیدا کرد.
وی اعلام کرد پارسال ارزش صادرات محصولات دام و طیور 930 میلیون دلار بود و افزود: در 9 ماهه امسال ارزش صادرات محصولات دام و طیور به بیش از یک میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 70 میلیون دلار رشد نشان می دهد.
به گفته وی، در 9 ماهه امسال 56 هزارتن گوشت مرغ، 580 هزارتن شیر و فراورده های لبنی، 10 هزار تخم مرغ «اس.پی.اف» (SPF) برای تولید واکسن و 40 هزارتن تخم مرغ و یک هزار و 200 تن عسل به کشورهای هدف صادر شده است.
به گزارش ایرنا، تخم مرغ اس.پی.اف وسیله ای برای تکثیر سلول در فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی است که پیش از این از خارج وارد می شد.

تسریع صادرات تولیدات دام و طیور ایران به اروپا
این مسئول مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی را مرهون اقدام های دولت یازدهم دانست و گفت: در سه سال گذشته تراز منفی بخش کشاورزی از 8.1 میلیارد دلار به کمتر از 3.4 دهم میلیارد دلار در سال 1395 رسید.
به گفته وی، توافق برجام می تواند سرعت خوبی به بهبود توسعه تجارت بخش کشاورزی و مثبت شدن تراز تجاری بدهد.
رکنی یادپاوری کرد افزون بر اینکه در یک سال گذشته فرانسه، اتریش، آلمان و هلند در زمینه تبادل مواد ژنتیکی، دام زنده و بتازگی صادرات محصولات دام و طیور ایران به اروپا ارتباط خوبی با کشور ما برقرار کرده اند، برای نخستین بار محصولات دام و طیور ایران از جمله لبنیات به کشورهای اروپایی صادر می شود.

قرارداد 2 هزارتنی فراورده های لبنی به روسیه
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دام و طیور اعلام کرد: در یک سال گذشته مرز روسیه به روی تولیدات لبنی ایران باز شده و تاکنون 300 تن فرآورده لبنی صادر شده است و بزودی نیز یک محموله 200 تنی شیرخشک به این کشور فرستاده می شود.
وی تاکید کرد ایران دارای پتانسیل فوق العاده ای در زمینه تولید فراورده های لبنی است و ادامه داد: قراردادهایی برای صادرات 2 هزارتن لبنیات به روسیه منعقد شده است که امیدواریم حجم صادرات دوباره افزایش یابد تا بتوانیم بازارهای منطقه را داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، اکنون سالیانه بیش از دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ، نزدیک 10 میلیون تن شیرخام و بیش از 940 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که بخش زیادی از آن به مصرف داخلی می رسدو بخشی صادر می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید