Iranian Agriculture News Agency

مشاور انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت‌وگو با ایانا:

آنفلوآنزا دست کمی از فاجعه پلاسکو ندارد/ نابودی 50 درصد صنعت مرغداری در صورت ادامه این روند

انجمن جوجه یکروزه، شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور را خطرناک دانست و از عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرد.

آنفلوآنزا دست کمی از فاجعه پلاسکو ندارد/ نابودی 50 درصد صنعت مرغداری در صورت ادامه این روند


انجمن جوجه یکروزه، شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور را خطرناک دانست و از عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرد.

مشاور انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اکنون مهم‌ترین مسئله برای ما شیوع آنفلوآنزاست که در صورت ادامه یافتن، ممکن است فاجعه‌ای بسیار بزرگ‌تر از فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران را رقم بزند.

مصطفی سیدمصطفوی، ضمن اظهار تأسف از حادثه پلاسکو و همدردی با خانواده‌های جان باختگان، به‌ویژه آتش‌نشانان، افزود: خبرها حاکی از آن است که خسارت‌های وارده به این برج، کمتر از دوهزار میلیارد تومان باشد. این در حالی است که بارها صنعت مرغداری، با خسارتی بیش از دوهزار میلیارد تومان روبه‌رو شده و حتی آه از نهاد کسی برنخاسته است.

وی با طرح این پرسش که آیا اهمیت خسارت‌های وارده به صنعت مرغداری، به اندازه ضررهای مالی ریزش برج نبود، عنوان کرد: بعد از گذشت بیش از دو ماه از شیوع این بیماری، باید رییس‌جمهور به موضوع ورود و برای کنترل این بیماری، دستور اکید صادر می‌کرد. از طرفی لازم بود تمام اعتبارات مورد نیاز سازمان دامپزشکی برای مهار آنفلوآنزا بدون درنگ فراهم شود تا بیش از این افزایش خسارت‌ها به پیکره صنعت، ضربه نزند. این در حالی است که از هم‌اکنون برای کارگران ساختمان پلاسکو که بیکار شده‌اند، مقدمات جبران زیان‌ها فراهم شده، اما با وجود اینکه بیشتر مرغداران به خاک سیاه نشسته‌اند، اقدامی اساسی صورت نگرفته است.

مصطفوی معتقد است: اگر وضعیت با همین منوال کنونی ادامه یابد، قطعاً بیش از 50 درصد صنعت مرغداری نابود شده و در آینده‌ای نزدیک، برای تامین نیاز داخلی، نیازمند واردات مرغ خواهیم بود؛ آن هم در شرایطی که ویروس آنفلوآنزای پرندگان، در تمام کشورهای نیمکره شمالی زمین نفوذ کرده و ایران نمی‌تواند از این مناطق گوشت مرغ تهیه کند. آنگاه جواب مردم را چه کسی خواهد داد؟

وی در پایان تأکید کرد: اکنون در کشوری مانند فرانسه، بیش از 800 هزار نفر از انسان‌ها درگیر بیماری آنفلوآنزا شده‌اند. البته به‌دلیل نداشتن سالن‌های پرورش خوک در کنار طیور، وقوع این حادثه در ایران، دور از ذهن است، اما ویروس آنفلوآنزای پرندگان در کشور، سه سویه اصلی دارد که در صورت پیوند آنها ممکن است همان اتفاق فرانسه تکرار شده و مردم نیز گرفتار شوند. بنابراین لزوم رسیدگی هرچه سریع‌تر به این موضوع کاملاً احساس می‌شود./

V-951102-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید