Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

هشدار نسبت به وضعیت بازار شیر کشور/ اگر کاری صورت نگیرد، باید منتظر فاجعه بود

نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان شیرخام، از وضعیت اسفبار دامداران در روزهای اخیر خبر داد.

هشدار نسبت به وضعیت بازار شیر کشور/ اگر کاری صورت نگیرد، باید منتظر فاجعه بود


نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان شیرخام، از وضعیت اسفبار دامداران در روزهای اخیر خبر داد.

رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن تکرار مسائل و مشکلات عدیده‌ای که بیش از دو سال است گریبانگیر دامداران شده است، گفت: اکنون وضعیت به نقطه‌ای رسیده است که اگر هر چه سریع‌تر فکری اساسی به حال بازار شیر نشود، باید منتظر وقوع یک فاجعه برای این محصول تا قبل از عید بود.

حسین نعمتی با اشاره به اینکه هر روز دامداران بسیاری به اتحادیه مراجعه کرده و از وضعیت به وجود آمده شکایت می‌کنند، افزود: طبق آخرین برآوردها قیمت خرید شیرخام از 800 تومان شروع شده و در نهایت به یک‌هزار و 240 تومان در بهترین شرایط می‌رسد؛ این در حالی است که خوراک تولید یک کیلوگرم از این محصول، حدود یک‌هزار و 300 تومان هزینه در بر دارد.

به گفته وی، در حال حاضر، پول دامداران با چک‌های سه تا چهار ماهه پرداخت می‌شود. از طرف دیگر، خوراک را به‌صورت نقد خریداری می‌کنند و اوضاع مالی دولت هم به گونه‌ای نیست که بتواند دست تولیدکنندگان را بگیرد. ضمن اینکه واردات شیرخشک، قاچاق و مصرف سرانه پایین را نیز باید به این مشکل افزود.

رئیس اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به خرید حمایتی شیرخام عنوان کرد: متأسفانه این موضوع هم نتوانست دردی را دوا کند؛ زیرا اگرچه قرار بود شیرهای خریداری شده فقط و فقط به شیرخشک صادراتی تبدیل شود، اما وقتی قیمت این محصول در اروپا بسیار پایین‌تر است و صادراتی صورت نمی‌گیرد، به محض نزدیک شدن تاریخ انقضای شیرخشک‌ها به ناچار دوباره به چرخه تولید داخل باز گشته و بیش از پیش، بازار را به هم می‌ریزد. علاوه بر آنکه پرداخت دستمزد دامداران نیز با تأخیرهای طولانی صورت می‌گیرد.

نعمتی ادامه داد: اگرچه در این شرایط، کارخانه‌ها هم از وضعیت مالی خود اظهار نگرانی می‌کنند، اما با توجه به کاهش قیمت شیرخام و افزایش نرخ محصولات نهایی، هیچ دلیلی برای ضرر اقتصادی کارخانه‌ها باقی نمی‌ماند، مگر سوءمدیریت؛ زیرا با وجود پرداخت چک‌های سه تا چهار ماهه به دامدار، هیچ کارخانه‌ای حاضر نیست محصول خود را به این صورت به بازار عرضه کند و همیشه در قبال پول نقد، اجناس تولید شده را به دست مشتری می‌رسانند.

وی در پایان از مردم خواست تا همزمان با دعا برای آتش‌نشانان، برای دامداران و بهبود وضعیت آنها نیز دعا کنند./

V-951102-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید